آشنایی با جنگنده تهاجمی میراژ-5

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

آشنایی با جنگنده تهاجمی میراژ-5

پست توسط SAMAN »

آشنایی با هواپیمای جنگنده ضربتی میراژ 5 - ساخت فرانسه

 [COLOR=#3f3f3f]MIR  E V  
 
تصویری از میراژ 5F


  [External Link Removed for Guests] 


داسلت میراژ 5 یک هواپیمای ضربتی مافوق صوت هست که در فرانسه و توسط Dassault Aviation در طی سال 1960 طراحی شده است. این جنگنده هم در فرانسه و هم چند کشور دیگر ساخته شده است. میراژ 5, از جنگنده بسیار موفق داسلتمیراژ 3 مشتق شده بود و چندین نمونه از خودش را نیز تولید کرد.

توسعه اولیه

بنا به درخواست نیروی هوایی اسرائیل میراژ-5 از کمپانی داسلت رشد کرد. از آنجایی که آب و هوا در خاورمیانه در بیشتر اوقات صاف و آفتابی هست , از این رو اسرائیلی ها پیشنهاد کردند که آویونیک ها در هواپیما برداشته شود , سیستم هایی که در پشت کاکپیت خلبان و مطابق با استاندارد میراژ IIIقرار گرفته بودند .اسرائیلی ها می گفتند که با این کار هم قیمت هواپیما و هم نگهداری هواپیما کاهش پیدا می کند و در عوض جای خالی برای سوخت بیشتر و برای انجام ماموریت های ضربتی فراهم می شود.

در سپتامبر 1966 اسرائیلی ها یک سفارش برای 50 فروند ازهواپیماهای جدید را ترتیب دادند.

میراژ 5

میراژ 5 اولین پروازش را در 19 می 1967 انجام داد.هواپیما بسیار شبیه به میراژ IIIدیده می شد مگر در دماغه که در میراژ 5 در بلندتر و باریکتر شده و همین طول هواپیما را در حدود نیم متر بلند تر کرده بود. می توان در مورد ساخت میراژ 5 با عنوان برازنده ترین سری میراژ دلتا بحث کرد.به طور کاملا" مشخص در اکثر نمونه های میراژ 5 لوله pitpt از نوک دماغه به زیر دماغه حرکت کرده بود.


میراژ 5 دو قبضه توپ DEFA ی میراژ IIIEرا در خود حفظ کرد اما 2 مقـــــــــــر به آن اضافه شد تا مجموع مقر ها به عدد 7 در این جنگنده برسد. ماگزیمم بار جنگی میراژ 5 برابر 4000 کیلوگرم یا 8800 پوند و شرط داشتن راکت موتور SEPR در این هواپیما حذف شده بود.

تنش های روبه افزایش در خاورمیانه در پنجم ژوئن 1976 رئیس جمهوری فرانسه , شارل دو گل را بر آن داشت تا میراژ های 5 ارتش اسرائیل را تحریم کند.حتی اگر چه اسرائیلی ها مانع توقیف شدند و در 1968 آماده پرداخت های نهایی دسته کامل بودند, خط تولید پیوسته میراژ ها به سوی [COLOR=#7030a0]خاموشی چرخید. 

در اواخر 1969,اسرائیلی ها خلبانانی را برای تست هواپیما در فرانسه داشتند, درخواست کردند که هواپیما به Corsica انتقال یابد, این فکر به ایشان اجازه می داد که آموزش پرواز در طی زمستان ادامه پیدا کند ولی دولت فرانسه زمانی که اسرائیلی ها سعی در دست یابی به تانکر های سوخت دوربرد داشتند به آنها مشکوک شده و این اقدام را لغو کرد.

سرانجام اسرائیلیها پس از تلاش خود را برای بدست آوردن هواپیما استرداد را پذیرفتند.اما بعد ها همدستی و مشارکت با فرانسوی ها را خارج از دید عمومی از سر گرفتند و اسرائیل 50 فروند میراژ 5s از AdA ( نیروی هوایی فرانسه)دریافت کرد. تا آن وقت در اصل AdA ساخت بیش از 50 فروند هواپیما را برای اسرائیل با عنوان میراژ 5Fs بعهده گرفته بود.

مابین می 1971 تا فوریه 1974 هواپیماها به همراه اعزام تکنسین های اسرائیلی تحویل داده شدند.پس از دریافت نقشه های فنی کامل از میراژ 5 , اسرائیل رسما" ساخت هواپیمایش با نام "نشــــــــــــر" را اعلام کرد.


مشابه با میراژ IIIE , میراژ 5 با نمونه های صادراتی متفاوت با یک محدوده وسیع از آویونیک های متفاوت نصب شده, مورد پسند مشتریان صادارتی بود.در حینی که میراژ 5 اساسا" با نقش یک هواپیمای ضربتی در هوای صاف جهت گرفته بود می شد با سوار کردن آویونیک نچندان زیاد, هواپیما را به سوی ماموریت رزم هوایی باز متمرکز کرد.به عنوان مثال می شد سیستم های الکترونیک را قدرتمند تر و منسجم تر کرد که آن آمادگی میراژ 5 را به داشتن قابلیت های بیشتر میسر می ساخت.

ادامه دارد....
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵, ۴:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21369 بار

Re: آشنایی با هواپیما جنگنده- ضربتی Mirage 5

پست توسط SAMAN »

نمونه های شناسایی /اکتشافی و دوسرنشینه میراژ 5 به ترتیب با اسم Mirage 5R و Mirage5D فروخته شدند. به هر حال با یک ملاحضه کوچک از تفاوت مابین میراژ III و میراژ 5 سریعا" متوجه می شویم که این اسم ها واقعا" برای پیشنهادات بازاریابی بوده است. خط مابین پیکربندی از یک میراژ III اکتشافی و یا نمونه آموزشی و یک میراژ 5 معادل پاک نشده بود و در حقیقت آنها در خیلی موارد یکسان بودند. نمونه میراژ اکتشافی / شناسایی BR / متعلق به نیروی هوایی بلژیــــک


 
 [External Link Removed for Guests]
 

 [External Link Removed for Guests]
 
میراژ 5 با لیست معمول از اسم های زیر نمونه و اختلاف در سیستم ها و ابزار ها به ابو ظبی / بلژیک / کلمبیا / مصر / گابون / لیبی / پاکستان / پرو / ونزوئلا و زئیــــر فروخته شد.جنگنده های [HIGHLIGHT=#ffc000]  اکثرا" با[HIGHLIGHT=#ff0000] آویونیک   و هواپیماهای [HIGHLIGHT=#ffc000]مصری   سیستم های آویونیک ضربتی MS2 از آلفا جت داسلت – دورنیر متناسب شده بودند .
در 1978 و 1980 اسرائیل مجموع 35 فروند جنگنده نشـــــــــر به اضافه 4 فروند نمونه آموزشی یا همان نشر های T را به آرژانتین فروخت که ابتدا در آرژانتین با عنوان Daggers و سپس بعد از آخرین ارتقاهایشان با عنوان Fingers شناخته می شدند.

[COLOR=#0c0c0c]در طی جنگ فالکند در 1982 آرژانتین 2 فروند میراژ IIIEA و 11 فروند جنگنده Daggers ر ا از دست داد و سپس پرو یی ها برای نشان دادن اتحاد و همکاری 10 فروند از میراژ های 5 شان را تحت نام Mirage Mara برای کمک به تلفات بوجود آمده, به آرژانتین منتقل کردند.شیلی هم چند میراژ 5 را تحت نام Mirage Elkan وارد کرد.  


مجموع 582 فروند میراژ شامل 51 نشــــــر اسرائیلی ساخته شده بود.

آفریقای جنوبی هم که از فروش تسلیحات نظامی فرانسوی محروم شده بود راه اسرائیل را پیش گرفت و میراژ های III و پنج خود را توسعه داد.نتیجه هواپیمای اطلس چیتا با آوینیک و بالهای بهتر بود که به نمونه طرح اصلی فرانسوی برتری داشت.چیتا های مدل D/E نمونه های باز سازی شده از بدنه هواپیمای کفیر اسرائیلی بودند.

میراژ 5 رز ROSE

پروژه ROSE (Retrofit Of Strike Element) یک برنامه ارتقایی از طرف [HIGHLIGHT=#00b050]نیروی  [HIGHLIGHT=#00b050]هوایی   برای آپگرید داسلت میراژ های III قدیمی و میراژ های 5 اش با آویونیک مدرن بود.در فاز اول پروژه 33 فروند جنگنده میراژ III توسط استرالیا ارتقا داده شدند و نامزد ROSE I شدند. سپس نیروی هوایی پاکستان جنگنده های میراژ 5 باقی مانده را در اواخر 1990 در دو دسته از نیروی هوایی فرانسه دریافت کرد.20 جنگنده از دسته اول با کاکپیت های جدید, سوئیت های ضربتی و جهت یابی, سیستم های کمک دفاعی و سنسور [HIGHLIGHT=#c6d9f0]FLIR که در زیر دماغه و کاکپیت قرار گرفته بود ارتقاء داده  [HIGHLIGHT=#c6d9f0],  اینها سری ROSE II بودند.کاکپیت میراژ های 5 پروژه ROSE II شامل نمایشگر های چند منظوره ) MFD) جدید, نمایشگر های سربالای جدید و کنترل های HOTAS همچنین رادار های ارتفاع سنج و دریافت خطر RWR بود.
 تصویری از سیستم FLIR در میراژ 5

[External Link Removed for Guests]

 
14 فروند جنگنده میراژ 5 از دسته دوم ارتقا های مشابه با ROSE II داشتند اما با سیستم ها ی جدید تر , اینها سری ROSE III بودند.
سنسور های FLIR به جنگنده های میراژ 5 ROSE این اجازه را می داد که در نقش هواپیماهای ضربتی شب هنگام تخصص پیدا کنند. [HIGHLIGHT=#fbd5b5]میراژ 5 هواپیمایی بود که در کمپانی داسلت بیشترین صادارت را  .نتیجه میراژ 5 هواپیمایی بود با قیمت کمتر و توانایی حمل 32 % سوخت بیشتر از میراژ III و نیز تونایی حمل بیش از 14 بمب.
تنها شیلی و ونژوئلا میراژ 50 را که دارای موتور قوی تر 9K-50 بود خریداری کردند.

میراژ 5 اولین بار در 19 می 1967 با خلبانی Hervé Leprince-Ringuet اولین پروازش را انجام داد.   5 در 21 کشور جهان خدمت کرد و مجموعا" 3 میلیون ساعت پرواز را ثبت کرده است. 


نمونه ها :

Mirage 5 : هواپیمای جنگنده ضربت زمینی / تک سرنشینه با رادار ضعیف
Mirage 5AD : نمونه صادارتی از میراژ 5 برای امارات عربی متحده / ابوظبی , به تعداد 12 فروند.
Mirage 5EAD : نمونه جنگنده بمب افکن تک سرنشین از سری AD که مجهز به رادار بود و به تعداد 14 فروند به امارت صادر شد.

Mirage 5BA :نمونه تک سرنشینه از میراژ 5 , صادر شده به بلژیک / متناسب شده با آویونیک امریکایی / از63 فروند 62 فروند از آنها تحت لیسانس توسط SABCA ساخته شد.
Mirage 5COA : نمونه صادارتی از میراژ 5 به کلمبیا / به تعداد 14 فروند/ هوا پیماهای جدید باقی مانده با کانارد و آویونیک های جدید توسط IAI ارتقا داده شدند.
Mirage 5D : نمونه تک سرنشینه صادارتی از میراژ 5 / جنگنده ضربتی زمینی وساخته شده به لیبی به تعداد 53 فروند.
Mirage 5DE :نمونه تک سرنشینه/ جنگنده بمب افکن مجهز به رادار / ساخته شده برای لیبی
Mirage 5F :هواپیمای جنگنده ضربتی زمینی برای نیروی هوایی فرانسه / 50 فروند صادره شده به اسرائیل تحت عنوان میراژ های 5J . 8 فروند از این نوع که به شیلی فروخته شده بود برای تبدیل به میراژ 50C پس گرفته شد و 8 میراژ 5F که تازه ساخته شده بود ند جایگزین شدند.
Mirage 5G: نمونه ساخته شده و صادراتی به گابون به تعداد 3 فروند!
Mirage 5J : 50 فروند سافرش داه شده توسط اسرائیل که این سفارش بعداگ توسط دولت فرانسه توقیف شد.سرانجام نیروی هوایی فرانسه آنها را با عنوان میراژ 5F تحویل داد.
Mirage 5PA2: نمونه ها ارتقا داده شده و جدید از میراژ 5 مجهز به رادار Cyrano IV به تعداد 28 فروند برای نیروی هوایی پاکستان
Mirage 5PA3 : هواپیمای ضد کشتی مجهز به رادارساخته شده جدید با نام Agave برای سازگاری با موشک های ضد کشتی اگزوست برای نیروی هوایی پاکستان.
Mirage 5SDE :نمونه جنگنده بمب افکن مجهز به رادار / ساخته شده برای مصر به تعداد54 فروند / معادل با میراژ IIIE
Mirage 5E2 : نمونه ضربتی رادار ضعیف که برای مصر ارتقا داده شد/ ساخته شده به تعداد 16 فروند
Mirage 5V : نمونه تک سرنشینه ضربتی زمین برای ونزوئلا/ 6 فروند برای این کشور ساخته شد/ باقی مانده و بازسازی شده به استندارد میراژ 50EV .
Mirage 5R: هواپیمای اکتشافی شناسایی تک سرنشینه
BR :نمونه شناسایی از میراژ های بلژیکی که 27 فروند ساخته شد و از این تعداد , بلژیک 23 فروند از آنها را ساخت.
Mirage 5COR: نوع صادراتی از نمونه شناسایی برای کلمبیا/ ساخته شده به تعداد 2 فروند
DR Mirage 5: نوع صادراتی از نمونه شناسایی برای لیبی /ساخته شده به تعداد 10 فروند
5RAD Mirage: نوع صادراتی از نمونه شناسایی برای امارت / ساخته شده به تعداد 3 فروند
5SDR Mirage : نوع صادراتی از نمونه شناسایی برای مصر / ساخته شده به تعداد 6 فروند

[HIGHLIGHT=#ffc000]سری میراژ های 5D , نوع دوسرنشینه و آموزشی از میراژ 5 بوند که کشور های فوق به تعدا متغییر از این نمونه خریداری کرده بودند.   مشخصات هواپیمای جنگنده ضربتی میراژ 5 نوع F  
[External Link Removed for Guests] 

کشور سازنده : فرانسه
شرکت سازنده : داسلت
خدمه : 1 نفره
پیشرانه: 1 عدد موتور توبو جت با مدل ATAR 9C SNECMA با قدرت عادی9436 و پس سوز 13688 پوند البته میراژ 50 از موتور 9K-50 با قدرت مضاعف تر , بهره می برد.
حداکثر سرعت: 2350 کیلومتر در ساعت معادل با 2.2 ماخ
سرعت کروز : 953 کیلومتردر ساعت
سقف پروازی: 18000 متر
نرخ اوج گیری: 186 متر بر ثانیه
برد جنگی : 1300 کیلومتر
برد آزاد: 4000 کیلومتر
وزن خالی: 7.1 تن و ماگزیمم وزن بهنگام تیک آف 13.7 تن
طول باله: 8.22 متر
مساحت بالها: 350 متر مربع
طول : 15.56 متر
ارتفاع:4.50 متر
اولین پرواز: 19.05.1967
تسلیحات : 2 قبضه توپ 30 میلیمتری DEFA 552 با 125 فشنگ / 2 موشک سایدوندریا ماترا ماژیک / توانایی حمل 8000 پوند مهمات در 5 مقر /توانایی حمل 250 لیتر سوخت و 2 پک راکت رها شونده JL-100 که هریک 19 راکت 68 میلیمتری دارند.

توسعه های وابسته:
داسلت میراژ III / IAI نشر /IAI کفیر / داسلت میراژ 2000

جنگنده های قابل مقایسه:
جنگنده اف-5 فریدم / چنگدو J-SEVEN / میکویان گرویچ میگ-21 /سوخوی 9 و سوخوی 11

کاربران:

[External Link Removed for Guests]

منابع:

flugzeuginfo.net
aerospaceweb.org
en.wiki.com
Dassault Aviation

[HIGHLIGHT=#ffc000]نوشته :SAMAN  
[HIGHLIGHT=#ffc000]برداشت بدون ذکر نام مرکز انجمن های تخصصی سنترال کلابز به هیچ عنوان مجاز نیست. 
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

Re: آشنایی با هواپیما جنگنده- ضربتی Mirage 5

پست توسط Reza6662 »

نبرد با میراژ 5
با شدت گرفتن جنگ، عراقیها از نیروی هوایی مصر جهت ایجاد برتری هوایی کمک خواستند. مصریها چند فروند جنگنده Mirage 5 SDE را که مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-234 بودند در اختیار عراق گذاشتند. دست کم دو فروند از این جنگنده‏ها در نبرد هوایی با یک فانتوم F-4E از بوشهر و یک تامکت F-14A از اصفهان سرنگون شدند. با آغاز عملیات والفجر8 و پشتیبانی نیروی هوایی ایران و به طور ویژه همکاری تامکتها و سایتهای هاوک برای ایجاد پوشش هوایی منطقه نبرد، نیروی هوایی عراق حملات را متوجه تأسیسات اقتصادی و مناطق مسکونی شهرهای بزرگ به ویژه تهران، اصفهان، اراک و قم نمود و حملات موفق بسیاری نیز انجام داد. ولی این حملات هم در مناطق نبرد و هم در عمق خاک ایران، تلفاتی برای عراق دربرداشت: سرنگونی یک فروند MiG-25RB در 26 بهمن (موشک فونیکس) در اراک، یک فروند بمب افکن سنگین Tu-22K در 27 بهمن (موشک فونیکس) در جزیره فاو، یک فروند Mirage F-1EQ-5 در 29 بهمن (موشک فونیکس) در خلیج فارس، 9 فروند سوخوی-22 و میگ-23 در 23 بهمن 1364 توسط سایت هاوک مستقر در شه جزیره فاو و ... بلافاصله سرفرماندهی نیروی هوایی عراق، ژنرال حمید شعبان برای ایجاد اختلال در سیستمهای راداری و مصونیت هواپیماهای عراقی راهکارهایی را اجرا کرد.
[External Link Removed for Guests] 
.
از دهه اول اسفند ماه 1364 پرسنل رادار هاوک مستقر در جنوب و همچنین خدمه فانتومهای گشت هوایی در آن مناطق، خبر از وجود نوعی اخلال سنگین و جدید به هنگام حملات گروهی هواپیماهای عراقی دادند که عمل ردگیری و قفل راداری بر روی اعضای گرو را ناممکن می‏نمود. عملکرد آن از سیستم اخلاگر روسی SPS-141 متفاوت بود که اغلب هواپیماهای سوخو-22 عراقی حمل می‏نمودند. موضوعی که احتمال استفاده عراق از سیستمی جدید و ناشناخته را قوت می‏بخشید.
[External Link Removed for Guests]  میراژ 5 نیروی هوایی مصر (بدون علامت شناسایی) مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-234 در پایگاهی در عراق 
.
این موارد به همراه اتفاقی عجیب که در 23 اسفند 1364 رخ داد بر ابهامات و اضطراب در رده‏های فرماندهی نیروی هوایی ایران افزود. به تاریخ 23 اسفند 1364، خلبان طوفانیان از گردان 81 پایگاه اصفهان با تامکت خود برای رهگیری گروهی از هواپیماهای عراقی که رو به سوی مناطق عملیاتی جنوب داشتند با هماهنگی کنترلر زمینی سمت گرفت. پس از ورود به برد چشمی، طوفانیان گروه بزرگی شامل جنگنده‏های میگ-23 و سوخو-22 را مشاهده نمود که توسط یک فروند هواپیمای بال دلتا همراهی می‏شدند. پس از تعقیب و گریزهای بسیار و گردشهای فراوان، طوفانیان توانست با شلیک یک موشک AIM-9P1 سایدوایندر، آن را منهدم و آرایش حمله را برهم بزند. پس از مراجعت وی و بازگویی مطالب و مشاهدات طوفانیان و افسر رهگیری راداری وی، و همچنین جستجوی بی‏ثمر برای یافتن لاشه هواپیمای عراقی، ابتدا نیروی هوایی ایران در برابر این موضوع سکوت نمود. ولی پس از 4 نوبت دیگر مشاهده هواپیمایی مشابه در گروههای پروازی هجومی عراقی و اخلالهای همراه آن، نیروی هوایی ایران در بهار 1365 اعلام نمود که عراق در حملات خود به ایران از میراژ 2000 استفاده نموده است و نیروی هوایی ایران موفق به سرنگونی 2 فروند از آنها شده است. در اواخر اسفند ماه 1364 یک فروند F-4E از پایگاه بوشهر با استفاده از موشک سایدوایندر، یکی از همان بال‏دلتا های ناشناس را سرنگون کرد. در حالی که فرانسه هرگونه فروش یا تحویل تحت هر عنوان دیگر میراژ 2000 به عراق را منکر می‏گردید. این ابهام تا سال 1369 پابرجا بود تا اینکه عکسهایی از میراژهای مصری (Mirage-5SDE) بدون آرم و شماره و مجهز به غلاف اخلالگر بزرگ ALQ-234 در جایگاه مرکزی بدنه منتشر گردید که در سالهای میانی جنگ در اختیار عراق قرار داشته‏اند.

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

Re: آشنایی با هواپیما جنگنده- ضربتی Mirage 5

پست توسط kayvan6079 »

 با سلام

Reza6662 نوشته شده:نبرد با میراژ 5
با شدت گرفتن جنگ، عراقیها از نیروی هوایی مصر جهت ایجاد برتری هوایی کمک خواستند. مصریها چند فروند جنگنده Mirage 5 SDE را که مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-234 بودند در اختیار عراق گذاشتند. دست کم دو فروند از این جنگنده‏ها در نبرد هوایی با یک فانتوم F-4E از بوشهر و یک تامکت F-14A از اصفهان سرنگون شدند. با آغاز عملیات والفجر8 و پشتیبانی نیروی هوایی ایران و به طور ویژه همکاری تامکتها و سایتهای هاوک برای ایجاد پوشش هوایی منطقه نبرد، نیروی هوایی عراق حملات را متوجه تأسیسات اقتصادی و مناطق مسکونی شهرهای بزرگ به ویژه تهران، اصفهان، اراک و قم نمود و حملات موفق بسیاری نیز انجام داد. ولی این حملات هم در مناطق نبرد و هم در عمق خاک ایران، تلفاتی برای عراق دربرداشت: سرنگونی یک فروند MiG-25RB در 26 بهمن (موشک فونیکس) در اراک، یک فروند بمب افکن سنگین Tu-22K در 27 بهمن (موشک فونیکس) در جزیره فاو، یک فروند Mirage F-1EQ-5 در 29 بهمن (موشک فونیکس) در خلیج فارس، 9 فروند سوخوی-22 و میگ-23 در 23 بهمن 1364 توسط سایت هاوک مستقر در شه جزیره فاو و ... بلافاصله سرفرماندهی نیروی هوایی عراق، ژنرال حمید شعبان برای ایجاد اختلال در سیستمهای راداری و مصونیت هواپیماهای عراقی راهکارهایی را اجرا کرد.
[External Link Removed for Guests] 
.
از دهه اول اسفند ماه 1364 پرسنل رادار هاوک مستقر در جنوب و همچنین خدمه فانتومهای گشت هوایی در آن مناطق، خبر از وجود نوعی اخلال سنگین و جدید به هنگام حملات گروهی هواپیماهای عراقی دادند که عمل ردگیری و قفل راداری بر روی اعضای گرو را ناممکن می‏نمود. عملکرد آن از سیستم اخلاگر روسی SPS-141 متفاوت بود که اغلب هواپیماهای سوخو-22 عراقی حمل می‏نمودند. موضوعی که احتمال استفاده عراق از سیستمی جدید و ناشناخته را قوت می‏بخشید.
[External Link Removed for Guests]  میراژ 5 نیروی هوایی مصر (بدون علامت شناسایی) مجهز به غلاف اخلاگر ALQ-234 در پایگاهی در عراق 
.
این موارد به همراه اتفاقی عجیب که در 23 اسفند 1364 رخ داد بر ابهامات و اضطراب در رده‏های فرماندهی نیروی هوایی ایران افزود. به تاریخ 23 اسفند 1364، خلبان طوفانیان از گردان 81 پایگاه اصفهان با تامکت خود برای رهگیری گروهی از هواپیماهای عراقی که رو به سوی مناطق عملیاتی جنوب داشتند با هماهنگی کنترلر زمینی سمت گرفت. پس از ورود به برد چشمی، طوفانیان گروه بزرگی شامل جنگنده‏های میگ-23 و سوخو-22 را مشاهده نمود که توسط یک فروند هواپیمای بال دلتا همراهی می‏شدند. پس از تعقیب و گریزهای بسیار و گردشهای فراوان، طوفانیان توانست با شلیک یک موشک AIM-9P1 سایدوایندر، آن را منهدم و آرایش حمله را برهم بزند. پس از مراجعت وی و بازگویی مطالب و مشاهدات طوفانیان و افسر رهگیری راداری وی، و همچنین جستجوی بی‏ثمر برای یافتن لاشه هواپیمای عراقی، ابتدا نیروی هوایی ایران در برابر این موضوع سکوت نمود. ولی پس از 4 نوبت دیگر مشاهده هواپیمایی مشابه در گروههای پروازی هجومی عراقی و اخلالهای همراه آن، نیروی هوایی ایران در بهار 1365 اعلام نمود که عراق در حملات خود به ایران از میراژ 2000 استفاده نموده است و نیروی هوایی ایران موفق به سرنگونی 2 فروند از آنها شده است. در اواخر اسفند ماه 1364 یک فروند F-4E از پایگاه بوشهر با استفاده از موشک سایدوایندر، یکی از همان بال‏دلتا های ناشناس را سرنگون کرد. در حالی که فرانسه هرگونه فروش یا تحویل تحت هر عنوان دیگر میراژ 2000 به عراق را منکر می‏گردید. این ابهام تا سال 1369 پابرجا بود تا اینکه عکسهایی از میراژهای مصری (Mirage-5SDE) بدون آرم و شماره و مجهز به غلاف اخلالگر بزرگ ALQ-234 در جایگاه مرکزی بدنه منتشر گردید که در سالهای میانی جنگ در اختیار عراق قرار داشته‏اند.

[External Link Removed for Guests]


بنابر گواهی تاریخ و با دانسته های امروزمان می دانیم که ادعای حضور میراژ 5 های مصری در ایام جنگ در خدمت عراق صحت نداشته است!

نسخه اصلی عکس مورد ادعا:

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

موفق باشید
 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”