سوال در مورد هرکولس C-130 ؟؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
New Member
پست: 17
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۸, ۲:۵۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 22 بار
سپاس‌های دریافتی: 22 بار

سوال در مورد هرکولس C-130 ؟؟

پست توسط hojat1114 »

با سلام.
چند وقتی است که مجموعه مستند هواپیماهای نظامی را گرفته ام. در کلیپ مربوط به هواپیمای هرکولس، فرود و تیک آف هواپیما از روی ناو هواپیمابر را نشان میدهد. جالب اینجاست که هم فرودش بدون استفاده از کابل مخصوص بود و هم اینکه موقع تیک آف بدون استفاده از شاتل مخصوص پرتاپ هواپیما به راحتی از روی ناو پرواز کرد و حتی قبل از اینکه به انتهای مسیر رسیده باشد همه چرخهای هواپیما از روی ناو کنده شده بود.
سوالم اینست که چگونه هواپیمایی به این سنگینی و بزرگی به این راحتی عمل فرود و برخاستن از روی ناو را انجام میدهد.؟
لطفاً راهنمایی بفرمائید.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: سوال در مورد هرکولس C-130 ؟؟

پست توسط CAPTAIN PILOT »

دوست عزیز و گرامی جناب hojat1114 تصویر
درود بر شما تصویر

موردی را که شما دوست عزیز در بالا به آن اشاره نمودید مربوط میشود به فرود یک فروند هواپیمای سوخت رسان KC-130F به خلبانی دریاسالار Jim Flatley و مربوط به اسکادران تفنگداران دریایی آمریکا و به شماره بدنه BU.149798 که در بین سال های 1962 و 1963 بر روی ناو هواپیمابر USS Forrestal فرود آمد !

 [External Link Removed for Guests]  C-130 on USS Forrestal 
دلیل اصلی انجام این آزمایش و فرود خطرناک C-130 بر روی ناو هواپیمابر, محدودیت حجم و وزن بارگیری هواپیماهای لجستیک و باربری آن زمان بود ! به طوریکه در سال 1960 یکی از مشکلات اصلی نیروی دریایی آمریکا انتقال تجهیزات و ملزومات مصرفی به ناوهای هواپیمابر بود.

 [External Link Removed for Guests]  USS Forrestal 
در آن زمان تنها هواپیمای ترابری C1 میتوانست بر روی ناوهای هواپیمابر فرود آید و ملزومات مورد نیاز آنها را انتقال دهد. اما مشکل اصلی محدودیت 3500 پاوندی بار قابل حمل توسط این هواپیما بود ! البته مشکل به این قسمت ختم نمیشد و محدودیت برد و مسافت قابل پیمایش توسط C1 ها نیز یکی دیگر از عوامل ناکامی این پرنده محسوب میگشت !

 [External Link Removed for Guests]  C1 
سرانجام در سال 1962 در کنگره نظامی آمریکا پیشنهاد تحقیق و بررسی توانایی فرود هواپیمای غول پیکر C-130 ملقب به Hercules بر روی ناو USS Forrestal که در آن زمان یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین ناوهای هواپیمابر آمریکا محسوب میشد, مطرح گردید ! در ابتدا انجام این عمل غیر ممکن و کمی هم خنده آور تداعی میشد ! اما سرانجام خلبان آزمایشی Jim Flatley برای این منظور انتخاب گردید.

 [External Link Removed for Guests]  Jim Flatley 
او به همراه یک تیم 5 نفره متشکل از یک کمک خلبان و یک مهندس پرواز و یک استاد خلبان C-130 و همچنین یک افسر سیگنال, تغییراتی را بر روی هرکولس اعمال نمودند که از جمله مهمترین آنها میتوان به نصب سیستم اندازه گیری فشار روغن هیدرولیک در ارابه فرود (Landig Gear) و ضربه گیرها (Shock Absorber) اشاره داشت. همچنین تغییراتی نیز بر روی ناو Forrestal اعمال گشت که از جمله آنها نیز میتوان به جمع آوری کابل های فرود (Barier) و همچنین خط کشی های ممتد و غیر ممتد در مسیر فرود (Landing Run) هواپیما اشاره داشت !

 [External Link Removed for Guests]  C-130 Take Off - USS Forrestal 
C-130 میبایست بدون استفاده از کابل های نگه دارنده بر روی عرشه ناو فرود می آمد, دلیل اصلی این امر نیز عدم نصب قلاب فرود (Hook) بر روی این هواپیما و همچنین تحمل کم بدنه ناشی از فشار وارده توسط این سیستم بود ! سرانجا این تیم 5 نفره پس از ماه ها تمرین و نشست و برخاست های آزمایشی توانستند پس از حدود 90 Take Off و Landing در سال 1963 به طور کامل و واقعی با وزنی بیش از 42 تن بر روی Frrestal فرود آیند !

 [External Link Removed for Guests]   C-130A

این آزمایش پس از آن نیز با وزن های مختلفی انجام گرفت که در بیشترین رکورد عدد 121000 پاوند برای آن ثبت گردید که از این نظر تا به امروز بیشترین رکورد و سنگین وزن ترین وسیله ای میباشد که توانسته است بر روی یک ناو هواپیمابر فرود آید !   [External Link Removed for Guests]  انهدام ناو USS Forrestal در جریان جنگ ویتنام  
مهمترین عامل در فرود این هواپیمای غول پیکر و سنگین وزن بر روی ناو هوابر همانا موتورهای قدتمند و سیستم منحصر به فرد رانش معکوس موتورها (Reverse) با استفاده از تغییر زاویه گام (Pitch) ملخ ها در این هواپیما بود ! همانطور که میدانید تنها2 هواپیمای C-130 و A 400 در دنیا میتوانند با استفاده از تغییر زاویه ملخ های خود به وسیله Governer بر روی زمین در جهت عقب حرکت نمایند !   [External Link Removed for Guests]  USS Forrestal 
دومین عامل بازدارنده سرعت این هواپیما در لحظه نشست, ترمزهای قدرتمند آن بودند ! به طوریکه خلبانان پس از نزدیک شدن به فاصبه معین از سطح فرود و با فرمان افسر سیگنال از داخل برج مراقبت و واحد فرماندهی ناو, موتورها را کاملا" در حالت Reverse قرار میدادند و به محض برخورد چرخ های هواپیما با سطح فرود (Touch Down) سریعا" پدال های ترمز را با تمام قدرت فشار میدادند و هواپیما پس از طی مسافتی در حدود 460 پا بر روی عرشه Forrestal متوقف میگردید.

 [External Link Removed for Guests]  C2A 
سر انجام این طرح با موفقیت در نوامبر 1963 به اتمام رسید, اما متاسفانه به دلیل ورود هواپیمای جدید C2A Grey Hound هیچگاه به مرحله عملیاتی شدن نرسید و تنها در حد یک فرود افسانه ای باقی ماند !


موفق باشید تصویر

CAPTAIN PILOT


کپی برداری از این مطلب بدون ذکر نام CentralClubs     مجاز نمیباشد !
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “ديگر مباحث هوانوردي”