پدیده"ورتیگو" چیست و خلبان تحت چه شرایطی ورتیگو می شود؟
[External Link Removed for Guests]
پدیده vertigo يكي از مشكلات پرواز است كه گريبان گير خيلي از خلبانان بخصوص خلبانان شكاري مي شود و بسيار خطرناك و مرگ آفرين است
کلمه vertigo به معني سرگيجه داشتن و عدم تعادل فيزيكي مي باشد كه بر اثر حركات سريع و چرخشهاي ناشي از پرواز ( معمولا در بين خلبانان شكاري ديده مي شود ) مايعي كه با حركتش در گوش داخلي و برخوردش به سه حس گر تاجي - شعاعي وظيفه بر قراري حس تعادل را بر عهده دارد جابجا شده و براي زمان كوتاهي كارايي خود را از دست مي دهد
بر اين اساس خلبان احساس تعادل خود را از دست ميدهد كه نكته خطر ناك اينجاست...... خلبان در اين حالت كه به گيج شدن در پرواز معروف است افق را گم كرده و قابليت هدايت هواپيما در وضعيت متعادل را ندارد . به عنوان مثال خلبان دقيقا در حالت افقي قرار دارد ----- در حالي كه فكر ميكند در با حالت اريب ( / ) پرواز مي كند .اين امر در پروازهاي ارتفاع كم و شب بسيار بسيار خطرناك است چرا كه كمترين انحراف از مسير پرواز جبران ناپذير است
همچنين در پرواز شب كه همه جا تاريك است و ديد خلبان بسيار محدود و زمين و آسمان به يك رنگ و غير قابل تشخيص است خلبان زمين يا دريا را با آسمان ا شتباه گرفته و به حركت مرگ آور دست مي زند . اما براي جلوگيري از اين مشكل استفاده از نمايشگر افق سنج مصنوعي پيشنهاد مي شود كه جهت صحيح را نشان مي دهد و خلبان بايد به آن اعتماد كند هر چند در شرايط Vertigo كاريست بسيار مشكل...
کلمه vertigo به معني سرگيجه داشتن و عدم تعادل فيزيكي مي باشد كه بر اثر حركات سريع و چرخشهاي ناشي از پرواز ( معمولا در بين خلبانان شكاري ديده مي شود ) مايعي كه با حركتش در گوش داخلي و برخوردش به سه حس گر تاجي - شعاعي وظيفه بر قراري حس تعادل را بر عهده دارد جابجا شده و براي زمان كوتاهي كارايي خود را از دست مي دهد
بر اين اساس خلبان احساس تعادل خود را از دست ميدهد كه نكته خطر ناك اينجاست...... خلبان در اين حالت كه به گيج شدن در پرواز معروف است افق را گم كرده و قابليت هدايت هواپيما در وضعيت متعادل را ندارد . به عنوان مثال خلبان دقيقا در حالت افقي قرار دارد ----- در حالي كه فكر ميكند در با حالت اريب ( / ) پرواز مي كند .اين امر در پروازهاي ارتفاع كم و شب بسيار بسيار خطرناك است چرا كه كمترين انحراف از مسير پرواز جبران ناپذير است
همچنين در پرواز شب كه همه جا تاريك است و ديد خلبان بسيار محدود و زمين و آسمان به يك رنگ و غير قابل تشخيص است خلبان زمين يا دريا را با آسمان ا شتباه گرفته و به حركت مرگ آور دست مي زند . اما براي جلوگيري از اين مشكل استفاده از نمايشگر افق سنج مصنوعي پيشنهاد مي شود كه جهت صحيح را نشان مي دهد و خلبان بايد به آن اعتماد كند هر چند در شرايط Vertigo كاريست بسيار مشكل...
[External Link Removed for Guests]
پدیده ورتیگو شدن عموما در پروازهای شب و پرواز در هوای کاملا ابری بروز می کند. در این شرایط اگر خلبان تنها به دید بصری و بیرونی خود اتکا کند و به آلات دقیق هواپیما بی توجه باشد به احتمالا بسیار زیاد دچار سانحه خواهد شد. اولین گام جهت جلوگیری از بروز ورتیگو در پرواز شب و هوای ابری اعتماد به سیستم های آلات دقیق هواپیماست. خلبان می بایست علاوه بر توجه به دید چشمی و بصری به طور مرتب وضعیت هواپیمای خود را به کمک آلات دقیق هواپیما هم چک کند. در صورت عدم توجه به آلات دقیق هواپیما در پرواز شب یا هوای ابری به دلیل اختلال در گوش میانی ، خلبان قادر به تنظیم موقعیت هواپیما نسبت به افق نخواهد بود و اصطلاحا Vertigo خواهد شد. در این حالت هنگام نگاه کردن به روبرو و اطراف به دلیل اختلال در گوش میانی و تعادل ، خلبان احساس می کند در حالت Level در حال پرواز است در حالی که در همین شرایط سیستم های آلات دقیق هواپیما را در حال گردش ، کاهش ارتفاع و ... نشان می دهد. چنین اتفاقی ممکن است برای هر خلبانی با هر میزان تجربه بروز نماید، در شرایطی که نتوانسته بدرستی موقعیت خود را نسبت به افق بین زمین و آسمان تشخیص دهد. با این حال با بالاتر رفتن تجربه پرواز در شب و پرواز در آسمان ابری ، استمرار پروازهای تمرینی در شب خصوصا پرواز شب روی آب ، همچنین آموزش کافی در بهره گیری مناسب از اینسترومنت حین پرواز تا حدود زیادی از بروز چنین شرایطی جلوگیری خواهد کرد .
آ ع می گوید :
ولا کن ،، این حالت بخصوصدر شب ،،،و در پرواز بر فراز آب بیشتر اتفاق می افتد ،،
در یک پرواز شبانه ،،از آلرت بوشهر ،،ساعت حدود ۲ صبح بود ،،من کابین عقب یکی از دوستان خوبم ،، بودم ،،بمحض جمع شدن چرخ ها و در ارتفاع پایین ،،من در حالیکه در صفحه رادار بدنبال هواپیمای دشمن بودم ،
حس کردم چرخ بچپ طول کشید و در یک لحظه عکس ماه را در آب دیدم و هواپیما در حالت تقریبا ،،اینورت،،، دمر بطرف خلیج همیشه فارس شیرجه کرد،، گفتم فلانی ،،هواپیما را دارم ،،،گفت چی میگی ،، منتظر اجازه نشدم ، با قدرت زیاد هواپیما را چرخاندم ، ،،،،گیج شده بود ،،،گفتم داشتیم مرحوم میشدیم ، آرام باش از ،،حالت پس سوز خارج کن دسته را .و هر وقت حس کردی ،،،اوکی،،،هواپیما را بگیر ،،من دنبال هدف بگردم ،،،بعد هدف را پیدا کردم که سرعتش خیلی کم بود احتمالا هلیکوپتر ،،یک موشک هم زدیم ،،که نتیجه اش معلوم نشد،،، قضا و بلایی. بود ،،که مفتی رد شد ،،،
م ر می گوید :
درود ، بسیار عالی و کامل توضیح دادی . خودم بارها در پرواز ورتیگو شده ام وتنها اون جمله شاه کلید کتاب instrument ، به موقع نجاتم داده :
Vertigo is real , belive IT and trust your instruments .
سپاس ، شاپسر .
ح د می گوید :
دوستان من هم دو بار در بندرعباس runway dancing گرفتم از همکاران زیاد بودن که فقط در بندرعباس این اتفاق براشون پیش اومده.کسی میدونه چرا فقط بندرعباس.
ب ر می گوید :
ح د گرامی. با شروع پایگاه. خیلی این اتفاق افتاد ولی
بخاطر خجالت کشیدن کسی چیزی نمیگفت تا
روزی در بریفیگ
بامدادی از همه پرسیدم تعداد زیادی این حالت را تجربه کرده بودند. علت چه بود یا هنوز هست !!؟؟؟
ته باند دریا هست و تابش خورشید و گرم شدن زمین و دیر گرم شدن آب باعث حرکت هوا میشود و با وایزر
قابل دیدن است نه بدون آن ؟؟!!!
این انعکاس باند
بر آن هوای موج مانند و صافی پشت روی آب باعث این خطای دید میشود.
در تمام باند های پروازی شبیه بندرعباس این اتفاق می افتد ….
ح د می گوید :
دوستان من هم دو بار در بندرعباس runway dancing گرفتم از همکاران زیاد بودن که فقط در بندرعباس این اتفاق براشون پیش اومده.کسی میدونه چرا فقط بندرعباس.
ب ر می گوید :
ح د گرامی. با شروع پایگاه. خیلی این اتفاق افتاد ولی
بخاطر خجالت کشیدن کسی چیزی نمیگفت تا
روزی در بریفیگ
بامدادی از همه پرسیدم تعداد زیادی این حالت را تجربه کرده بودند. علت چه بود یا هنوز هست !!؟؟؟
ته باند دریا هست و تابش خورشید و گرم شدن زمین و دیر گرم شدن آب باعث حرکت هوا میشود و با وایزر
قابل دیدن است نه بدون آن ؟؟!!!
این انعکاس باند
بر آن هوای موج مانند و صافی پشت روی آب باعث این خطای دید میشود.
در تمام باند های پروازی شبیه بندرعباس این اتفاق می افتد ….
[External Link Removed for Guests]