عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰, ۶:۰۸ ق.ظ

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط Hatamifar »

سلام
حدود 2 هفته پیش دیسک وصفحه پراید 111 رو تعویض کردم
اما هنوز بوی صفحه مید ه
اما ماشین که درجا کار میکنه بو نداره
کلاج هم درگیر نیست
لطفا راهنمایی کنید ممنون 🙏🏿🙏🏿
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: دوستان
از درب باک بوی بنزین میاد و مصرف هم بیشتر شده
آیا اورینگ محلِ نصب عوض شدنیه؟
و آیا بیشتر شدن مصرف سوخت به این ربط داره؟
جاده ۸ شهر 10.5
اس دی مدل ۹۰

سلام
◼️ بنزین های یورو ۴ تا یورو ۶ تبخیرشون خیلی زیاد هست و باید باک خودرو کاملاً کیپ باشه تا بخارهای بنزین که خیلی هم زیاد هست نتونه از باک فرار کنه .

◼️همچنین باید خودرو مجهز به سیستم کانیستر canister باشه تا وقتی که موتور روشن هست ، هر چند ثانیه یک بار ، بخارهای جمع شده در باک بره توی مانیفولدِ هوا و سپس سیلندرها و بسوزه و مصرف بشه .

◼️ این جور خودروها وقتی که درب باکش رو باز می‌کنیم خصوصاً در گرما ، صدای فسسس مثل صدای باز کردن درب شیشه ی نوشابه ی گازدار رو می‌شنویم که علامت سالم بودن باک و نبودن راه فرار بخار بنزین هست .
◼️ ماشینی که داخلش و یا بیرونش بوی بنزین میاد پس یا استاندارد ساخته نشده و یا باک و سیستم کانیسترش مشکل داره .

◼️ ماشینی هم که چند دقیقه یک بار داخلش بوی بنزین میاد ، سیستم کانیسترش و خصوصاً شیلنگ انتقال بخار به موتور و حباب گیرش مشکل داره .

◼️ در ماشینهای استاندارد ، سیستم کانیستر یک شیر برقی داره که معمولاً در کنار موتور هست و هر چند ثانیه یک بار برقدار میشه توسط کامپیوتر و راه عبور بخارهای بنزین به مانیفولدِ هوا باز میشه و بخارها کشیده میشه توی سیلندرها و میسوزه و مصرف میشه .

با یک ولتمتر که روی ۱۲ ولت دی سی 12VDC تنظیم شده میشه این شیر برقی رو چک کرد ( با موتور روشن)
کافیه سیم‌های ولتمتر رو بزنیم به پایه‌های مثبت و منفیِ شیر برقی تا برقدار شدنش رو ببینیم .
==================================

◼️ مصرف زیاد ، علتهای دیگه ای هم داره مثل رسوب گرفتن رگولاتور سوخت و درنتیجه بالارفتن فشار سوخت در پشت انژکتورها و درنتیجه زیاد شدنِ پاشش انژکتورها .

◼️ نکته مهم :

بسیاری از مردم نمی‌دونند که انژکتور فقط یک شیر برقی هست و از کامپیوتر ۱۲ ولت برق مستقیم ( دی سی )میگیره و باز میشه و سوخت ازش پاشیده میشه به علت فشار دار بودنِ سوخت هم اینه که فشار توسط پمپ بنزین تولید میشه .

◼️اگر پمپ بنزین به دلیلی خاموش بشه ، دیگه یک قطره بنزین هم از انژکتورها پاشیده نمیشه حتی اگر ۲۴ ساعت هم برقدار و روشن باشه و مسیر عبور سوخت باز باشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده: سلام
ریموت ماشین بگیر نگیر داره و درست کار نمیکنه
شک کردم به باتریش رفتم باتریشو عوض کردم بازم همین وضعیت داره

سلام

◼️ اگر باز هم بگیر نگیر داره پس ممکنه :

۱- عیب از دکمه ی ریموت باشه

۲- عیب از جای نصب باتری باشه مثلاً ممکنه اکسیده شده یا سولفاته شده

بهش میگن میکروسوییچ

باید ریموت رو باز کنید و جای باتری رو چک کنید

بعدش باتری رو نصب کنید و از پشت مدارش با یک تکه سیم ، پایه‌های دکمه رو به هم وصل کنید . اگر ریموت عمل کرد پس دکمه عمرش تمام شده و بایستی عوض بشه .

شاید هم لحیمش شکسته و فقط باید لحیم بشه

یکی از دوستان نوشته شده:امروز تو ماشین ( پراید) بوی سوختگی میومد و اگزوز رو که نگاه کردم انگار دوده مشکی میده در حالی که قبلا اینطور نبود..

مشکل از چی میتونه باشه؟
ضمناً چند وقت پیش ماشین رو تنظیم موتور بردم و خیلی تمیز شده بود الان باز حس میکنم خوب راه نمیره.

سلام

◼️بوی سوختنِ چی ؟ روغن ؟ سیم ؟ خام سوزی ؟ لاستیک ؟ لنت و صفحه کلاچ ؟ جواب این سوالها مهم هست برای عیب یابی

◼️ دوده ی سیاه و دودِ سیاه معنیش مصرفِ سوختِ بیش از حد هست .

بستگی داره موتور کاربراتوری باشه یا انژکتوری

◼️در کاربراتوری ، تنظیم نبودن شناورِ توی کاربراتور باعث پر شدنِ بیش از حدِ حوضچه ی بنزین و درنتیجه مَکِشِ سوخت زیاد توی مانیفولدِ هوا میشه

◼️ در موتور انژکتوری ، معیوب بودن رگولاتور سوخت و یا کثیف بودنش باعث بالا رفتن فشار سوخت در پشت انژکتورها و درنتیجه افزایش پاشش سوخت از انژکتورها میشه

◼️ باید فشار سوخت توسط فشارسنج استاندارد اندازه‌گیری بشه و مطابق مقدار نوشته شده در کاتالوگ تعمیرات خودرو باشه

◼️ چکه داشتن انژکتور تاثیری در مصرف نداره چون موقع کار کردنِ موتور ، انژکتورها اونقدر سریع باز و بسته میشه که فرصتِ نشت دادن پیدا نمیکنه .

◼️ رگولاتور سوخت در بعضی ماشینها داخل باک هست مثل ماتیز . در بعضی دیگه در کنار موتور هست و در بعضی دیگه در زیر ماشین نزدیک باک .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام

◼️ یادآوری :
◼️ در بعد از فصلِ گرما هم بایستی هر ۲ یا ۳ هفته یک بار کولر گازیِ خانگی‌ و خودرو حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در وسطِ روز کار کنه تا گاز و روغن در سیستمِ کولر گردش کنه تا اورینگهای لوله‌های گاز و اورینگهای سایر قطعات چرب بشه و چرب بمونه وگرنه خشک نشه .
◼️ خشک شدنِ اورینگها باعث نشت گاز از سیستم و کلی هزینه برای نشت یابی و تعمیر و گاز زدن میشه .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان

نکات مهم در مورد واشر سرسیلندر :

◼️ اگر مکانیک به شما گفت واشر سرسیلندر باید عوض بشه ، مطمئن بشید که درست تشخیص داده و یا قصد کلاهبرداری و خرج تراشی و اینها نداره .

◼️ اگر مشکل فقط کم شدن آب رادیاتور به مقدار بسیار کم هست، پس بهتره اول از محلول نشت گیر استفاده کنید که هزینه ی بسیار کمی داره نسبت به هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر .

بهترینش که بنده استفاده کردم ، محلول نشت گیر پریستون prestone هست که آمریکایی و بسیار کارآمد هست .
[External Link Removed for Guests]

◼️شبیه شامپو هست که پودری مثل پودر پوست گردو !! در اون هست . البته کف نمیکنه اصلاً ولی نشتیهای مخفی رو کاملاً می‌بنده .
اگر در رادیاتور کهنه و پر از رسوب استفاده بشه حتی باعث گرفتن و مسدود شدن لوله‌های رسوب گرفته ی داخل رادیاتور هم میشه و باعث جوش آوردن موتور میشه . پس نباید در رادیاتور کهنه و رسوبِ زیاد گرفته استفاده بشه

◼️حتی از مقدار یک قاشق زردچوبه هم میشه استفاده کرد و نتیجه رو تست کرد و اگر لازم شد بیشتر ریخت . یعنی با زیر نظر گرفتن مقدار کم شدنِ آب رادیاتور و مدتِ کن شدنش میشه فهمید که استفاده از محلول نشت گیر و یا زردچوبه آیا مؤثر بوده یا نه .

◼️ ◼️ سرسیلندر اگر تابِ زیاد نداشته باشه پس اصلاً نیازی به کف تراشی نداره و ممکنه فقط برای پول بیشتر گرفتن هست که می‌خوان سرسیلندر رو بفرستند کف تراشی .

معمولاً اگر تاب سرسیلندر از ۲۵ صدم میلیمتر یعنی ربع میلیمتر و یا یک پنجم میلیمتر بیشتر باشه باید بره کف تراشی .

◼️ تراشکار اگر ناوارد باشه ممکنه خیلی بیش از حد کف تراشی کنه . مثل دندانپزشکی که بیش از حد دندان رو تراش بده و بیخودی برسونه به عصب و دیگه چاره‌ای جز عصب کُشی نباشه که هزینه‌های اون خیلی بیشتر از پر کردنِ معمولی هست .

◼️ در بازار واشرهایی هست که مخصوص سیلندرهای کف تراشی شده هست یعنی ضخامتش بیشتر از واشر سرسیلندر استاندارد هست تا بتونه مقدار کف تراشی شده رو جبران کنه .
درست مثل پیستونهایی که قطرش کمی بیشتر از استاندارد هست و مخصوص سیلندرهای تراش خورده و گشاد شده هست


◼️ ◼️بسیار مهم :

◼️ در مورد تراشکاری سیلندرها هم اگر موتور قبلاً تراشکاری نشده باشه و به اصطلاح صفر باشه و پیستونها هم صفر باشه و موتور روغن سوزی داشته باشه و علتش هم از گشاد شدن سیلندرها باشه پس فقط رینگهای پیستونها باید عوض بشه و رینگهای یک شماره بزرگتر نصب بشه بدون هیچگونه تراشکاری و بدون تعویض پیستونها .

دفعه ی بعدش هم اگر در بازار رینگهای بزرگتر باشه پس باز هم فقط رینگها باید عوض بشه.

◼️دفعه ی بعدش دیگه باید پیستونها عوض بشه و پیستونهای یک درجه بزرگتر از استاندارد نصب بشه چون سیلندرها دیگه بیش از حد گشاد شده بر اثر سایش و فرسایش

◼️ مکانیک‌های ناوارد و یا شیاد از همون دفعه ی اول به جای تعویض رینگها ، بدنه ی موتور رو می‌فرستند تراشکاری و نصب پیستونهای بزرگتر برای پول بیشتر گرفتن .

◼️ گاهی اونقدر از خدا بی خبر و بی وجدان هست که به دروغ میگه موتور رفته تراشکاری و پیستونها عوض شده درحالیکه فقط رینگ‌ها رو عوض کرده .

◼️ ◼️ اگر در ماشین شما بوق هشدار برای بالا رفتن حرارت موتور وجود نداره بهتره خودتون نصب کنید چون می‌تونه میلیونها تومن در هزینه‌های خودرو براتون صرفه‌جویی کنه .

◼️این سیستم رو در بازار الکترونیک می‌فروشند که حدود ۱۲۰ تومن هست و مقدار حرارت برای هشدار دادن رو خودتون تعیین میکنید . بر فرض مثال ، ۱۰۰ درجه .
[External Link Removed for Guests]

◼️سنسور این سیستم روی بدنه ی موتور و یا سرسیلندر چسبانده میشه با گیره‌ی فلزی و یا چسب دوقلو و سیمش باید به خوبی پوشانده و روکش بشه تا حرارت موتور بهش صدمه نزنه .

نشانگر هم در زیر داشبورد و یا روی داشبورد سمت راننده نصب میشه .

◼️ بنده یک رنو پی کی دیدم که از ارزانترین ماشینهای ایران هست و بوقِ هشدارِ حرارت زیاد داشت (engine overheat alarm ) .

◼️◼️ برای کسانی که حرفه‌ای نیستند و عادت نکرده‌اند که در حین رانندگی ، چند دقیقه یک بار در جای مناسب ، یکی نگاهِ یکی دو ثانیه ای بندازند به آمپرهای حرارت و روغن و غیره ، این سیستم خیلی مفید هست .

عکسهای سیستم کنترل دما با خروجی رله .
یعنی میتونید یک زنگ الکترونیکی یا بازر ( buzzer) رو به خروجی وصل کنید تا هر وقت که حرارت به حدی که تنظیم کرده‌اید رسید ، بوق هشدار بزنه .
[External Link Removed for Guests]

◼️ دقت کنید که باید سیستمی بخرید که با برق ۱۲ ولت کار می‌کنه نه ۲۲۰ ولت .

◼️ بهتره تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو رو تدریجاً بخونید .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

[External Link Removed for Guests]

◼️ از عکسها کپی و یا اسکرین شات بگیرین چون دیر یا زود حذف میشه
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام

◼️ اطلاعات مهم در مورد مایع کولانت :

کولانت ( Coolant) مخلوطی از آب مقطر درجه یک و مایع ضدیخ هست که معمولاً به نسبت پنجاه پنجاه ( نصف و نصف) با هم مخلوط شده‌اند

◼️ ضدیخهایی که روی زمین بریزید و بعد از خشک شدنش ازش یک پودر سبز رنگ یه جا بمونه قلابی هست یعنی فقط یک پودر سبز رنگ که معلوم هم نیست چی چی هست ، مخلوط کرده‌اند در آبِ معمولی و قالب کرده‌اند به خلقُ الله .

◼️ کولانتهای اصلی ترکیبات الکلی داره و رنگهای مختلف داره مثل سبز و نارنجی و قرمز که با اضافه کردن یک ماده ی رنگی بهش رنگی شده .

◼️ ◼️ کولانت ها شیرین ولی سمی هست و می‌تونه باعث مرگ گربه و سگ و سایر حیوانات بشه .

◼️ طبق اطلاعات بنده نوع قرمز از همه باکیفیت تر هست چون بسیار بسیار کم رسوب تولید می‌کنه در سیستم خنک کننده موتور .

◼️ کولانتهای درجه یک ، چند کار انجام میده :
ضد یخ . یعنی باعث میشه دمای انجماد کولانت ، در بعضی از انواع کولانت حتی تا حدود ۳۵ درجه زیر صفر هم برسه

ضد جوش . یعنی باعث میشه که نقطه ی جوش کولانت تا حدود ۱۳۵ درجه هم بالا بره که در کولانتهای مختلف ، متفاوت هست .

چرب کننده . یعنی یک چربی مخصوصی میده به سطح داخلی مجراهای عبور کولانت و شلنگهای لاستیکی و کاسه‌نمد واترپمپ و باعث افزایش دوامشون میشه .

ضد رسوب . یعنی مانع از به وجود اومدن رسوبات آهکی و غیره در قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده ی موتور میشه .

◼️ وقتی که رنگ کولانت قهوه‌ای روشن یا تیره میشه پس دیگه بایستی عوض بشه . حالا در ابتدا هر رنگی میخواد داشته باشه . (سبز . نارنجی . قرمز ) . تغییر شدید رنگش یعنی دیگه باید عوض بشه .

◼️ در بعضی خودروها در پایین‌ترین جای رادیاتور یک شیر تخلیه وجود داره برای تعویض کولانت .

◼️ اگر شیر تخلیه وجود نداره پس بهترین راه ، جدا کردنِ شیلنگِ پایینیِ رادیاتور هست .
این کار باید حتماً با موتورِ کاملاً سرد انجام بشه و یا موتوری که فقط دو سه دقیقه درجا کار کرده وگرنه ممکنه باعث سوختن و صدمه دیدنِ افرادِ نزدیک موتور بشه .

◼️وقتی که آب رادیاتور کاملاً تخلیه شد ، بعدش بایستی موتور رو روشن کنید و فقط برای ۱۰ ثانیه چند گاز بدین تا دور موتور برسه تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه تا کولانت های داخل موتور هم تا حد امکان تخلیه بشه .

◼️ کولانت باقیمانده در منبع انبساط ( قمقمه) رو گاهی باید با شلنگ کشید .

◼️ موقع بستم شلنگِ رادیاتور بهتره شلنگ دقیقاً در جای اولش نصب بشه و بستش هم درست در جای اولش نصب بشه وگرنه ممکنه نشت بده .

◼️ قبلاً در تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو با تصاویر توضیح داده‌ام که میتونید در خانه هم خودتون آب مقطر درجه یک تهیه کنید با تقطیر آب و سرد کردنش توسط یخ .

◼️ در همون تاپیک توضیح داده‌ام که با کمک اهم متر میتونید آب مقطر درجه یک را راحت شناسایی کنید و مُچِ متقلبها رو بگیرید .
آب لوله معمولاً حدود ۵۰ کیلواُهم مقاومت داره .
آب مقطر درجه یک تا ۳۰۰ و یا ۵۰۰ کیلواهم مقاومت داره . نوعی از خارجیش رو دیدم که تا ۶۰۰ کیلواهم هم مقاومت داشت ‌.

هر چه نمک و سایر املاح آب بیشتر باشه ، مقاومتِ الکتریکی آب هم کمتر میشه .

طبق اطلاعات گوگل ، آب کاملاً خالص (H2O ) بیش از ۱۸ میلیون اهم مقاومت داره در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد . افزایش دما باعث کاهش مقاومت آب میشه .

◼️ استفاده از آب معمولی در رادیاتور خودرو هیچگونه صرفه‌جویی نداره بلکه میلیونها تومن خسارت میزنه بهتون به دلیل رسوب زیاد و خورندگی و زنگ زدگی و یا یخ زدگی و ترکیدن بدنه موتور و غیره در زمستان و یا زود جوش آمدنِ آب در رادیاتور و نابودی واشر سرسیلندر و یا ترکیدن موتور .

◼️ قبل از استفاده از کولانت درجه یک بایستی مطمئن بشین که سیستم نشتی نداره و یا کولانت کم نمیکنه .

◼️گاهی مقدار کم شدنِ کولانت خیلی کم هست و اصلاً هم معلوم نیست از کجاست . برای برطرف کردن اینجور نشتیهای مخفی میتونید از محلول‌های نشت گیر استفاده کنید که یکی از بهترین‌هاش محلول پریستون هست که در تاپیک صرفه‌جویی مفصل در موردش مطلب نوشته‌ام .

کولانتِ پریستون هم از بهترین‌ها در دنیا هست .
[External Link Removed for Guests]

◼️ استفاده از محلول نشت‌گیر در رادیاتور های قدیمی و پر از رسوب می‌تونه باعث مسدود شدن کانالهای باریکِ داخل رادیاتور و جوش آوردن موتور و یا حتی به فنا رفتن واشر سرسیلندر بشه

◼️ اگر محلول نشت‌گیر استاندارد پیدا نکردید ، میتونید از یک قاشق سرپُرِ زردچوبه استفاده کنید . باید ریخته بشه در منبع انبساط و یا رادیاتور در خودروهای بدون منبع انبساط .

ذرات زردچوبه می‌تونه به تدریج بره نشتیهای مخفی رو ببنده

◼️ اگر بعد از چند روز ، نتیجه اش کم بود ، میتونید یک قاشق دیگه هم بریزید . اما بیشتر از ۳ قاشق استفاده نکنید اگر هیچ نتیجه ای نداده .

این روش برای نشتیهای کمِ کاسه نمد واترپمپ و یا واشر سرسیلندر و با سر شیلنگ ها خیلی مناسب هست . یعنی برای نشتی کاملاً مخفی تا حدِ نم پس دادن .

◼️ نشتیهای بزرگ باید با روشهای دیگه گرفته بشه . یعنی چکه و ریزش آب .

◼️ ◼️دقت کنید که باید چند روز موتور کار کنه تا مطمئن بشید که زردچوبه مؤثر بوده یا نه .

◼️ وقتی مولانا کن میشه ، تا دو سه دفعه میشه آب مقطر درجه یکِ خالی به سیستم اضافه کرد . اما بیشتر از اون باعث میشه که مقدار ضد یخش خیلی کم بشه که خوب نیست .

◼️ وقتی چیزی می‌خرید حتماً اول کاتالوگ و دستورالعمل اون رو بخونید .
◼️ ◼️ اگر ضد یخ خریدین حتماً روی ظرفش رو بخونین که آیا خودش آب مقطر داره یا باید بهش اضافه بشه و چقدر .

◼️ ماشینی که استاندارد باشه و درست هم طراحی شده باشه ، اصلاً نیاز به هواگیری سیستم خنک‌کننده نداره چون با چند گاز دادن ، حباب‌های هوا خودش می‌ره توی منبع انبساط و از کولانت جدا میشه . مثل ماتیز !! . بله ماتیز که نه پیچ هواگیری داره و نه رادیاتورش درب داره . کولانت فقط اضافه میشه به منبع انبساط (قمقمه ) . قبلاً در تاپیک عیب‌یابی خودرو توضیح مفصل داده‌ام در موردش .

◼️ ◼️ یک ترفند برای کاهش فشار در سیستم خنک کننده :

وقتی موتورِ سرد حدود ۲ دقیقه در جا کار کرد ، خیلی آهسته و تدریجاً درب منبع انبساط رو کمی باز کنید تا صدای سسسسس رو بشنوید و فشار تخلیه بشه . سپس درب رو محکم ببندید .

بعد از ۲ دقیقه دوباره تکرار کنید و دوباره محکم ببندینش

با این کار فشار در سیستم خیلی کم میشه . ولی بعدش وقتی که موتور کاملاً سرد هست نباید درب منبع انبساط رو باز کنید وگرنه دوباره هوا می‌کشه و میشه مثل اولش و با داغ شدنِ موتور ، دوباره فشار سیستم خنک‌کننده بالا می‌ره . .

◼️ ◼️ هرگز با موتور گرم شده ، درب منبع انبساط و یا رادیاتور رو باز نکنید وگرنه ممکنه به شدت بسوزید و صدمه ببینید با فورانِ کولانتِ داغ

◼️ رزوه‌های درب منبع انبساط و رزوه های خود منبع و همچنین واشر درب منبع انبساط رو دائماً با گریس یا روغن موتور چرب کنید تا همیشه نرم و راحت تا آخر بسته بشه و راحت و نرم هم باز بشه . این کار رو فقط وقتی که موتور خاموش و کاملاً سرد هست انجام بدین .

◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادن کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸, ۸:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط tahmineh.f »

سلام خسته نباشید
ماشینم پراید هستش که در سرعت های بالای پنجاه یک صدای زوزه بم مانندی که متغیر هم هست صداش به ماشین اضافه میشه که با تغییر شتاب و سرعت هم صداش تغییر میکنه ..بعضی مواقع کمتر و بعضی مواقع بیشتر میشه و بعضی مواقع حالت بمش بیشتر وکمتر میشه ..

اون تستی که شما قبلا تو تاپیک برای دیگران توضیح داده بودین رو انجام دادم و موقع صدا پامو رو کلاچ گذاشتم و دنده رو خلاص کردم و بعد پا رو از رو کلاچ برداشتم و ماشین تو همون سرعت حدود هشتاد به صورت خلاص حرکت کرد و بازم همون صداها بود تا اینکه سرعت از پنجاه پایین تر اومد و رفع شد ولی ماشین رو تو اون سرعت خاموش نکردم چون چندین بار سعی کردم ولی خیلی خطری بود و نمیشد..
به نظر شما مشکل از دیفرانسیل هست و چکار باید کرد؟ ودلیلش چیه؟

من که همه چیز رو رعایت میکنم و واسکازین رو هم پارسال عوض کردم برند آلمانی گرون ریختم و کلا خیلی مراعات میکنم. و همون پارسال هم با اینکه بلبرینگ عقب کاملا سالم بودن موقع تعویض لنت عقب باز هم دراوردم و تمیز کردم و گریس تازه زدم.
New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸, ۸:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 16 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط tahmineh.f »

سلام مجدد
همین یک ساعت قبل یک مسیر خلوت گیر اوردم و سرعت حدود هشتاد بود بعدش ماشینو خاموش کردم و دیدم باز این صدا هست..بعد جک زدم و چرخوندمش و وقتی سرمو خیلی نزدیک کردم به چرخ عقب دیدم چرخ عقب سمت راست بلبرینگش خراب شده.
خیلی عجیبه ..بیست هزار کیلومتر قبل این بلبرینگ خراب شده بود و من همون موقع مارک کویو که با اختلاف گرون ترین جنس بازار بود خریدم و پارسال هم دوباره بعد از ده تا کار دوباره دراوردم و تمیز کاری و گریس و بعدش وصل کردم..
حالا دوباره خراب شده..
یعنی امکان داره کمک فنر عقب خراب باشه و باعث خرابیش شده؟ خیلی مراعات میکنم
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

tahmineh.f نوشته شده: شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱, ۷:۱۶ ب.ظ   مجدد
همین یک ساعت قبل یک مسیر خلوت گیر اوردم و سرعت حدود هشتاد بود بعدش ماشینو خاموش کردم و دیدم باز این صدا هست..بعد جک زدم و چرخوندمش و وقتی سرمو خیلی نزدیک کردم به چرخ عقب دیدم چرخ عقب سمت راست بلبرینگش خراب شده.
خیلی عجیبه ..بیست هزار کیلومتر قبل این بلبرینگ خراب شده بود و من همون موقع مارک کویو که با اختلاف گرون ترین جنس بازار بود خریدم و پارسال هم دوباره بعد از ده تا کار دوباره دراوردم و تمیز کاری و گریس و بعدش وصل کردم..
حالا دوباره خراب شده..
یعنی امکان داره کمک فنر عقب خراب باشه و باعث خرابیش شده؟ خیلی مراعات  

سلام

تستها درست انجام شده

◼️ ولی ممکنه بلبرینگ فقط گریسش بنجل هست و به همین علت به صدا می‌افته .

◼️ اگر روی جک ، چرخ لقیِ بیشتر از ۱ میلیمتر نداره پس بلبرینگ سالم هست و به اصطلاح کچل نشده یعنی خوردگیِ ساچمه و خوردگی شیارِ ساچمه نداره .

◼️ اگر در این مدت کم بلبرینگ واقعاً کچل شده و گریس هم داشته پس خیلی بنجل هست یعنی آلیاژش نرم و بنجل هست و سختیِ کمی داره

◼️ در بازار ایران هم به دلیل سقوط و نزول پی‌درپی ارزش پول ایران ، اکثر واردکنندگان ترجیح می دند کالاهای کم کیفیت بیارند تا مردم قدرت خریدش رو داشته باشند و جنسها فروش بره .

◼️ از سالها پیش گفته‌ام که قطعات ایساکو و سایپا یدک اکثراً عمداً بنجل ساخته میشه تا هم هزینه‌های تولیدش کم بشه و هم اینکه زود زود خراب بشه و فروشش زیاد بشه . پس تا حد امکان نباید از این دو شرکت قطعات یدکی بخرید .

◼️ باید از فروشگاه‌های تخصصی بخرید مثل فروشگاه‌های تخصصی بلبرینگ و کاسه نمد و اورینگ و تسمه و پیچ و مهره و واشر و لامپ و فیوز .

◼️ در تهران ، مکانش در کوچه ی ناظم الاطباء هست در یعنی جنوبی نزدیک ایستگاه مترو ملت .

ولی همونجا هم بنده بلبرینگ های درجه یک آمریکایی و سوئدی و ژاپنی و سایر باکیفیتها ندیدم . اکثراً چینی با کیفیت متوسط و یا خوب هست و با اسم اروپایی و آمریکایی و ژاپنی و کره‌ای داره فروخته میشه . اما بلبرینگ های اونجا کیفیتش بالاتر از سایپا یدک و ایساکو هست .

◼️ پراید دیفرانسیل جلو هست یعنی چرخهای کشنده ، چرخهای جلو هست پس میل گاردون و کله گاوی برای انتقال نیرو به چرخ های عقب نداره (پیکان دیفرانسیل عقب هست ) .

◼️ اگر بلبرینگ سالم هست ولی صدا میده پس فقط گریسش بنجل هست و یا محفظه ی بلبرینگ بد طراحی شده و گریسها زودی می‌ریزه بیرون .
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4525
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4698 بار
سپاس‌های دریافتی: 8730 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

aliturkoglan1381 نوشته شده: سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱, ۱۲:۱۸ ق.ظ باسلام و وقت بخیر

بنده پراید ۱۳۲ دوگانه بیرون دارم که صبح هاوقتی روشن میکنم با بنزین بعد از روشن شدن افت دور موتور میکنه بعد از چند ثانیه پرت پرت کردن خاموش میکنه و تا وقتی که روشن کنم و پام رو ۲۰تا۳۰ثانیه رو پدال گاز نذارم به همین شکل خاموش میشه

استپر ایرکا انداختم
سنسور دریچه گازعوض کردم
سوزن ها (انژکتورها ) رو دادم شستند
سنسور مپ رو تست کردند
با انژکتورشوی شستم
باز هم همین ایراد رو داره

بخدا دیگه خیلی خستم کرده . هرکی میتونه راه حل برطرف شدن مشکلم رو بگه . بخدا امواتش میره بهشت دعاش میکنم

این شماره تماس منه ۰۹۳۶۰۸۹۶۶۳۹ممنون ازسایت خوبتون

سلام دوست عزیز

◼️ احتمال زیاد داره که یکی از وایرشمعهای موتور معیوب هست و در ابتدای روشن شدنِ موتور ، برق نمی‌ده به شمع و موتور به صورت ۳ سیلندر کار می‌کنه و خاموش میشه .

قبلاً این موضوع مطلع شده و چک‌ کردنِ وایرشمعها با اهم متر شرح داده شده ر

◼️ با کاپوت باز ، یک انبردست عایق دار و سالم هم آماده کنید .
اگر همون موقع که موتور داره ریپ میزنه سریعاً با انبردستِ عایق دار ، وایرشمعها رو تک تک بکشید ، خواهید دید که یکی از وایرها ، کشیدنش و کاملاً دور کردنش از شمع هیچ تاثیری در کار موتور نداره . این همون وایری هست که مشکل داره .
◼️وایر سالم رو اگر با انبردست عایق دار از شمعش کاملاً دور کنید که اصلاً به شمع برق نده ، موتور خاموش میشه و یا به شدت به لرزشش اضافه میشه


◼️ با موتور خاموش بایستی وایرها به صورت تک تک برداشته بشه تا جاش رو فراموش نکنید و اهمش یعنی مقاومتش رو با اهم متر تست کنید . اون وایری که مقاومتش چند هزار اهم از بقیه بیشتر هست پس همون وایری نیم سوز شده و بایستی عوض بشه .

مثال:
اگر یک وایر مقاومتش ۸۰۰۰ اهم (۸ کیلواهم ) هست و سایر وایرها ۵۰۰۰ اهم هست پس اون وایرِ ۸ کیلواهمی معیوب و نیم سوز هست .

◼️ قبلاً هم توضیح داده‌ام که وایر باکیفیت و سالم ، مقاومتش بین ۵۰۰ اهم تا ۳۰۰۰ اهم هست
تا ۵۰۰۰ اهم هم قابل تحمل و استفاده هست

بیش از ۵ کیلواهم دیگه می‌ره برای بنجل بودن و یا نیم سوز بودن

اگر مقاومتش فوق‌العاده زیاد و در حد بینهایت هست پس دیگه کاملاً قطع شده
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۵ آبان ۱۴۰۱, ۱۲:۰۳ ب.ظ

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط sahraaaaaFG »

اگه می خواین عیب یابی خودرو رو کامل یاد بگیرید، پایتخت فناوری دوره مکانیک خودرو، صافکاری خودرو، برق خودرو گذاشته که میتونید شرکت کنید.
مدرک فنی حرفه ای هم میده. 
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”