پهپاد X-61 Gremlin

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي بدون سرنشين به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Novice Poster
Novice Poster
پست: 85
تاریخ عضویت: شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲, ۷:۳۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 126 بار
تماس:

پهپاد X-61 Gremlin

پست توسط arteash »

[External Link Removed for Guests] 
  تصویر تصویر آژانس تحقیقات و توسعه تکنولوژی های پیشرفته پنتاگون اولین پرواز پهپاد X-61A ملقب به «گرملین» (Gremlin) را به انجام رسانده است، سیستمی که توسط یک هواپیمای غول پیکر در نزدیکی میدان نبرد رها شده، برای انجام ماموریت در نظر گرفته شده به تنهایی پرواز کرده و پس از پایان ماموریت، در آسمان به همان هواپیما باز خواهد گشت بدون اینکه نیازی به فرود روی زمین داشته باشد. در واقع این سیستم پهپادی، هواپیماهای بزرگ را به یک ناو هواپیمابر پرنده تبدیل خواهد ساخت.تصویر
 در جریان این آزمایش که در یک مرکز تحقیقاتی ارتش ایالات متحده در یوتا انجام شده، یک پهپاد X-61A از یک دکل متصل شده به بال یک هواپیمای ترابری C-130A Hercules جدا شده و پس از یک ساعت و ۴۱ دقیقه پرواز مستقل با زمین برخورد کرد. این سیستم پروازی بدون سرنشین در جریان عملیات فرود آمدن به دلیل باز نشدن چتر نجات اصلی، با زمین برخورد کرده و متلاشی شد. به گفته آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی پنتاگون (DARPA)، در جریان بازگشت این پهپاد به هواپیمای ترابری مادر، یک «ناهنجاری چتر نجاتی رخ داده که باعث از دست رفتن وسیله آزمایشی شد».
 تصویر
 با این وجود، اسکات وایرزبانوفسکی، مدیر پروژه گرملین این  آزمایش را موفقیت آمیز دانسته و گفته که طی آن نگاهی از نزدیک به عملکرد پهپاد مذکور در هنگام رهاسازی، روشن شدن موتور و شروع پرواز مستقل داشته و از روی زمین برخی مانورهای این وسیله برای اعتبارسنجی داده های آیرودینامیکی شان را انجام داده اند. پهپاد X-61 Gremlin با الهام از یک جانور افسانه ای نامگذاری شده که خدمه پروازی متفقین در دوران جنگ جهانی دوم آن را مسبب برخی از مشکلات با هواپیماهایشان می دانند.
تصویرپس از پایان دوره های آزمایشی، سیستم X-61A روی هواپیماهای ترابری C-130J Super Hercules قرار گرفته و به عنوان یک ناو هواپیمابر پرنده از آن استفاده خواهد کرد. از ماموریت های ممکن این سیستم پهپادی می توان به جنگ الکترونیک (جمینگ)، جستجوی رادارهای دفاع هوایی دشمن و لانچرهای پرتاب موشک، اجرای عملیات تجسسی در مورد اهداف متحرک یا حتی برآورد خسارات در صورت حمله موشکی و هوایی اشاره کرد. گرملین ها را می توان به عنوان موشک های کروز ارزان قیمت نیز به کار گرفت.
 
بیشتر بخوانید: «XQ-58A Valkyrie»؛ جدیدترین پهپاد جنگنده پنهانکار ایالات متحده برای حملات گروهی
 تصویر
 این پهپادها را می توان به کلاهک های با قابلیت انفجاری بسیار بالا مجهز کرده و بر فراز میدان نبرد رها کرد تا زمانی که اهدافی برای آن شناسایی و به آن ماموریت داده شود. وقتی که هدف مشخص و ماموریت نابودی آن به گرملین داده شد، این سیستم پهپادی یک عملیات انتحاری را انجام داده و پس از شیرجه رفتن به سمت هدف، با برخورد کلاهک انفجاری  اش به آن باعث انهدام هدف خواهد شد. گروهی از این گرملین ها می توانند به یک محل که مشکوک به استقرار سیستم دفاع ضدهوایی دشمن است فرستاده شده و به صورت مشترک عملیات مکان یابی، بمباران و ضبط و ثبت تصاویر و شواهد از نابودی هدف را انجام دهند بدون اینکه نیازی به استفاده از هواپیماهای دارای سرنشین باشد.
 تصویر
 بعد از اتمام ماموریت، سیستم X-61A به هواپیمایی که در ابتدا از آن جدا شده اند فراخوانده شده و با استفاده از یک سیستم بازگرداندن بار دیگر روی این هواپیما مستقر خواهد شد. این پهپادها طوری طراحی شده اند که امکان استفاده مجدد و چندباره از آن ها وجود داشته و تنها پس از ۲۴ ساعت بار دیگر آماده اعزام و انجام ماموریت باشند. عمر هر سیستم حدود ۲۰ ماموریت است و به دلیل قیمت پایین، امکان خرید تعداد زیادی از آن ها وجود دارد.
 تصویر
 هر گرملین توانایی حمل تا ۱۵۰ پوند وزن (حدود ۷۰ کیلوگرم) را دارد. مورد اخیر چهارمین آزمایش مربوط به سیستم پهپادی X-61A است و در موارد قبلی تمامی گرملین ها در آسمان و با موفقیت به هواپیمای سرنشین دار مادر خود بازگردانده شده بودند. تیم تحقیقاتی Dynetics که تولید کننده این سیستم پرنده بدون سرنشین است بخشی از Kratos Defense بوده و برای موفقیت پروژه خود باید در کمتر از ۳۰ دقیقه، چهار فروند X-61A را به پرواز درآورده و به هواپیمای حامل‌شان بازگرداند. برای تماشای ویدیویی از شیوه عملکرد پهپاد گرملین به این لینک مراجعه کنید.
منبع:[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي بدون سرنشين”