واکنش مراجع تقلید شیعه
دفتر سید علی خامنهای در پاسخ به این موضوع رجوع به یکی از مراجع تقلید و نظر این مراجع را در این خصوص یادآور شدهاست.
سید علی سیستانی گفت: جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست.
سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید نیز ادامه تقلید از یوسف صانعی را بلامانع عنوان کرد.
حسین نوری همدانی درباره این موضع گفتهاست: «به سادگی نمیتوان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت آلله صانعی پیروی میکند میتواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.»
مکارم شیرازی گفت: «در ادامه پیروی از آیتالله صانعی ایرادی وارد نیست و همانطور که امام خمینی دیدگاههای سیاسی آیتالله منتظری را مردود میدانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان همچنان مقلدانی داشتند، در موضوع آیتالله صانعی نیز به همینگونه برخورد شود.»
حسین وحید خراسانی نیز عنوان کرد در اینباره نمیتواند نظر دهد و از اعلام نظر خودداری کرد ولی در عین حال خواستار تماس با دفتر رهبری شد.
عبدالله جوادی آملی نیز در این خصوص اعلام کرد: «در این موضع تشخیص به عهده خود مقلد است و اگر قول و حرف جامعه مدرسین برای مقلد حجت است باید از پیروی از آیتالله صانعی برگردد.»
اسدالله بیات زنجانی در مورد این موضوع اعلام کرد: «اینجانب ضمن تأکید مؤکد بر شأن و منزلت اجتهادی و فقهی مرجع عالیمقام حضرت آیتالله صانعی- ایّدهاللهتعالی- همهٔ مقلدان ایشان را در پیروی از فتاوای ایشان مأجور میدانم و یقین دارم که بدرفتاریها و کجخلقیهای اخیر علیه برخی مراجع تقلید و نهادهای مستقل حوزوی مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه، که در خوشبینانهترین حالت ناشی از جمود و کجفهمی است، راه به جایی نخواهد برد»
واکنش شخصیتهای سیاسی
علیاکبر هاشمی رفسنجانی، رییس سابق مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤالی در مورد نقش مرجعیت در فقه شیعه و اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رد صلاحیت مرجعیت آیتالله صانعی، گفت: «در تاریخ تشیع هیچگاه مرجعی توسط جایی نصب یا عزل نشده بلکه مردم با تشخیص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب کردهاند.»
فکر کنم به اندازه کافی دلیل آوردم. موفق باشید.
راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت
-
- پست: 134
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۳۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 174 بار
- سپاسهای دریافتی: 289 بار
-
- پست: 16
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 9 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
مرجع تقلید چند تا شرط داره
عمده شرایط رو این افرادی که الان به عنوان مرجع معروف هستند دارند
عمده اختلاف سر بحث اعلمیت هست. یعنی کسی که علمش از بقیه بیشتره
تشخیص این موضوع خیلی سخته و کار هر کسی نیست
فتوا همه مراجع این هست که وظیفه انتخاب اعلم هست و اگر در انتخاب اعلم دچار مشکل شدید و بین چند نفر یکی مردد شدید یکی رو انتخاب کنید. اما هر کدوم رو انتخاب کردید باید تا اخر به فتواهای همون مرجع عمل کنید مگر اینکه بهتون ثابت بشه کس دیگری اعلم هست یا اینکه اون مرجع فوت کنه.
این قسمت فتوای همه مراجع هست و تو این قسمت اختلافی نیست.
لذا روش ها و دلایلی که بقیه برای انتخاب مرجع گفتن همش باطله.
-----
برای تشخیص اعلم دقیق ترین راهی که برای امثال ما وجود داره پرسیدن از تعداد زیادی از علما هست که از مجموع نظرات اونا میشه به یک جمع بندی رسید.
روش دیگه ای که به دقت اولی نیست ولی از نظر شرعی این روش هم کافیه بحث شهرت هست. اگر تو جامعه ای یک نفر (یا چند نفر) به اعلمیت مشهور شدن عمل به فتوای اون یک نفر کافیه.
-----
بحث جامعه مدرسین که بقیه مطرح کردن هم از باب همون روش اول هست. بالاخره این افراد یک جمع زیادی از علما حوزه هستن. البته حرف اونها خودش چیزی رو ثابت نمی کنه. مثل این می مونه که یک جمع 100 نفره از علما بگن فلانی اعلم هست یا بگن فلانی مجتهد نیست. حالا اگر یک جمع 100 نفره دیگه کاملا حرف متضاد اونا رو بزنن قضیه میرسه به خونه اول. یعنی صفر صفر
بیانیه جامعه مدرسین هم از باب شهادت تعدادی از علما برجسته و مهم حوزه علمیه قم حجت هست. حالا اگر یک تعداد دیگه ای پیدا کردی حرف دیگه ای زدن باید بین حرفاشون جمع بزنی تا ببینی خودت به چه نتیجه ای میرسی.
-----
چیزی که الان بین جامعه متدینین و مذهبی ها و علما قم مشهوره این چند نفر هستن
آقای خامنه ای، آقای سیستانی، آقای وحید، آقای مکارم، آقای شبیری زنجانی، آقای صافی گلپایگانی.
البته کسان دیگه ای هم هستن که ادعای مرجعیت دارن و حتی بعضی هاشون مشهور هستن. ولی بین علما قم این افراد به عنوان مرجع مشهور هستن.
در ایران بیشترین مقلد رو آقای خامنه ای داره. ولی در سطح جهان تشیع اگر بخوایم نگاه کنیم بیشترین مقلد رو اقای خامنه ای و سیستانی و بعد از اونا آقای وحید داره.
-----
برای انتخاب مرجع بهتره از یکسری علما بپرسی. مخصوصا دقت کن جهت گیری های سیاسی تو تصمیمت نقشی نداشته باشه.
الانه عده زیادی صرف نظر از جایگاه بالای علمی آقای خامنه ای، صرفا به دلیل جایگاه سیاسی ایشون دعوت به تقلید از ایشون می کنن. (البته جایگاه علمی ایشون بالا هست)
عده زیادی هم صرفا به دلیل مخالفت با آقای خامنه ای دعوت به تقلید از آقای صانعی می کنن (چیزی که از قدیم تو قم مشهور بوده اینه که ایشون جایگاه علمی لازم برای مرجعیت رو نداره. خیلی قبل تر از بیانیه جامعه مدرسین هم این موضوع تو قم مشهور بوده)
----
ادم باید مرجعش رو بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی انتخاب کنه.
----
دقت به این نکته لازم هست که جایگاه ولی فقیه با جایگاه مرجع متفاوت هست. میشه مرجع شما کس دیگری باشه و ولی فقیه کس دیگری. لازم نیست ولی فقیه و مرجع یک نفر باشه
عمده شرایط رو این افرادی که الان به عنوان مرجع معروف هستند دارند
عمده اختلاف سر بحث اعلمیت هست. یعنی کسی که علمش از بقیه بیشتره
تشخیص این موضوع خیلی سخته و کار هر کسی نیست
فتوا همه مراجع این هست که وظیفه انتخاب اعلم هست و اگر در انتخاب اعلم دچار مشکل شدید و بین چند نفر یکی مردد شدید یکی رو انتخاب کنید. اما هر کدوم رو انتخاب کردید باید تا اخر به فتواهای همون مرجع عمل کنید مگر اینکه بهتون ثابت بشه کس دیگری اعلم هست یا اینکه اون مرجع فوت کنه.
این قسمت فتوای همه مراجع هست و تو این قسمت اختلافی نیست.
لذا روش ها و دلایلی که بقیه برای انتخاب مرجع گفتن همش باطله.
-----
برای تشخیص اعلم دقیق ترین راهی که برای امثال ما وجود داره پرسیدن از تعداد زیادی از علما هست که از مجموع نظرات اونا میشه به یک جمع بندی رسید.
روش دیگه ای که به دقت اولی نیست ولی از نظر شرعی این روش هم کافیه بحث شهرت هست. اگر تو جامعه ای یک نفر (یا چند نفر) به اعلمیت مشهور شدن عمل به فتوای اون یک نفر کافیه.
-----
بحث جامعه مدرسین که بقیه مطرح کردن هم از باب همون روش اول هست. بالاخره این افراد یک جمع زیادی از علما حوزه هستن. البته حرف اونها خودش چیزی رو ثابت نمی کنه. مثل این می مونه که یک جمع 100 نفره از علما بگن فلانی اعلم هست یا بگن فلانی مجتهد نیست. حالا اگر یک جمع 100 نفره دیگه کاملا حرف متضاد اونا رو بزنن قضیه میرسه به خونه اول. یعنی صفر صفر
بیانیه جامعه مدرسین هم از باب شهادت تعدادی از علما برجسته و مهم حوزه علمیه قم حجت هست. حالا اگر یک تعداد دیگه ای پیدا کردی حرف دیگه ای زدن باید بین حرفاشون جمع بزنی تا ببینی خودت به چه نتیجه ای میرسی.
-----
چیزی که الان بین جامعه متدینین و مذهبی ها و علما قم مشهوره این چند نفر هستن
آقای خامنه ای، آقای سیستانی، آقای وحید، آقای مکارم، آقای شبیری زنجانی، آقای صافی گلپایگانی.
البته کسان دیگه ای هم هستن که ادعای مرجعیت دارن و حتی بعضی هاشون مشهور هستن. ولی بین علما قم این افراد به عنوان مرجع مشهور هستن.
در ایران بیشترین مقلد رو آقای خامنه ای داره. ولی در سطح جهان تشیع اگر بخوایم نگاه کنیم بیشترین مقلد رو اقای خامنه ای و سیستانی و بعد از اونا آقای وحید داره.
-----
برای انتخاب مرجع بهتره از یکسری علما بپرسی. مخصوصا دقت کن جهت گیری های سیاسی تو تصمیمت نقشی نداشته باشه.
الانه عده زیادی صرف نظر از جایگاه بالای علمی آقای خامنه ای، صرفا به دلیل جایگاه سیاسی ایشون دعوت به تقلید از ایشون می کنن. (البته جایگاه علمی ایشون بالا هست)
عده زیادی هم صرفا به دلیل مخالفت با آقای خامنه ای دعوت به تقلید از آقای صانعی می کنن (چیزی که از قدیم تو قم مشهور بوده اینه که ایشون جایگاه علمی لازم برای مرجعیت رو نداره. خیلی قبل تر از بیانیه جامعه مدرسین هم این موضوع تو قم مشهور بوده)
----
ادم باید مرجعش رو بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی انتخاب کنه.
----
دقت به این نکته لازم هست که جایگاه ولی فقیه با جایگاه مرجع متفاوت هست. میشه مرجع شما کس دیگری باشه و ولی فقیه کس دیگری. لازم نیست ولی فقیه و مرجع یک نفر باشه
- پست: 350
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰, ۹:۴۷ ب.ظ
- محل اقامت: Tabriz
- سپاسهای ارسالی: 6254 بار
- سپاسهای دریافتی: 1515 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
با تشکر از جناب , خیلی از مسائل رو روشن کردید فقط یه سوال:
اگه من مرجع تقلیدم رو آقای خامنه ای انتخاب کنم همیشه باید از لحاظ سیاسی مطیع ایشون باشم؟ منظورم اینه که تک تک گفته های ایشون به عنوان فتوا محسوب میشه؟(در مورد مسائل سیاسی) مثلا اگه ایشون از شخصی حمایت کنه من حق دارم که بگم نه به نظر من این شخص لیاقت فلان کار رو نداره؟
(در مورد مسائل دینی برای تقلید از ایشون مشکلی ندارم)
اگه من مرجع تقلیدم رو آقای خامنه ای انتخاب کنم همیشه باید از لحاظ سیاسی مطیع ایشون باشم؟ منظورم اینه که تک تک گفته های ایشون به عنوان فتوا محسوب میشه؟(در مورد مسائل سیاسی) مثلا اگه ایشون از شخصی حمایت کنه من حق دارم که بگم نه به نظر من این شخص لیاقت فلان کار رو نداره؟
(در مورد مسائل دینی برای تقلید از ایشون مشکلی ندارم)
- پست: 149
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۱۲:۴۴ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 367 بار
- سپاسهای دریافتی: 409 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
ولایت مدار کسیست که جای پایش روی برف نماند ! مانند سلمان
البته این اوج کار است و ظاهرا شرعا واجب نیست.
در مورد اعلم هم بنده از کسی تقلید می کنم که ده ها مجتهد منتخب از سراسر ایران آن بزرگوار را برای زعمات شیعیان جهان برگزیده اند ، عمق بصیرت و حکمت ایشان بر همگان روشن و پاکدستیشان مورد اعتماد دوست و دشمن است.(الحمدلله )
البته این اوج کار است و ظاهرا شرعا واجب نیست.
در مورد اعلم هم بنده از کسی تقلید می کنم که ده ها مجتهد منتخب از سراسر ایران آن بزرگوار را برای زعمات شیعیان جهان برگزیده اند ، عمق بصیرت و حکمت ایشان بر همگان روشن و پاکدستیشان مورد اعتماد دوست و دشمن است.(الحمدلله )
- پست: 985
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱, ۶:۰۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4905 بار
- سپاسهای دریافتی: 6798 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
Ghost Rider نوشته شده:با تشکر از جناب , خیلی از مسائل رو روشن کردید فقط یه سوال:
اگه من مرجع تقلیدم رو آقای خامنه ای انتخاب کنم همیشه باید از لحاظ سیاسی مطیع ایشون باشم؟ منظورم اینه که تک تک گفته های ایشون به عنوان فتوا محسوب میشه؟(در مورد مسائل سیاسی) مثلا اگه ایشون از شخصی حمایت کنه من حق دارم که بگم نه به نظر من این شخص لیاقت فلان کار رو نداره؟
(در مورد مسائل دینی برای تقلید از ایشون مشکلی ندارم)
درباره سوالات شما دو مورد به ذهنم میرسه که می نویسم براتون
اولیش این که ایشون از همه رئیس جمهورها حمایت می کنه و تا به امروز مثل امام خمینی از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نمی کنه و رای هم که می ده معلوم نیست به چه کسی هست اگه هم معلوم بود ایشون به چه کسی رای میده باز هم شما می تونی به کس دیگه ای رای بدی .شما در زمینه سیاسی کاملا مختار هستی که به هر کسی خواستی رای بدی .
دومیش این که در مورد مسائل دینی هم شما فقط در فروع دین از ایشون تقلید می کنی نه اصول دین.
-
- پست: 16
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 9 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
mohammad area51 نوشته شده:Ghost Rider نوشته شده:با تشکر از جناب , خیلی از مسائل رو روشن کردید فقط یه سوال:
اگه من مرجع تقلیدم رو آقای خامنه ای انتخاب کنم همیشه باید از لحاظ سیاسی مطیع ایشون باشم؟ منظورم اینه که تک تک گفته های ایشون به عنوان فتوا محسوب میشه؟(در مورد مسائل سیاسی) مثلا اگه ایشون از شخصی حمایت کنه من حق دارم که بگم نه به نظر من این شخص لیاقت فلان کار رو نداره؟
(در مورد مسائل دینی برای تقلید از ایشون مشکلی ندارم)
درباره سوالات شما دو مورد به ذهنم میرسه که می نویسم براتون
اولیش این که ایشون از همه رئیس جمهورها حمایت می کنه و تا به امروز مثل امام خمینی از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نمی کنه و رای هم که می ده معلوم نیست به چه کسی هست اگه هم معلوم بود ایشون به چه کسی رای میده باز هم شما می تونی به کس دیگه ای رای بدی .شما در زمینه سیاسی کاملا مختار هستی که به هر کسی خواستی رای بدی .
دومیش این که در مورد مسائل دینی هم شما فقط در فروع دین از ایشون تقلید می کنی نه اصول دین.
------------
بحث تقلید در مسائل شرعی با بحث ولایت فقیه متفاوته.
در زمینه ولایت فقیه هم یک بخث حکم حکومتی و بحث تبعیت وجود داره که متفاوت از همدیگه هست.
در صورتی که شما آقای خامنه ای رو به عنوان مرجع انتخاب کنید فقط در مسائل شرعی موظف به اطاعت از ایشون به عنوان مرجع هستید. البته فتاوای آقای خامنه ای و مکارم و چند نفر دیگه در بحث لزوم اطاعات از ولی فقیه، با فتاوای آقای سیستانی و وحید و شبیری زنجانی فرق می کنه.
آقای خامنه ای و مکارم برای ولی فقیه اختیارات بیشتری قائل هستند.
اما در باب اطاعات از ولی فقیه صرف نظر از اینکه مرجع تقلیدتون کی باشه اطاعت از ولی فقیه واجب هست. تمام شرایطی که مراجع مشهور فعلی برای ولی فقیه بیان کردن فقط منطبق بر آقای خامنه ای هست و کس دیگه ای در ایران امکان دادن حکم و ولایت فقیه رو نداره.
فقط می مونه بحث بر سر اینکه ولی فقیه تا چه میزان اختیارات داره که نسبت به فتاوای مراجع مختلف این قضیه فرق می کنه.
اما در بحث حمایت ایشون از فرد خاصی دو تا مساله هست. 1. صرف حمایت و بیان یک مساله دلیل بر لزوم اطاعت نمیشه. کما اینکه خود آقای خامنه ای هم بارها گفته اند که کارشناسان نظر من رو نقد کنن و اشکالاتش رو بگن. تنها جایی که واجب هست از نظرات ولی فقیه اطاعت بشه وقتی هست که ایشون حکم به امری بدن. لذا به صرف حمایت ایشون یا اینکه نظر ایشون بر امر خاصی باشه دلیل بر لزوم اطاعت نمیشه. 2. در بحث حمایت ایشون از فرد خاصی با توجه به اینکه تاکنون ایشون از کس خاصی اسم نبرده، هیچ وقت لزومی به تبعیت نبوده. جدای از اینکه ایشون همیشه تصریح کردن که هر کسی به کسی که صلاح می دونه رای میده.
اما بحث تبعیت فرق می کنه. اگر ما آقای خامنه ای را صرف نظر از جایگاه ولایت فقیه به عنوان یک کارشناس و خبره و مطلع در نظر بگیریم، نظرات ایشون برای ما، با نظرات افراد عادی دیگه تفاوت میکنه. اینجا هست که میشه از باب رجوع به خبره و کارشناس مطابق نظرات ایشون عمل کرد.
------------
در باب عمل به اصول دین و فروع دین.
کلا تقلید در اصول دین جایز نیست. در فروع دین هم در کلیاتش تقلید جایز نیست. یعنی این جور نیست که مرجعی بتواند خلاف کلیات و مسلمات دین فتوا بده. خواه این مساله جزو فروع دین باشه خواه جزو اصول دین.
فکر کنم سوال ایشون بیشتر در باب قبل از انتخابات بود، نه بعد از تنفیذ ریاست جمهوری.
اختلاف هم همون جور که گفتم بر سر جایگاه ولی فقیه و میزان اختیاراتش و فرق تبعیت با اطاعت از حکم هستش
- پست: 985
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱, ۶:۰۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4905 بار
- سپاسهای دریافتی: 6798 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
mostafa426211 نوشته شده:mohammad area51 نوشته شده:Ghost Rider نوشته شده:با تشکر از جناب , خیلی از مسائل رو روشن کردید فقط یه سوال:
اگه من مرجع تقلیدم رو آقای خامنه ای انتخاب کنم همیشه باید از لحاظ سیاسی مطیع ایشون باشم؟ منظورم اینه که تک تک گفته های ایشون به عنوان فتوا محسوب میشه؟(در مورد مسائل سیاسی) مثلا اگه ایشون از شخصی حمایت کنه من حق دارم که بگم نه به نظر من این شخص لیاقت فلان کار رو نداره؟
(در مورد مسائل دینی برای تقلید از ایشون مشکلی ندارم)
درباره سوالات شما دو مورد به ذهنم میرسه که می نویسم براتون
اولیش این که ایشون از همه رئیس جمهورها حمایت می کنه و تا به امروز مثل امام خمینی از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری حمایت نمی کنه و رای هم که می ده معلوم نیست به چه کسی هست اگه هم معلوم بود ایشون به چه کسی رای میده باز هم شما می تونی به کس دیگه ای رای بدی .شما در زمینه سیاسی کاملا مختار هستی که به هر کسی خواستی رای بدی .
دومیش این که در مورد مسائل دینی هم شما فقط در فروع دین از ایشون تقلید می کنی نه اصول دین.
------------
بحث تقلید در مسائل شرعی با بحث ولایت فقیه متفاوته.
در زمینه ولایت فقیه هم یک بخث حکم حکومتی و بحث تبعیت وجود داره که متفاوت از همدیگه هست.
در صورتی که شما آقای خامنه ای رو به عنوان مرجع انتخاب کنید فقط در مسائل شرعی موظف به اطاعت از ایشون به عنوان مرجع هستید. البته فتاوای آقای خامنه ای و مکارم و چند نفر دیگه در بحث لزوم اطاعات از ولی فقیه، با فتاوای آقای سیستانی و وحید و شبیری زنجانی فرق می کنه.
آقای خامنه ای و مکارم برای ولی فقیه اختیارات بیشتری قائل هستند.
اما در باب اطاعات از ولی فقیه صرف نظر از اینکه مرجع تقلیدتون کی باشه اطاعت از ولی فقیه واجب هست. تمام شرایطی که مراجع مشهور فعلی برای ولی فقیه بیان کردن فقط منطبق بر آقای خامنه ای هست و کس دیگه ای در ایران امکان دادن حکم و ولایت فقیه رو نداره.
فقط می مونه بحث بر سر اینکه ولی فقیه تا چه میزان اختیارات داره که نسبت به فتاوای مراجع مختلف این قضیه فرق می کنه.
اما در بحث حمایت ایشون از فرد خاصی دو تا مساله هست. 1. صرف حمایت و بیان یک مساله دلیل بر لزوم اطاعت نمیشه. کما اینکه خود آقای خامنه ای هم بارها گفته اند که کارشناسان نظر من رو نقد کنن و اشکالاتش رو بگن. تنها جایی که واجب هست از نظرات ولی فقیه اطاعت بشه وقتی هست که ایشون حکم به امری بدن. لذا به صرف حمایت ایشون یا اینکه نظر ایشون بر امر خاصی باشه دلیل بر لزوم اطاعت نمیشه. 2. در بحث حمایت ایشون از فرد خاصی با توجه به اینکه تاکنون ایشون از کس خاصی اسم نبرده، هیچ وقت لزومی به تبعیت نبوده. جدای از اینکه ایشون همیشه تصریح کردن که هر کسی به کسی که صلاح می دونه رای میده.
اما بحث تبعیت فرق می کنه. اگر ما آقای خامنه ای را صرف نظر از جایگاه ولایت فقیه به عنوان یک کارشناس و خبره و مطلع در نظر بگیریم، نظرات ایشون برای ما، با نظرات افراد عادی دیگه تفاوت میکنه. اینجا هست که میشه از باب رجوع به خبره و کارشناس مطابق نظرات ایشون عمل کرد.
------------
در باب عمل به اصول دین و فروع دین.
کلا تقلید در اصول دین جایز نیست. در فروع دین هم در کلیاتش تقلید جایز نیست. یعنی این جور نیست که مرجعی بتواند خلاف کلیات و مسلمات دین فتوا بده. خواه این مساله جزو فروع دین باشه خواه جزو اصول دین.
فکر کنم سوال ایشون بیشتر در باب قبل از انتخابات بود، نه بعد از تنفیذ ریاست جمهوری.
اختلاف هم همون جور که گفتم بر سر جایگاه ولی فقیه و میزان اختیاراتش و فرق تبعیت با اطاعت از حکم هستش
با تشکر از شما
من هم دقیقا نوشتم همین هست البته خلاصه نوشتم ممنون که بیشتر توضیح دادید
- پست: 350
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰, ۹:۴۷ ب.ظ
- محل اقامت: Tabriz
- سپاسهای ارسالی: 6254 بار
- سپاسهای دریافتی: 1515 بار
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
با تشکر از دوستان
من هم منظورم از تقلید تو فروع دین بود
درسته که ایشون از کس خاصی نام نمیبره ولی دیگه یه جوری میشه که همه میدونن ایشون از کی حمایت میکنه
در مورد انتخابات هم به نظر من هیچ مرجعی حق نداره بگه مقلدین من به فلانی رای بدن پس این بحث هم منتفی شد
سخن آخر این که من هم تصمیم گرفتم ایشون رو به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم و در مورد مسائل سیاسی فقط در موردی که به روشنی فتوا بدن از ایشون تبعیت کنم.
از دوستان گرامی هم بابت مشارکت در بحث ممنونم.
موفق باشید
من هم منظورم از تقلید تو فروع دین بود
درسته که ایشون از کس خاصی نام نمیبره ولی دیگه یه جوری میشه که همه میدونن ایشون از کی حمایت میکنه
در مورد انتخابات هم به نظر من هیچ مرجعی حق نداره بگه مقلدین من به فلانی رای بدن پس این بحث هم منتفی شد
سخن آخر این که من هم تصمیم گرفتم ایشون رو به عنوان مرجع تقلید انتخاب کنم و در مورد مسائل سیاسی فقط در موردی که به روشنی فتوا بدن از ایشون تبعیت کنم.
از دوستان گرامی هم بابت مشارکت در بحث ممنونم.
موفق باشید
- پست: 305
- تاریخ عضویت: شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 263 بار
- سپاسهای دریافتی: 1222 بار
- تماس:
Re: راهنمایی برای انتخاب مرجع تقلید
!MOS نوشته شده: ↑شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲, ۱۰:۰۳ ب.ظامام خامنه ای (حفظه الله)
به شدت مقلدین ایشون داره از همه مراجع بیش تر میشه...حتی آیت الله سیستانی....
به خاطر اینکه مرجعی مردم فقط 2 تا فیلم کوتاه ازش ببینند و دو خط بیانیه هر چندوقت یک بار فایده نداره...اتفاقات دنیا مخصوصا خاورمیانه تاثیر زیادی بر زندگی شیعیان دارد...
شیعیان الان دارن به کیان شیعه نگاه می کنن...
از لحاظ سختی و آسونی هم خیلی راحت تر هست فتواهای ایشون...
البته ملاک انتخاب مرجعیت اعلم بودن است ولی الان اعلمیت فقط تو احکام و فروعات خلاصه نمیشه که....اعلم سیاسی-اقتصادی-فقهی و...
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
این مشاوره اشتباه و غلط را چند سال پیش بنده در این انجمن ، مطرح کردم. از محضر حضرت ولی عصر (عج) تقاضا دارم بنده را عفو کنند. از روی جهل و نادانی این مطلب را بیان کردم.
بعد از چند سال ان شاء الله با عنایت حضرت ولی عصر (عج) این مشاوره را اصلاح می کنم به مطلب زیر که بعد از امتحان سنگین الهی ([External Link Removed for Guests]) در دانشگاه ،خداوند متعال روزیم فرمود.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
این مشاوره اشتباه و غلط را چند سال پیش بنده در این انجمن ، مطرح کردم. از محضر حضرت ولی عصر (عج) تقاضا دارم بنده را عفو کنند. از روی جهل و نادانی این مطلب را بیان کردم.
بعد از چند سال ان شاء الله با عنایت حضرت ولی عصر (عج) این مشاوره را اصلاح می کنم به مطلب زیر که بعد از امتحان سنگین الهی ([External Link Removed for Guests]) در دانشگاه ،خداوند متعال روزیم فرمود.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ورع مداری*
ورع حالتی است برگرفته از شدت تقوا و پرهیز گاری که فرد علاوه بر انجام واجبات، بر انجام مستحبات نیز با نشاط و علاقه مداومت می ورزد و علاوه بر ترک محرمات، از امور مشکوک و شبهه ناک نیز اجتناب می ورزد.
ورع مقامی به مراتب بالاتر از تقواست. اگر در تقوا از حرام پرهیز و دوری شود، در ورع از زمینه گناه و نزدیک شدن به محیط گناه نیز پرهیز می شود!
اگر در تقوا برانجام واجبات تاکید می شود، در ورع بر انجام مستحبات به عنوان کمر بند ایمنی برای انجام واجبات نیز تاکید می شود. و اگر شخص متقی از حرام و گناه دوری می نماید، شخص با ورع از صد کیلو متری حریم و زمینه گناه نیز فرار می کند.
اما فواید و آثار ورع عبارتند از :
۱- نورانیت دل.
۲-وارد شدن به پاکی مطلق در زندگی.
۳-آسایش و آرامش روح و روان.
۴-رسیدن فرد به بالاترین درجات ایمان.
۵-نایل امدن به بالاترین و عالی ترین درجات بهشت.
۶-قبولی و فضیلت پیداکردن طاعات و عبادات، چنانچه پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
اگر در تقوا برانجام واجبات تاکید می شود، در ورع بر انجام مستحبات به عنوان کمر بند ایمنی برای انجام واجبات نیز تاکید می شود. و اگر شخص متقی از حرام و گناه دوری می نماید، شخص با ورع از صد کیلو متری حریم و زمینه گناه نیز فرار می کند.
اما فواید و آثار ورع عبارتند از :
۱- نورانیت دل.
۲-وارد شدن به پاکی مطلق در زندگی.
۳-آسایش و آرامش روح و روان.
۴-رسیدن فرد به بالاترین درجات ایمان.
۵-نایل امدن به بالاترین و عالی ترین درجات بهشت.
۶-قبولی و فضیلت پیداکردن طاعات و عبادات، چنانچه پیامبر اکرم(ص) می فرماید:
«ركعتان من رجل ورع أفضل من ألف ركعة من مخلط»
«دو رکعت نماز فرد با ورع و پارسا، از هزار رکعت نماز کسی که حلال و حرام را به هم می آمیزد، با فضیلت تر و برتر است.»
منبع حدیث:
کتاب کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال ، تالیف آقای علاءالدین علی بن حسام ، جلد ۴ ، صفحه۴۲۷ ، حدیث شماره۷۲۸۲
۷- استجابت دعا.
۸-سرعت و راحتی حساب و کتاب در قیامت.
۹-شکوه و هیبت در چهره،صلابت و قاطعیت در سیره، محبوبیت بین مردم و حکمرانی بر قلب ها و دل ها.
۱۰-وارد شدن به حریم دوستی و شیعگی اهل بیت (ع) .
۱۱-نایل آمدن به مقام ولایت حقیقی که همان مقام«سیادت باطنی و منا اهل بیتی » است.
۱۲-باعث لیاقت یافتن به همراهی و هم صحبتی با امام زمان(ع) و قرار گرفتن در شمار« اصحاب المهدی عج» که مقامی به مراتب بالاتر از «انصار المهدی عج» است.
به سخن دیگر ورع مداری رمز ورود به خیمه گاه حضرت مهدی(عج) و همراهی همیشگی با اوست.
۸-سرعت و راحتی حساب و کتاب در قیامت.
۹-شکوه و هیبت در چهره،صلابت و قاطعیت در سیره، محبوبیت بین مردم و حکمرانی بر قلب ها و دل ها.
۱۰-وارد شدن به حریم دوستی و شیعگی اهل بیت (ع) .
۱۱-نایل آمدن به مقام ولایت حقیقی که همان مقام«سیادت باطنی و منا اهل بیتی » است.
۱۲-باعث لیاقت یافتن به همراهی و هم صحبتی با امام زمان(ع) و قرار گرفتن در شمار« اصحاب المهدی عج» که مقامی به مراتب بالاتر از «انصار المهدی عج» است.
به سخن دیگر ورع مداری رمز ورود به خیمه گاه حضرت مهدی(عج) و همراهی همیشگی با اوست.
*منبع: کتاب شریف خانواده و تربیت مهدوی،تالیف محمدباقرحیدری کاشانی و مرتضی آقاتهرانی،انتشارات طلیعه ظهور
_____________________
ورع ورزی و احتیاط منتظران امام عصر عج **
منتظران فرج حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه، بايد در بالاترين سطح تقوا و ورع باشند، به طوري كه در ميان اطرافيان خود و حتي اهل شهر خويش در پاكي و خوبي، زبانزد و مشهور باشند.
امام صادق (عليه السلام) به يكي از شيعيان خود به نام عيسي بن عبدالله كه اهل قم بود، آنگاه كه بر ايشان وارد شد، فرمودند:
« يَا عِيسَى بْنَ عَبْدِ اللَّهِ لَيْسَ مِنَّا وَ لاَ كَرَامَةَ مَنْ كَانَ فِي مِصْرٍ فِيهِ مِائَةُ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ وَ كَانَ فِي ذَلِكَ الْمِصْرِ أَحَدٌ أَوْرَعَ مِنْهُ.»
«اي عيسي بن عبدالله، از ما نيست و كرامتي هم ندارد هركس كه در شهري با صد هزار نفر جمعيّت يا بيشتر باشد و در آن شهر كسي باورع تر از او باشد!»
منبع حدیث:
کتاب شریف الکافی،تالیف آقای محمدبن یعقوب کلینی (ره)، جلد ۲، صفحه ۷۸
شيعه اي كه حقيقتاً در انتظار فرج مولايش ميسوزد، بايد باورع ترين انسان مؤمن در شهر خودش باشد و اگر چنين نباشد كرامت و شرافتي نزد خدا و اهل بيت (عليهم السلام) ندارد.
در فرمايش ديگري حضرت موسي بن جعفر (عليه السلام) همين حقيقت را با تعبير ديگري از پدر گرامي خود نقل فرموده اند:
«كَثِيراً مَا كُنْتُ أَسْمَعُ أَبِي يَقُولُ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ لاَ تَتَحَدَّثُ الْمُخَدَّرَاتُ بِوَرَعِهِ فِي خُدُورِهِنَّ وَ لَيْسَ مِنْ أَوْلِيَائِنَا مَنْ هُوَ فِي قَرْيَةٍ فِيهَا عَشَرَةُ آلاَفِ رَجُلٍ فِيهِمْ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ أَوْرَعُ مِنْهُ.»
«من از پدرم بسيار ميشنيدم كه ميفرمود: از شيعيان ما نيست كسي كه (در تقوا و ورع به اندازه اي شهرت نيافته باشد كه) زنان پرده نشين در پس پرده خويش از ورع او سخن نگويند و از دوستان ما نيست كسي كه در شهري با ده هزار نفر مرد باشد كه در ميان آنها خدا مخلوقي باورع تر از او داشته باشد.»
منبع حدیث:
کتاب شریف الکافی،تالیف آقای محمدبن یعقوب کلینی (ره)، جلد ۲، صفحه ۷۹
عفّت و پاكيِ دوست امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بايد آنقدر شديد باشد كه حتي مخدّرات كه پرده نشين هستند و تماس مستقيمي با مردان نامحرم ندارند، از ورع و پاكدامني اين مؤمن، در پس پرده سخن بگويند. آري؛ اين است صفتِ منتظر فرج امام (عليه السلام).
**منبع: کتاب شریف سلوک منتظران تالیف آقای بنی هاشمی انتشارات منیر
_____________________
معنا و مراتب ورع ***
«ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مىشود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مىكند بلكه از شبهات نيز دورى مىجويد.
در روايات اسلامى نيز در حديث معروف پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله تمام موضوعات به سه بخش تقسيم شده:
در روايات اسلامى نيز در حديث معروف پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله تمام موضوعات به سه بخش تقسيم شده:
«حَلالٌ بَيِّنٌ وَ حَرامٌ بَيِّنٌ وَ شُبَهاتُ بَيْنَ ذلِكَ فَمَنْ تَرَكَ الشُّبَهاتَ نَجا مِنَ الْمُحَرَّماتِ وَ مَنْ أخَذَ بِالشُّبَهَاتِ إرْتَكَبَ الْمُحَرَّماتَ وَ هَلَكَ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُ»
«امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مىيابد و كسى كه به سراغ شبهات برود (تدريجاً) مرتكب محرمات مىشود و از آنجا كه نمىداند هلاك خواهد شد».
منبع حدیث:
کتاب شریف بحار الانوار،تالیف آقای محمد تقی مجلسی (ره) ، جلد ۲ ، صفحه ۲۲۱
در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبۀ پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مىرود.
بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كردهاند كه يكى از ديگرى برتر است: نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مىشود. قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مىسازد كه به آن ورع صالحان مىگويند و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مىترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مىكند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجۀ اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مىگويند
بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كردهاند كه يكى از ديگرى برتر است: نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مىشود. قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مىسازد كه به آن ورع صالحان مىگويند و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مىترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مىكند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجۀ اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مىگويند
همانگونه كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«لاَ يَبْلُغُ عَبْدٌ أَنْ يَكُونَ مِنَ الْمُتَّقِينَ حَتَّى يَدَعَ مَا لاَ بَأْسَ بِهِ حَذَراً لِمَا بِهِ الْبَأْسُ.»
« كسى از متقين محسوب نمىشود مگر اينكه امورى را كه ذاتاً اشكالى ندارد ترك كند به سبب ترس از افتادن در امورى كه حرام است.»
منبع حدیث:
کتاب شریف بحار الانوار، تالیف آقای محمد تقی مجلسی ، جلد ۷۴،صفحه ۱۶۴ ،حدیث شماره ۹۲
امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) در حکمت ۳۷۱ کتاب شریف نهج البلاغه می فرماید:
«وَ لَا مَعْقِلَ أَحْسَنُ مِنَ الْوَرَعِ.»
«هيچ پناهگاهى بهتر و نگهدارندهتر از ورع (و پرهيز از شبهات) نيست»؛
لغزشهاى انسان در بسيارى از موارد در امور شبههناك است كه انسان را به پرتگاه محرمات مسلم شرع سوق مىدهد. كسى كه داراى ورع و پرهيز از شبهات است در پناهگاه مطمئنى قرار گرفته كه او را از چنين لغزشى بازمىدارد.
در حكمت چهارم کتاب شریف نهج البلاغه نيز شبيه اين جمله گذشت آنجا كه مىفرمايد:
«الْوَرَعُ جُنَّة»
«ورع، سپر محكمى است.»
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
«إِنَّ أَشَدَّ الْعِبَادَةِ الْوَرَعُ»
«دشوارترين عبادت ورع است.»
منبع حدیث:
کتاب شریف الکافی ، تالیف آقای محمدبن یعقوب کلینی (ره)،جلد ۲،صفحه ۷۷
زيرا علاوه بر ترك محرمات و انجام واجبات، انسان را از ارتكاب شبهات بازمىدارد.
در حديث ديگرى آمده است كه يكى از ياران امام صادق عليه السلام خدمتش عرض كرد: من توفيق زيارت شما را چند سال يكبار پيدا مىكنم دستورى بيان فرما كه به آن عمل كنم (و ضامن سعادتم باشد). امام عليه السلام فرمود:
در حديث ديگرى آمده است كه يكى از ياران امام صادق عليه السلام خدمتش عرض كرد: من توفيق زيارت شما را چند سال يكبار پيدا مىكنم دستورى بيان فرما كه به آن عمل كنم (و ضامن سعادتم باشد). امام عليه السلام فرمود:
«أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ وَ الاِجْتِهَادِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا ينْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ فِيهِ»
«تو را به تقواى الهى و ورع و تلاش و كوشش (در مسير اطاعت پروردگار) سفارش مىكنم و بدان كه تلاش بدون ورع نتيجهبخش نخواهد بود».
منبع حدیث:
کتاب شریف الکافی ، تالیف آقای محمدبن یعقوب کلینی (ره)،جلد ۲،صفحه ۷۶
***منبع :کتاب شریف پیام امیرالمومنین علیه السلام شرحی جامع و نوین بر نهج البلاغه تالیف آقای مکارم شیرازی
_____________________
رسول الله(صلّى اللّه عليه و آله):
«أَيُّهَا النَّاسُ حَلاَلِي حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَلاَ وَ قَدْ بَيَّنَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي اَلْكِتَابِ وَ بَيَّنْتُهُمَا فِي سِيرَتِي وَ سُنَّتِي وَ بَيْنَهُمَا شُبُهَاتٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ بِدَعٌ بَعْدِي مَنْ تَرَكَهَا صَلَحَ أَمْرُ دِينِهِ وَ صَلَحَتْ لَهُ مُرُوءَتُهُ وَ عِرْضُهُ وَ مَنْ تَلَبَّسَ بِهَا وَ وَقَعَ فِيهَا وَ اتَّبَعَهَا كَانَ كَمَنْ رَعَى غَنَمَهُ قُرْبَ الْحِمَى وَ مَنْ رَعَى مَاشِيَتَهُ قُرْبَ الْحِمَى نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى أَنْ يَرْعَاهَا فِي الْحِمَى أَلاَ وَ إِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَحَارِمُهُ فَتَوَقَّوْا حِمَى اللَّهِ وَ مَحَارِمَهُ الْخَبَرَ.»
«ای مردم حلال من حلال است تا روز قيامت،و حرام من حرام است تا روز قيامت آگاه باشید كه خدا عز و جل هر دو را در قرآن خود بيان كرده و من هم در روش و سنتم بيان كردم و ميان اين دو، موارد شبهه ناكي است از ناحيه شيطان و بدعتهايي كه پس از من خواهد بود،هر كه آنها را وانهد امر دينش خوبست و هم مردانگى و آبرويش بجا است و هر كه به آنها آلوده شود و در آنها داخل شود و از آنها پيروى كند چون كسى باشد كه گوسفندش را نزديك قرقگاه چراند و هر كه چنين كند نفسش او را به جايي مي رساند كه گوسفندها در قرقگاه بچراند. آگاه باشيدكه هر پادشاهى را قرقگاهى باشد . قرقگاه خدا عز و جل محرمات او است خود را از قرقگاه خدا و محرماتش بركنار داريد.»
کتاب شریف بحار الانوار ،تالیف آقای محمدباقر مجلسی (ره)، جلد ۲ ، صفحه۲۶۱
در عصر جاهلیت یا در عصر خلفاء برای یک سری از افراد منطقه ای را قرق می کردند و می گفتند آنجا شکارگاه سلطان است و کسی نباید در آنجا وارد شود. گاه بعضی از چوپانان، گوسفندان خود را نزدیک آن منطقه می بردند و گاه بعضی از حیوانات وارد قرقگاه می شدند.
محرمات همان منطقه ی ممنوعه قرقگاه است. در مقابل، منطقه ای آزاد است که موارد حلال است. منطقه ای هم در این میان است که همان مشتبهات است.
خداوند قرقگاه دارد که همان محرمات است و بشر نباید وارد آنها شود و حتی نباید نزدیک آن هم شد یعنی نباید مشتبهات را هم مرتکب شد زیرا این ارتکاب موجب می شود که فرد به ارتکاب حرام جرات پیدا کند.
منبع توضیح: مرجع تقلید آقای سبحانی
_____________________
لزوم احتیاط و ورع ورزی در عصر غیبت و فتنه های آخرالزمان****
معصوم علیهالسلام اهل خطا و خطیئه نیست، ولی غیر معصوم هرچند از علمای بزرگ و جلیلالقدر باشد، خالی از خطا نیست؛ لذا نباید مشکوکات اقوال و آرای آنها را بهواسطه عظمت شأن و بزرگی مقامشان پذیرفت،بلکه تنها در واضحات و مسلمات باید مطابق نظرشان بود، و در مشکوکات باید گفت: نَعْتَقِدُ بِمَا اعْتَقَدَ بِهِ جَعْفَرُ بن مُحَمد وَ الْمَهْدِی علیهمالسلام (به آنچه حضرت جعفربنمحمد و حضرت مهدی علیهمالسلام بدان اعتقاد دارند، معتقدیم)
زراره در یک روز در یک مجلس هشت حکم و مسئله درباره وضو از محضر امام علیهالسلام یاد گرفت. اما در زمان غیبت و حیلولت میان مردم و معصوم علیهالسلام، برخی از بزرگان که درس خارج میگفتند گاهی شانزده روز تحصیلی مباحثه میکردند و آخرش از احتیاط در یک حکم خارج نمیشدند؛ زیرا نمیشود بدون ظفر به دلیل شرعی از مسئله خارج شد و بدون دلیل فتوا صادر نمود.
آری، با حیلولت و فاصلهانداختن میان مردم و امام علیهالسلام نگذاشتند حتی مسئله یاد بگیریم، تا چه رسد به عمل به مسائل. چقدر خیانت است!
آری، با حیلولت و فاصلهانداختن میان مردم و امام علیهالسلام نگذاشتند حتی مسئله یاد بگیریم، تا چه رسد به عمل به مسائل. چقدر خیانت است!
چقدر باید خائف و متوسل باشیم. در معلومات و یقینیات باید خائف و متوسل باشیم، تا چه رسد به مجهولات و مشتبهات.
از حضرت رسول صلّیاللّهعلیهوآلهوسلم درباره آخرالزمان و فتنههای آن نقل شده که فرمودهاند: «تشخیص تکلیف در آن زمان مشکل است»؛ پس چه باید کرد؟
اگر به دست آوردن تکلیف مشکل باشد، احتیاط کردن که مشکل نیست. باید توقف کرد و احتیاط نمود.
****منبع: تالیفی از فرمایشات گوناگون آقای بهجت(ره)
_____________________
یک مسلمان شیعه در عصر غیبت دو راه دارد:
الف. تقلید؛ یعنی طبق فتاوا و نظریات مجتهدی که واجد شرایط است عمل کند.
ب. احتیاط؛ یعنی بر اساس نظریه تمامی و یا گروهی از مجتهدین وظیفه خود را انجام دهد. به این معنی که اگر مجتهدی کاری را جایز و دیگری حرام میداند، آن کار را ترک کند؛ و اگر مجتهدی کاری را واجب و دیگری مباح میداند، آن را بهجا آورد.
والعاقبه للمتقین
التماس دعا
یا مهدی
التماس دعا
یا مهدی
hikmat313.blogfa.com