ایران اولین مشتری خارجی جنگنده F-16

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با تاریخچه نیروی هوایی در ایران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Novice Poster
Novice Poster
پست: 85
تاریخ عضویت: شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲, ۷:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 126 بار
تماس:

ایران اولین مشتری خارجی جنگنده F-16

پست توسط arteash »

تصویر
 


ایران اولین مشتری خاریجی جنگنده ی F-16 بود که بسیار قبل تر از ناتو و از زمان طراحی این جنگنده بدنبال خرید آن بود این قرار داد بسیار قبل تر از سفارشات ناتو بین ایران و ایلات متحده منعقذ گردید بر اساس رویه ی گسترش نیروی هوایی توسط شاه(و پروژه دیواره ی دفاعی(موج شکن) در برابر شوروی که در اوج جنگ سرد مطرح شده بود و ایران محور این دیواره بود) در خواستی برای 160 فروند فالکن(F.16) و حق گذینش 140 فروند دیگر( به ارزش 3.4 میلیارد دلار) برای آمریکا ارسال گردید با تمام مشکلات و مخالفت ها در تاریخ 1976 کسینجر با فروش 160فروند F.16 موافقت کرد قرار بود این هواپیما تا تاریخ1979 الا 1983 تحویل گردند گفتگو ها برای 140 فروند بعدی نیز درجریان بود آموزش پرسنل و ارسال تجهیزات پشتیبانی انجام شد قرار بود کارخانه ی منتاژی نیز در اصفهان ساخته شود تا تعدادی از این جنگنده ها در ایران منتاژ گردند و تا 1979 دو فروند F.16 برای منظور های آموزشی و فناوری ارسال گردیده بود با وقوع انقلاب این قرارداد لغو گردید (قسمتی از پول پرداخت شده بود که هیچگاه باز نگشت) در مورد سرنوشت دو جنگنده ی ارسالی دو روایت وجود دارد اولین و محکمترین آنها حاکی از پس فرستاده شدن آنهاست و دیگری حاکی از باقی ماندن در انبار های نیروی هواییست پس از لغو شدن سفارش ایران پس از انقلاب 75 فروند از جنگنده های سفارش داده شده توسط ایران به اسرائیل که شدیدا به دنبال جنگنده های جدید بود تحویل شد اما از سرنوشت مابقی اطلاعی در دست نیست

شماره سریال های
F-16 های ایران
قرار بود از شماره های 6590-3 و 6591-3 به بعد متعلق به
F-16 باشد اما بعدا در دفاتر نیروی هوایی این شماره ها به جنگنده های دیگری اختصاص یافت

شماره سریال های 0308-78 تا 0467-78 تولیدی(سریال های استاندارد نیروی هوایی آمریکا)متعلق به ایران است از این میان از شماره سریال 0308-78 تا 0362-78 تحویل نیروی هوایی اسرائیل گردید تحت شماره سریال های جدید 100 تا 261 و مدل های
B از 001 تا 017
اسرائیل
 اولین سری F-16 ها در جولای 1980 تحت برنامه ی اول Peace Marble به اسرائیل ارسال گردید سری 75 فروند اولی جزو اولین سری خروجی از خط تولید فورت ورث بود که ابتدا برای ایران تولید شده بود و سپس به اسرائیل ارسال شد (سری اول شامل 75 فروند تک سرنشینه F-16A Block 5 و 8 فروند دو سرنشینه )
سر انجام در همان سال اسکادران 117 (140 ) اولین سری جنگنده های جدید را جایگزین جنگنده های
Gloster Meteor و Mirage IIICJ و IAI Kfir نمود با رسیدن سری بعدی در سپتامبر همان سال اسکادران 110 شوالیه های جنوب نیز جنگنده های جدید را پذیرا شدند (این اسکادران قبل از این به Mosquito و A-4 مجهز بود) این اسکادران جزو اولین اسکادرانهایی بود که وارد نبرد با سوریه و لبنان شد
در 1981 با وجودی که هنوز جنگنده ها در مرحله ی آزمایشی بودند اسکادران 117 موفق شد اولین پیروز هوایی را به نام خود ثبت کند این جنگنده یک
Mi-8 سوری را در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داد


یک سال پس از این ماموریت جدید و ناممکنی برای F-16 ها در نظر گرفته شد حمله به راکتور هسته ای تموز در نزدیکی بغداد(نیروگاه اوسیراک عراق)!!!!!!
در این سال درگیری های ایران و عراق با حمله ی عراق به جنگی تمام عیار بدل شده بود در این اوضاع به قسمتهایی که دور از دسترس ایران بود کمتر توجه میشد در این شرایط اسرائیل که نگران قدرت هسته ای عراق بود تصمیم به نابود کردن زیربنای هسته ای عراق گرفت سر انجام هشت
F-16 از دو اسکادران تحت اسکورت جنگنده های ایگل از پایگاه های خود در سکوت کامل رادیویی و حفظ ارتفاع پایین جهت مخفی ماندن از رادار های هشدار دهنده به پرواز در آمدند مسیر بگونه ای انتخاب شده بود که از برد آواکس های عربستان و آمریکا خارج باشد و سر انجام نیروگاه اسیراک در کمتر از چند ساعت با خاک یکسان شد در پی این جریان اعراب این اقدام را در جهت پشتیبانی اسرائیل از ایران تلقی کردند و شدیدا جبهه گیری نمودند و آمریکا نیز که قافلگیر شده بود ارسال سری جدید 22 فروند جنگنده ی F-16 را به همراه بمب های لیزری به حالت تعلیق در آورد(این عملیات به عملیات ابوالحل معروف گردید)

با عادی شدن روابط سومین اسکادران تحت عنوان 253 (
Negev) تشکیل شد(این اسکادران قبلا به Mirage IIICJ/BJ و Mirage 5 مجهز بود) این اسکادران اولین عملیات خود را به همراه اسکادران بازسازی شده ی 110 بر فراز صحرای سینا تجربه کرد
با شروع جنگ لبنان در 1982 جنگنده های
F-16 اسرائیل در برابر دفاع موشکی سام سوریه نقشی دوباره یافتند و بر علیه سایتهای سام وارد عمل شدند البته این عملیات ها بی تلفات هم نبود یک جنگنده ی F-16 اسرائیلی در همان سال شکار جنگنده های دفاع هوایی سوری شد البته بعد از ساقط شدن 4 جنگنده ی سوری توسط همان جنگنده(البته گفته ها حاکی از بازگشت هواپیما به پایگاهش با حداکثر آسیب وارده بشکلی که از رده خارج گردید) این عملیات در نهایت به انهدام 19 پایگاه سام و بیش از 60 جنگنده ی سوری از انواع MIG.21 و Mig.23 انجامید و تسلط اسرائیل بر آسمان لبنان
پس از آن اسکادران 253 به همراه 110 و 117 بیش از 44 پیروز هوایی دیگر نیز بدست آورد البته در مقابل از دست دادن چهار
F-16 (شماره های 222, 257 ,266, 276) البته از سال 89 تا 88 بیش از 7 فروند دیگر نیز نابود شد(شماره های 225.227.121, 240, 003, 008, 015,.277)
در اکتبر 1987 سری جدید
F-16C/Ds Block 30 تحت برنامه ی Peace Marble II را دریافت کرد(75 فروند) اولین اسکادران های دریافت کگننده اسکادران 110 و 117 و نهایتا 140(عقاب طلایی) و 253 (اسکای هاوک های این اسکادران ها نمود)
 

به دنبال آن Marble III سری Block 40 نیز وارد خدمت گردید که این برنامه شامل ارتقاع مدل های A نیز بود(شامل بهینه سازی و تعویض رادار و باز سازی کابن خلبان البته این برنامه بعد از کنسل شدن سفارش جنگنده های لاوی مطرح شد
در پی برنامه ی
Peace Marble IV که در زمان جنگ خلیج فارس پیش آمد و بدنبال نیاز نیروی هوایی اسرائیل اقدام به خرید جنگنده های F-16 مازاد نیروی هوایی ایالات متحده نمود که اولین آنها در آگوست 1994 دریافت شد که اسکادران 144 فونیکس را تشکیل دادند که منجر به خروج آخرین یگانها فعال جنگنده ی کفیر شد این جنگنده ها با رنگ آمیزی استاندارد نیرو هوایی آمریکا نگهداری میشد و دوباره رنگ نشدند و تحت عنوان PM IV F-16 شناخته میشدند(این جنگنده ها پیش از این متعلق به اسکادران 157 کارولینای جنوبی نیروی هوایی آمریکا بودند و برای منظور های آموزشی استفاده میشدند) تا سال 2003 36 فروند از این جنگنده ها بصورت فعال در آمدند در این بین 5 تا 6 فروند هم طی حوادثی از دست رفتند
در سال 2003 سری تولیدی جدید
F-16I Block 52 که مخصوص اسرائیل سفارش داده شده بود تحت برنامه ی Peace Marble V دریافت شد و اسکادران 253 اولین اسکادرانی بود که به آن مجهز شد بعدها برخی از این جنگنده ها توسط شرکت رافائل اسرائیل به رادار AN/AAQ-14 و قلاف های LANTIRN مجهز شد
از 1990 به اینور سانسور و مخفی کاری در نیروی هوایی اسرائیل به شکلی عجیب شدت گرفت بشکلی که از اسکادران های 140 و 144 هیچ تصویری موجود نیست

 
سریالهای F-16 نیروی هوایی اسرائیل

سریال های 0308-78 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 0354-78 جنگنده های
F-16A برای ایران تحویلی به اسرائیلی
سریالهای 0355-78 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 0362-78 جنگنده های
F-16B برای ایران تحویلی به اسرائیلی
سریال های 0649-80 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 0668-80 جنگنده های
F-16A
سریال های 1598-86 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 1612-86 جنگنده های F-16C-30
سریال های 1661-87 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 1693-87 جنگنده های F-16C Block 30 تحت سریال های 340 تا 379 در نیرو هوایی اسرائیل
سریال های 1694-87 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 1708-87 جنگنده های
F-16D Block 30 تحت سریال های 020 تا 055 در نیرو هوایی اسرائیل
سریال های 1709-88 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 1711-88 جنگنده های
F-16C Block 30 تحت سریال های359,313,329 نیرو هوایی اسرائیل
سریال های 1712-87 نیروی هوایی آمریکا تا شماره های 1720-87 جنگنده های
F-16D Block 30 تحت سریال های 065, 069, 070, 072, 074, 077/079 در نیرو هوایی اسرائیل
مابقی سریالهای 0277-89 تا 0491-91 تحت سریالهای 502 تا 687 در اسرائیل


منبع: [External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “تاریخچه نیروی هوایی در ایران”