نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ناوهاي هواپيمابر به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 124
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸, ۲:۳۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 305 بار
سپاس‌های دریافتی: 323 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط simab1348 »

البته همه دوستان در این زمینه دارای اطلاعات کافی هستند اما امروز با یک وبلاگ به آدرس : [External Link Removed for Guests] برخوردکردم که اطلاعات خوبی راجع به این موضوع داشت . چون برای خودم جالب بود گفتم برای دوستان هم شاید جالب باشه :


 تصویر 

ناوهای هواپیما بر با ارتفاعی برابر با یک ساختمان بیست طبقه بیرون از آب و طولی برابر با 333 متر در همان نگاه اول تعجب همگان را بر می انگیزند ؛ اما دلیل آن بزرگی و عظمت بی نظیر ناو نیست بلکه توانایی این فرودگاه کوچک شناور در به پرواز در آوردن هواپیما های جنگی بوده که چنین حسی را بوجود می آورد . در آب های آزاد ناو های هواپیما بر بعنوان خاک یا قلمرو خود مختار محسوب می شوند و خدمه می توانند به مانند اینکه در کشور خود هستند رفتار کنند البته تا زمانی که به سواحل کشورهای دیگر نزدیک نشده اند . بنابراین نظامیان ایالات متحده بدون نیاز با توافق با کشوری ، گروه رزمی ناو هواپیما بر خود که شامل یک ناو هواپیما بر و شش تا هشت کشتی اسکورت دیگر است را به منطقه ارسال می دارند .

جنگنده ها ، بمب افکن ها و سایر هواپیما های نظامی می توانند با پرواز به سمت اهداف دشمن دوباره به پایگاه تقریبا امن خود که همان گروه رزمی ناو هواپیمابر بوده باز گردند . ناو های هواپیما بر می توانند با سرعت 35 نات ( 64 کیلومتر بر ساعت ) بر روی آب حرکت کنند . این توانایی یعنی رسیدن به منطقه درگیری در عرض چند هفته . البته ایالات متحده در حال حاضر شش پایگاه درسراسر جهان برای ناوگان ناوهای هواپیمابر خود ایجاد کرده که با فلسفه واکنش سریع و اعزام ناوها از نزدیک ترین پایگاه به منطقه درگیری مورد استفاده قرار می گیرند . با بیش از یک میلیارد قطعه سوپر ناو های هواپیما بر کلاس « نیمیتز » ایالات متحده در بین پیچیده ترین ماشین های ساخته شده توسط بشر قرار می گیرند اما در سطح مفهومی عملکرد و هدف از ساخت هریک از آن ها بسیار ساده است بطوریکه برای انجام چهار کار پایه طراحی و ساخته شده اند . 1-حمل و نقا هواپیماهای نظامی دردریا 2- عمل کردن به مانند یک فرودگاه کوچک برای به پرواز درآوردن و نشاندن هواپیماها 3- استفاده به عنوان یک مرکز فرماندهی عملیات 4- جا دادن به افراد و پرسنلی که برای انجام این کارها مورد نیاز می باشند

برای به انجام رسانیدن این اهداف یک ناو هواپیمابر باید قابلیت های یک کشتی را با یک پایگاه هوایی و همچنین یک شهر کوچک ترکیب کند . ناو هواپیما بر باید دارای یک عرشه پروازی برای نشست و برخاست هواپیماها ، قسمت فرماندهی و کنترل ، سیستم پیش رانشی ، سیستم های گوناگون دیگر ( شامل آب ، غذا ، سیستم دفع فاضلاب و زباله ، سرویس پستی ، رادیو ، تلویزیون و چاپ روزنامه داخلی ) و همچنین بخش اصلی از بدنه کشتی که در داخل آب قرار می گیرد ، باشند . بخش بدنه در زیر خط آب بصورت قوس دار ونسبتا باریک است . بخش بالای خط آب به طرف بیرون گسترده می شود تا عرشه پروازی را تشکیل دهد . بخش زیری نیز از دو قسمت تشکیل یافته است که در واقع دو لایه مجزا بوده که در صورت اصابت اژدر به پوسته بیرونی ، پوسته داخلی بعنوان محافظ از درهم شکستن و غرق شدن کشتی جلوگیری می کند . از دهه پنجاه تا کنون تقریبا همه سوپر ناو های هواپیما بر ایالات متحده توسط شرکت « نورث روپ گرومن » واقع در نیوپورت نیوز ساخته شده اند . برای سادگی در پروسه ساخت ، این ناو ها بصورت مدولی ساخته شده و سپس مونتاژ می شوند که هر کدام ازاین مدول ها به سوپر لیفت معروفند.هر یک از این سوپر لیفت ها می توانند 70 تا 800 تن متریک وزن داشته باشند . ناوهای هواپیمابرمدرن ازحدود 200 مدول یا سوپر لیفت تشکیل یافته اند . ناگفته نماند آخرین مدول که در پروسه ساخت ومونتاژ نهایی نصب می شود جزیره یا همان ساخنمان فرماندهی روی عرشه ناو است که 575تن وزن دارد . مانند تمام کشتی ها ناوهای هواپیمابر هم در اقیانوس ها توسط نیروی پیش رانشی پروانه حرکت می کنند. البته با 6.4 متر پهنا هر کدام از چهار پروانه ناو هواپیما بر در کلاسی متفاوت از دیگر کشتی ها قرار می گیرند . هر یک از پروانه ها به یک شفت متصل بوده که توسط توربین بخار قدرت گرفته از راکتور هسته ای به گردش در می آیند . سیستم پیش رانشی ناو از دو راکتور هسته ای تشکیل یافته است که در محفظه ای زره پوش شده واقع در وسط ناو قرار دارند . این راکتورهای هسته ای بخار مورد نیاز برای بحرکت درآوردن توربین و در نتیجه پروانه کشتی را تأمین می کنند . قابل ذکر است که بنا به آمار منابع غیر رسمی قدرت سیستم پیش رانشی ناو بیش از دویست و هشتاد اسب بخار است . چهار توربین ناو همچنین برق مورد نیاز سیستم های الکتریکی و الکترونیکی ناو را تأمین می کنند که شامل سیستم شیرین کننده آب دریا نیز بوده و این سیستم روزانه بیش از یک و نیم میلیون لیتر آب دریا را به آب قابل شرب تبدیل می کند . ناوهای هواپیمابر پانزده تا بیست سال نیاز به سوخت گیری ندارند . البته راکتورهای هسته ای خطرات خاص خود را داشته و سوخت گیری مجدد ناو پروسه ای است که حدود سه سال به طول می انجامد.



به ارقام زیر در مورد ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز توجه کنید
ارتفاع کلی برابر 74 متر ؛وزن آب جابجا شده توسط ناو در حالت بارگیری کامل رزمی برابر با 88000 تن متریک ؛وزن فولاد سازه ای برابر با 54000 تن متریک ؛مساحت کل عرشه پروازی برابر با 1.8 هکتار ؛طول عرشه پروازی 333 متر و عرض عرشه پروازی 78 متر ؛تعداد بخش یا اتاق ها برابر با چهارهزار واحد ؛وزن هرکدام از لنگرها برابر با 30 تن ؛وزن هریک از دانه های زنجیر لنگر برابر با یکصدوشصت کیلو گرم ؛وزن هر یک از پروانه ها سی تن ؛وزن هر یک از سکان ها 41 تن متریک ؛ظرفیت ذخیره سوخت هواپیما 12.5 میلیون لیتر ؛تعداد تلفن های داخل کشتی برابر با 2500 دستگاه ؛تعداد تلویزیون های ذاخل کشتی برابر با 3000 دستگاه ؛طول کل کابل کشی داخل ناو برابر 1600 کیلومتر ؛ظرفیت هوای سیستم تهویه برابر با 2040 تن متریک ؛ظرفیت غذای ذخیره یخ زده و خشک شده در ناو برابر غذای 6000 نفر به مدت 70 روز ؛میزان محموله پستی در یک سال چهارصد و پنجاه هزار کیلوگرم ؛تعداد 6 پزشک و 5 دندانپزشک با یک بیمارستان 51 تخت خوابی
عرشه پروازی یکی از هیجان انگیز ترین و در عین حال خطرناک ترین محل ها برای کار است . از آنجا که بر خلاف باندهای معمولی ناوها طول باند کمتری دارند بنابراین برخاستن از آن و فرود آمدن بر آن در سرعت های بالایی انجام می پذیرد که برای خدمه روی عرشه می تواند بسیار خطر آفرین باشد و حتی ذره ای خطا از جانب خدمه یا خلبان ممکن است به مرگ و آسیب های جدی بینجامد
تیک آف
برای اینکه به پرواز در آمدن هواپیماها از روی سطح ناو ساده تر انجام گیرد ، ناو هواپیمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زیادی حرکت می کند . با این کار به دلیل عبور جریان های هوا از روی بال نیروی لیفت بیشتری ایجاد شده و به میان کمی موجب کاهش سرعت تیک آف هواپیما می شود . اما این سرعت برای به پرواز در آوردن هواپیماهای سنگین نظامی ناکافی است بنابراین از وسیله ی دیگری بنام کاتاپولت ( منجنیق ) برای شتاب دادن به هواپیما در مسافت کوتاه استفاده می کنند . هر کدام از این کاتاپولت ها که تعداد آن روی عرشه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز به چهار دستگاه می رسد تشکیل یافته از دو پیستون درون دو سیلندر موازی در زیر عرشه که هر کدام طولی برابر با یک زمین فوتبال دارند . پیستون ها هر یک دارای برجستگی هایی هستند که از شکاف روی عرشه بیرون آمده و به حامل کوچکی متصل می گردند . جهت آماده سازی هواپیما برای تیک آف خدمه عرشه پوازی آن را به محل مورد نظر پشت کاتاپولت هدایت می کنند سپس میله یدک کش روی چرخ دماغه را به شکافی روی حامل کاتاپولت نصب می کنند . خدمه میله ی نگهدارنده ای را نیز بین پشت چرخ جلو و حامل نصب می کنند که این قطعه در هواپیماهای اف-14و اف-18 روی چرخ دماغه بصورت یکپارچه ساخته شده است . همزمان با متصل کردن چرخ دماغه به حامل کاتاپولت خدمه ی عرشه پروازی صفحات منحرف کننده گازهای خروج اگزوز را نیز در پشت هواپیما بالا می برند . وقتی تمام این مراحل انجام گرفت افسر کاتاپولت معروف به شوتر که در یک گنبد شیشه ای کوتاه روی عرشه پروازی بر تمام مراحل نظارت دارد سوپاپ سیلندرهای کاتاپولت را باز کرده در نتیجه سیلندرها توسط بخار پر فشار تولید شده در راکتور ناو پر می شوند . این بخار نیروی پیش رانشی برای کاتاپولت کردن هواپیما و ادامه پرواز با سرعت ایمن را تأمین می کند . اگر میان این بخار که بستگی به نوع هواپیما دارد کم باشد نیروی لیفت کافی ندارد و هواپیما را به داخل اقیانوس پرتاب خواهد کرد و اگر زیاد باشد ، خیز برداشتن سریع کاتاپولت موجب شکستن چراغ دماغه خواهد شد . قبل از پرتاب ، خلبان هواپیما از تمام قدرت موتورهای آن استفاده می کند که در این زمان میله نگهدارنده مانع حرکت هواپیما به جلو می شود . در این زمان افسر کاتاپولت با اشاره به خلبان پیستون را رها کرده و هواپیما پرتاب می شود . در انتهای مسیر کاتاپولت ، میله یدک کش از حامل جدا شده و هواپیما به پرواز با نیروی موتورها خود ادامه می دهد . سیستم کاتاپولت می تواند یک جنگنده بیست تنی را در زمانی حدود دو ثانیه از صفر به سرعت 270 کیلومتر در ساعت برساند . قابل ذکر است که ناو هواپیمابر توانایی به پرواز در آوردن یک هواپیما را در بیست ثانیه دارد

فرود روی عرشه ای که فقط حدود 150 متر باند برای نشستن هواپیما دارد آن هم با سرعتی که جنگنده های سریع نیروی دریایی دارند یکی از سخت ترین کارهای خلبان است . برای فرود بر روی عرشه ناو هر هواپیما باید دارای قلاب دم باشد . خلبان هواپیما با تقرب و فرود دقیق سعی خواهد کرد یکی از چهار کابل نگهدارنده هواپیما روی عرشه ناو را با قلاب دم بگیرد . این کابل های فولادی که در عرض باند فرود و بموازات یکدیگر قرار گرفته اند ، به سیلندرهای هیدرولیکی زیر عرشه فرود متصلند که وقتی قلاب دم هواپیما با یک از این کابل ها در گیر می شود کابل مذکور بیرون آمده در نتیجه سیلندر هیدرولیکی انرژی هواپیما را جذب می کند . چنین سیستمی می تواند هواپیمایی با 24 تن وزن و 241 کیلومتر در ساعت سرعت را در مسافت حدود 96 متر متوقف کند . این کابل های موازی به فاصله 15 متری از هم قرار گرفته اند بنابراین منطقه بیشتری را برای تماس چرخ ها به خلبان می دهند . معمولا خلبان ها کابل سوم را هدف گیری می کنند که ایمن ترین حالت ممکن است ، هدف گیری کابل اول به دلیل لزوم نزدیک شدن به لبه ناو آن هم در حدی خطرناک کار درستی نیست . پروسه فرود با بازگشت هواپیماها به ناو و با اجرای طرح پرواز بیضی شکل ، با تنظیم زاویه دقیق تقرب از سوی خلبان ، انجام می شود و اولین اجازه فرود را هواپیمایی کسب می کند که کمترین ذخیره سوخت را داشته باشد . برای کمک به خلبان جهت اجرای یک فرود خوب افسر علایم از طریق رادیو و چراغ های روی عرشه ناو با ارسال علایم او را راهنمایی می کند . اگر هواپیما درست در مسیر باشد چراغ سبز به خلبان نشان داده می شود و در غیر این صرت از رنگ های دیگر استفاده می شود تا خلبان اقدام به اصلاح مسیر یا لغو و اجرای دویاره آن کند . سیستم نوری لنزهای اپتیکی فرسنل هم در کنار افسر علایم به خلبان برای فرود کمک می کند . این سیستم متشکل از یک سری چراغ و لنزهای فرسنل است که بر روی یک سکوی پایدار شده توسط ژیروسکوپ نصب شده اند . لنزها باعث تمرکز نور بصورت شعاع های باریکی با زوایای مختلفی در آسمان می شوند . درست زمانی که چرخ های هواپیما با عرشه ناو تماس پیدا کردند خلبان اهرم گاز را تا آخر فشار داده و قدرت موتورها را با پس سوز به حداکثر می رساند . چون در صورتی که هواپیما با قلاب ها درگیر نشود خلبان باید بتواند با حفظ سرعت دوباره از روی ناو برخیزد . ناگفته نماند که باند فرود ناو با چهارده درجه انحراف از محور طولی روی عرشه ناو قرار گرفته است

آشیانه هواپپماها
روی عرشه پروازی تعداد کمی هواپیما پارک می شوند و هواپیماهایی که مورد نیاز نیستند به آشیانه فرستاده می شوند . آشیانه هواپیماها دو طبقه پایین تر از عرشه پروازی قرار گرفته است که با 209 متر طول ، 34 متر عرض و 8 متر ارتفاع امکان جا دادن به بیشتر انواع هواپیماها وهلیکوپترها را دارد . آشیانه می تواند حدود 60 فروند هواپیما ، مخازن سوخت و قطعات یدکی را در چهار بخش خود جای دهد . برای انتقال هواپیماها به عرشه پروازی از چهار بالابر سریع استفاده می شود که نیرو هیدرولیکی کافی برای بالا بردن دو هواپیمای 35 تنی را دارند . قسمت انتهایی آشانه و عقب کشتی هم در اختیار بخش تعمیر و نگهداری است که دارای منطقه بازی نیز برای آزمایش موتورها با پس سوز می باشد . تیپ هوایی مستقر در ناو حدودا از 9 اسکادران تشکیل یافته که جمعا هفتاد تا هشتاد فروند هواپیما را شامل می شود . این هواپیماها شامل انواع اف/ای-18هورنت ، اف-14تام کت ، ای-2سی هاوک آی ، اس-3بی وایکینگ ، ای آ-6بی پراولر و هلیکوپتر اس اچ-60سی هاوک می باشند . جالب است بدانید یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز می تواند پنجاه جنگنده را جهت اجرای یکصدوپنجاه حمله در روز به پرواز درآورد و در زرادخانه خود بیش از 4000 انواع بمب را دارد .




خدمه عرشه
به جهت اینکه روی عرشه مشکلی پیش نیاید تمام افراد مسئول روی عرشه لباس رنگ مخصوص شغل خود را در بر می کنند . ارغوانی مسئولان سوخت هواپیما معروف به انگورها ؛ آبی جابجا کننده های هواپیماها، مسئولان بالابر ، راننده های یدک کش ، پیغام برها و مسئولان ارتباطات ؛ سبز مسئولان کاتاپولت و کابل های نگهدارنده ، مهندسان تعمیر ونگهداری ، مسئولان فرود هلیکوپتر ؛ زرد افسران کاتاپولت و کابل های نگهدارنده ، راهنمایان هواپیماها ، افسران جابجایی هواپیماها ؛ قرمز افسران مهمات ، مسئولان عملیات نجات ؛ قهوه ای افسران مسئول هواپیماهای تیپ هوایی ؛ سفید بازرسان اسکادران هواپیماها ، افسران علایم فرود ، افسران ناظر و پرسنل پزشکی
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 124
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸, ۲:۳۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 305 بار
سپاس‌های دریافتی: 323 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط simab1348 »

مطلبی به ذهنم رسید . اگر بشود از بمب های (ضد ) الکترونیکی استفاده کرد میتوان تمام هواپیما ها و بیشتر قسمت های ناوبری و راداری را غیر فعال کرد. تا اونجایی که من میدونم این بمب ها خیلی پیچیده نیست . اگر بتوان بوسیله پهپادهای انتحاری چنین بمبی را در کنار ناو منفجر کرد خیلی از مسائل حل میشه ! استفاده از بمب های نسبتا ممنوعه (که معمولا اونها هم در جنگ استفاده میکنند ) خیلی میتونه کار ساز باشه !
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 837
تاریخ عضویت: شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۶:۱۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 231 بار
سپاس‌های دریافتی: 1917 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط میهن پرست »

دوستان به نظر من بزرگترین نقطه ضعف این ناو ها باند پروازشون هست.اگر به هر نحوی این منجنیق ها یا باند پرواز دچار مشکل بشن عملا ناو نخواهد تنوانست از جنگنده های خودش استفاده کنه و این یعنی خلع سلاح ناو.باید فکری برای باند پرواز ناو کرد چون در اون صورت ناو فلج خواهد شد.
شاید سالهای سال باشد که اتش امپراطوری پارس خاکستر شده باشد.اما روزی فرا خواهد رسید که ز خاکستر ها ققنوس برخیزد و ان هنگام اتش سالهای سال سکوت مردم ایران زبانه خواهد کشید و بار دیگر مردمی از سرزمین پارس از شرق تا چین واز غرب تا دروازه های روم حکمرانی میکنند و تمام دشمنان این مرز وبوم در اتش قهر ایران خواهند سوخت.ان روز نزدیک است...
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1249
تاریخ عضویت: شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵, ۷:۴۰ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1041 بار
سپاس‌های دریافتی: 1699 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط Achilles »

میهن پرست نوشته شده:البته یک روش دیگر هم هست که پهباد ها یک فرستنده کوچک رو روی عرشه ناو بندازن و بعد توسط اون فرستنده بشه با موشک بالستیک ناو رو منهدم کرد.در غیر این صورت نزدیک شدن به صورت هوایی یا دریایی به چنین ناوگانی غیر ممکن به نظر میرسه.البته موشک های ضد کشتی و توان زیر سطحی هم میتونن راه های مناسبی باشند.
راستی دوستان به نظر شما چند موشک ضد کشتی مثل نور میتونن یک ناو هواپیمابر رو از حالت عملیاتی خارج کنن.


برای این کار روش بهتر و آسانتری هم وجود داره :

تاباندن پرتو لیزر توسط پهپاد بروی عرشه ناو و روانه کردن موشکهای هدایت لیزری بطرف ناو مورد نظر است.

البته اینها همه در حد تئوری میباشد چراکه بهترین روش در شرایط واقعی و با ترتیب دادن آزمایشهای مختلف امکانپذیر میباشد.
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۸۹, ۸:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط عقل کل »

همه ابزارهای ساخته بشر لااقل یک نقطه ضعف دارند ، ساخت جنگ افزاری که هیچ گونه راهکار مقابله نداشته باشد محقق نشده و نمی شود - زمانی باتل ناوها پیشرفته ترین تسلیحات جنگی دول متخاصم در جنگ جهانی اول بودند امروز کجا هستند همان ناوهایی که فقط به توپهای سنگین مجهز بودند با ورود ناوهای هواپیمابر ضعف باتل ناوها به اثبات رسید
راه حل من برای حمله به ناوهای هواپیمابر و گروه ناوها این است : حمله با بمب الکترو مغناطیسی E-Bomb
سلاحی که با رها کردن شار مغناطیسی پرقدرت می تواند مدارهای الکترونیکی در محدوده عمل خود را فلج کند .
با از کار افتادن دستگاههای الکترونیکی ناو به بره بی دفاعی تبدیل می شود که با اولین حمله هوایی ، موشکی یا زیر سطحی غرق می شود.
سوال 1 : آیا ایران توانمندی ساخت E-Bomb را دارد؟
سوال 2 : چگونه می توان یک E-Bomb را در محدوده ناو هواپیمابر رها کرد؟
من راهکارهایی دارم نظر شما چیست ؟
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 242
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹, ۵:۲۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2158 بار
سپاس‌های دریافتی: 1253 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط m-249 »

سلام
تمام شما ناو های امریکاا رو بی دفاهع و دست به سینه جلوی خودتون فرض کردیدتصویر
اما اگه امریکا بخواد حمله کنه مطمئن باشد فکر اونجاشم کرده
خوب امریکا به تکنولوزیه ساخت دسگاهی که دستگاه های رادار رو از کار بندازه رسیده و اگه این قدر ارتقاع داده باشدش که از دریا و از فاصله ی زیاد بتونه این کارو بکنه ما درگه از هیچ کدوم از موشک هایی که با ریدار کار میکنن نمی تونیم استفاده کنیم
و امریکا موشک هایی با برد خیلی زیاد داره که اگه از ناو ها شلیک بشه نمی تونیم کاری کنیم
و ممکن هم هست که قبل از رسیدن با جنگنه ها محل پرتاب موشک رو زیده باشه
و تازه اگر در اون ناو از موشک هایی با کلاهک هسته ای استفاده شده باشه که فقط از فاصله ی خیلی دور میش زدش که بیشتر موشک های ایران برد خیلی زیادی ندارن.
البته ممکنه ایران چیز های رو نکرده ای هم داشته باشه(حتما).با این وجود نمیشه کار چندانی کرد
البته من منکر توان زیاد نیرو های ایران نمی شمتصویر
دردت چه بود که تمام شب
سر را به سنگ میزدی و می گرسیتی ؟
چه گویم که گفتنش برایم قصه ای کهنه است
سر کوفتن و گریستن از برای مردن است


دست مزن! چشــــم،ببستم دو دست_____راه مرو!چشم،دوپایم شکست
حرف مزن! چشم،قطع نمودم سخن_____نطق مکن!چشم،ببستم دهن
هیچ نفهم! این سخن عنوان مــــکن_____ خواهش نافهمی انسان مکن
لال شوم،کـور شوم،کـــــــــــر شوم_____ لیک محال است که من خر شوم
Major I
Major I
پست: 733
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2456 بار
سپاس‌های دریافتی: 3097 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط mm1990 »

روی شهاب باکلاهک خوشه ای هم میتوان حساب باز کرد و یک سلاح سری با برد 300km در اختیار سپاه نیز قابل اعتماد است.
Major II
Major II
پست: 318
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱, ۱۰:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: No Where
سپاس‌های ارسالی: 2010 بار
سپاس‌های دریافتی: 837 بار
تماس:

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط SEAFARER »

سلام.
خوشبختانه امروزه راه کارهای زیادی وجود دارند.
موشک خلیج فارس و انواع موشک های ضد ناو دیگه.
تعداد بیش از حدی قایق تند رو که سردار وحیدی اشاره ای بهش کردند.20000 شناور تولید شده...
به نظر من حتی از کار انداختن رادارها و ... هم بی تاثیر خواهد بود.(با توجه به کاری که سپاه چند روز پیش انجام داده،آمریکا رادار ها وسامانه های الکترونیکی ایران رو از کار انداخت ولی یهو دید ایرانیا دارن ازشون سوال میکنند)
موشک خلیج فارس و قایق های تند رو بهترین هستند به نظر من.
(نگذارید این تاپیک رو خاک بگیره.هر کسی نظر و ایده خودش رو بگه تا اینکه بهترین انتخاب بشه) :razz:
تصویر
Junior Poster
Junior Poster
پست: 117
تاریخ عضویت: جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹, ۳:۱۰ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 223 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط conarmis »

دوستان از اطلاعات و روشهای تکنیکیتون در مورد انهدام ناو ممنون اما یه راه دیگه هم هست !!!!!!!!!!!! نمیشه یه کاری کنیم که اصلا جنگ نشه ؟
Major II
Major II
پست: 318
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱, ۱۰:۲۶ ب.ظ
محل اقامت: No Where
سپاس‌های ارسالی: 2010 بار
سپاس‌های دریافتی: 837 بار
تماس:

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط SEAFARER »

conarmis نوشته شده:دوستان از اطلاعات و روشهای تکنیکیتون در مورد انهدام ناو ممنون اما یه راه دیگه هم هست !!!!!!!!!!!! نمیشه یه کاری کنیم که اصلا جنگ نشه ؟

خوب نظر شما خوبه که کاری کنیم جنگ نشه ولی این دست ما نیست و باید اینو به آمریکاییاو اسرائیلی ها گفت که از همون اول میخوان با ایران بجنگن.البته خیلی وقته دارن میگن.نه فقط ایران و دوستانش بلکه خود مردم آمریکا و... برا همینه این دست ما نیست.
جنگی که پیش رو هست اجتناب نا پذیره...حالا که دست ما نیست پس باید برای مقابله یه فکر هایی کرد.
تصویر
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰, ۶:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7310 بار

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط Goebbels »

سلام

شرایط زیادی باید بررسی بشه مثلا :

موقعیت ناو هواپیمابر

تعداد ناو های هواپیمابر متخاصم

تعداد ناوگروهی که ناو هواپیمابر رو همراهی میکنند

شناور های این ناوگروه

سامانه های راداری و جنگ الکترونیک شناورها

سامانه های پدافندی هر کدام از این شناورها

موشک های ما از نظر برد ، سرعت و سر جنگی

تعداد موشک های پرتاب شده به سمت هر شناور

و...........................................................

موشک های پدافند هوایی ناو های موشک انداز کلاس تیکوندروگا ، هواپیمابرهای کلاس نیمیتز ، ناوشکن های کلاس برک و ناوچه های اولیور هازارد عبارتند از :

1-موشک هایی که قابلیت مقابله با اهداف در ماورا دیدی افق و امکان مقابله با موشک های کروز ضد کشتی را دارند :

RIM-174 Standard ERAM

تصویر

طول 6.5 متر ، برد 240 کیلومتر

منبع :

[External Link Removed for Guests]

------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------

SM-2 Medium Range Block III/IIIA/IIIB, RIM-66K/L/M

تصویر

که نوشته است:

The dual seeker is intended for use in high-ECM environments, against targets over the horizon or with a small radar cross section

با جستجوگر دوگانه به منظور افزایش قابلیت های اقدام متقابل الکترونیکی و همچنین کشف اهداف با سطح مقطع راداری کم و یا در ماورا افق

با طول 4.72 متر و برد 170 کیلومتر

منبع :

[External Link Removed for Guests]

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

RIM-67 and RIM-156 SM-2 Extended Range

تصویر
که نوشته است:

can also be used against ships, either at line-of-sight range using its semi-active homing mode, or over the horizon using inertial guidance and terminal infrared homing

توانایی انهدام اهداف در ماورا افق با استفاده از سیستم هدایت داخلی و هدایت مادون قرمز در فاز ترمینال

منبع :

[External Link Removed for Guests]

اما راهکار اصلی مقابله با موشک های ضد کشتی در رزم ناو های فوق :

موشک RIM-162 Evolved Sea Sparrow

تصویر

به طول : 3.66 متر

با حداکثر برد 27 کیلومتر (حداقل برد رو در منابع مختلف با توجه به نوع پرتابگر زیر 2000 متر عنوان کرده اند!!)

منبع :

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]


موشک کوتاه برد
RIM-116



تصویر



با قابلیت مقابله با موشک های کروز ضد کشتی در حداکثر برد 9 کیلومتر. دارای سه حالت هدایتی از جمله سیستم هدایتی مبتنی بر حرارت یابی





2- موشک پدافندی با قابلیت های ضد بالستیک :
[FONT=Calibri] 
[FONT=Calibri]RIM-161 Standard Missile  
[FONT=Calibri]<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p>[External Link Removed for Guests]</o:p> 

با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر ، حداکثر ارتفاع پروازی 160 کیلومتر و سرعتی معادل با 9600 کیلومتر بر ساعت . این موشک از هدایت جی پی اس ، آی ان اس ، نمیه فعال راداری و هدایت غیر فعالل حرارت یابی برخوردار است. این موشک در نمونه های خدا از قابلیت انهدام بدون کلاهک و صرفا توسط انرژی جنبشی برخوردار است

منبع : [External Link Removed for Guests]

اما مطلب مهم در مورد موشک های استاندارد LOAD FACTOR یا همون توانایی تغییر جهت و مانور جانبی بر حسب G است که در مقابله با اهداف از اهمیت برخوردار است به خصوص موشک های ضد کشتی دارای مانورپذیری بالا.در مورد LOAD FACTOR موشک های استاندارد خانواده RIM-66 و به ویژه RIM-66M-5 ) SM-2 MR Block IIIB ) و همین طور خانواده RIM-67 و به ویژه RIM-156A ) SM-2 ER Block IV ) ، باید متذکر بشم که در سایت ویکی آلمانی این میزان رو برای موشک RIM-162 ESSM همون 50 جی که عرض کردم نوشته و در سایت آوس ایر پاور این میزان رو برای دیگر اعضای موشکهای خانواده RIM-66 و 67 همین میزان اعلام کرده و در جای دیگه به مقایسه لودفکتور موشکهایی مثل PAC-3 و 9M96E2 و ASTER-30 پرداخته که همگی در رنج 50 تا 60 G در اتمسفر هستن :

kombiniert mit einer verstärkten Flugzelle, Manöver mit bis zu 50g durchführen kann
g-Limit: 50g
[External Link Removed for Guests]

باز مطلبی که در لود فاکتور اهمیت دارد برد و سرعت درگیری است چرا که موشک های پدافندی تا رسیدن به حداکثر سرعت مسافت قابل توجهی را باید طی کنند در غیر اینصورت مانور پذیری پایین میاد و برای همین است که بهتر است در بردی بیش از 15 کیلومتر اقدام به کشف و رهگیری موشک های ضد کشتی کرد تا زمان لازم برای سرعت گیری و رسیدن به حداکثر مانور برای موشک فراهم شود.

اما در رابطه با کاهش سرعت موشک و ارتباط اون با لود فکتور( قدرت مانور بر حسب G ) یا کم شدن قدرت مانور با کم شدن سرعت باید گفت که این یه اصل بدیهیه فیزیک هست که از رابطه زیر به دست میاد:

تصویر
که در این رابطه :

n =لود فاکتورL = لیفتW = وزن
منبع : [External Link Removed for Guests]

علاوه بر سامانه های پدافند موشکی فوق سامانه پدافند توپخانه ای فالانکس رو هم باید اضافه کرد.

علاوه بر این ناو های امریکایی دارای سیستم های جنگ الکترونیک قدرتمندی هستند نظیر سامانه
AN/SLQ-32



[External Link Removed for Guests]



این هم منبع در مورد این سامانه : [External Link Removed for Guests]



ناو های هواپیما بر در کلاس نیمیتز از بدنه ای از جنس ورقه های فولاد و کولار (در قسمت های حساس) به قطر 64 میلیمتر ساخته شده اند . مهمترین نکته در طراحی بدنه ناو هواپیمابر تقسیم قسمت خارجی بدنه به بخش های متعدد و ایجاد یک یا دو فضای باز و گسترده در داخل ناو به منظور نگهداری هواپیما و تجهیزات است. به این صورت که چنانچه موشکی به بدنه ناو اصابت کند به دلیل بخش بندی خارجی بدنه ، خسارت محدود شده و قابل کنترل خواهد بود و چنانچه موشکی به قسمت نگهداری هواپیما ها نفوذ کرده و منفجر شود (که خیلی خیلی بعیده) به دلیل فضای گسترده و باز داخلی قدرت تخریب امواج حاصل از انفجار آن کاهش میابد . در حقیقت ناو هواپیما بر صدمه چندانی نمیبیند ولی تجهیزات داخل آن از جمله هواپیما ها و..... خسارت میبینند.



منبع در مورد بدنه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز : [External Link Removed for Guests]



در مورد تقسیم بخش ها های ناو هاویپما بر نظر شما رو به این دو تصویر جلب میکنم :




تصویر
تصویر







اما در مقابله با موشک های ضد کشتی بحث توان راداری هم مطرحه ، مثلا کلاس تیکوندروگا از رادار چند منظوره AN/SPY-1A/B با قابلیت مقابله با بیش از 100 هدف برخوردار است. عکسی از سایت معتبر ausairpower
برای شما قرار میدم که تا حدودی توان کشف این رادار در مورد اهداف در ارتفاع پست نظیر موشک های کروز ضد کشتی رو نشان میده :



تصویر

این هم منبع در مورد رادار فوق : [External Link Removed for Guests]

که نوشته است :

The heart of the AEGIS systems is an advanced, automatic detect and track, multifunctional phased-array radar, the AN/SPY-1. This high-powered (4 MW) radar is able to perform search, track and missile guidance functions simultaneously with a capability of over 100 targets


سیستم راداری فوق تنها یکی از چندین و چند سیستم راداری ناو های هواپیمابر و ناو های محافظ آن ها است. از همه مهمتر ناو های هواپیما بر آواکس هم حمل میکنند که این مقایسه تصویری از توان کشف اواکس و رادار ناو برای اهداف در ارتفاع پست است :

تصویر

این از توانایی های شناور های آمریکایی اما توانایی های تهاجمی ما هم بماند برای پست دیگری
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 86
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰, ۱۰:۱۴ ق.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1016 بار
سپاس‌های دریافتی: 483 بار
تماس:

Re: نابودی ناو هواپیمابر رویا یا واقعیت

پست توسط malmal1369 »

Goebbels نوشته شده:سلام

شرایط زیادی باید بررسی بشه مثلا :

موقعیت ناو هواپیمابر

تعداد ناو های هواپیمابر متخاصم

تعداد ناوگروهی که ناو هواپیمابر رو همراهی میکنند

شناور های این ناوگروه

سامانه های راداری و جنگ الکترونیک شناورها

سامانه های پدافندی هر کدام از این شناورها

موشک های ما از نظر برد ، سرعت و سر جنگی

تعداد موشک های پرتاب شده به سمت هر شناور

و...........................................................

موشک های پدافند هوایی ناو های موشک انداز کلاس تیکوندروگا ، هواپیمابرهای کلاس نیمیتز ، ناوشکن های کلاس برک و ناوچه های اولیور هازارد عبارتند از :

1-موشک هایی که قابلیت مقابله با اهداف در ماورا دیدی افق و امکان مقابله با موشک های کروز ضد کشتی را دارند :

RIM-174 Standard ERAM

تصویر

طول 6.5 متر ، برد 240 کیلومتر

منبع :

[External Link Removed for Guests]

------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------

SM-2 Medium Range Block III/IIIA/IIIB, RIM-66K/L/M

تصویر

که نوشته است:

The dual seeker is intended for use in high-ECM environments, against targets over the horizon or with a small radar cross section

با جستجوگر دوگانه به منظور افزایش قابلیت های اقدام متقابل الکترونیکی و همچنین کشف اهداف با سطح مقطع راداری کم و یا در ماورا افق

با طول 4.72 متر و برد 170 کیلومتر

منبع :

[External Link Removed for Guests]

------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------

RIM-67 and RIM-156 SM-2 Extended Range

تصویر
که نوشته است:

can also be used against ships, either at line-of-sight range using its semi-active homing mode, or over the horizon using inertial guidance and terminal infrared homing

توانایی انهدام اهداف در ماورا افق با استفاده از سیستم هدایت داخلی و هدایت مادون قرمز در فاز ترمینال

منبع :

[External Link Removed for Guests]

اما راهکار اصلی مقابله با موشک های ضد کشتی در رزم ناو های فوق :

موشک RIM-162 Evolved Sea Sparrow

تصویر

به طول : 3.66 متر

با حداکثر برد 27 کیلومتر (حداقل برد رو در منابع مختلف با توجه به نوع پرتابگر زیر 2000 متر عنوان کرده اند!!)

منبع :

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]


موشک کوتاه برد
RIM-116



تصویر



با قابلیت مقابله با موشک های کروز ضد کشتی در حداکثر برد 9 کیلومتر. دارای سه حالت هدایتی از جمله سیستم هدایتی مبتنی بر حرارت یابی





2- موشک پدافندی با قابلیت های ضد بالستیک :
[FONT=Calibri] 
[FONT=Calibri]RIM-161 Standard Missile  
[FONT=Calibri]<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p>[External Link Removed for Guests]</o:p> 

با شعاع عملیاتی 500 کیلومتر ، حداکثر ارتفاع پروازی 160 کیلومتر و سرعتی معادل با 9600 کیلومتر بر ساعت . این موشک از هدایت جی پی اس ، آی ان اس ، نمیه فعال راداری و هدایت غیر فعالل حرارت یابی برخوردار است. این موشک در نمونه های خدا از قابلیت انهدام بدون کلاهک و صرفا توسط انرژی جنبشی برخوردار است

منبع : [External Link Removed for Guests]

اما مطلب مهم در مورد موشک های استاندارد LOAD FACTOR یا همون توانایی تغییر جهت و مانور جانبی بر حسب G است که در مقابله با اهداف از اهمیت برخوردار است به خصوص موشک های ضد کشتی دارای مانورپذیری بالا.در مورد LOAD FACTOR موشک های استاندارد خانواده RIM-66 و به ویژه RIM-66M-5 ) SM-2 MR Block IIIB ) و همین طور خانواده RIM-67 و به ویژه RIM-156A ) SM-2 ER Block IV ) ، باید متذکر بشم که در سایت ویکی آلمانی این میزان رو برای موشک RIM-162 ESSM همون 50 جی که عرض کردم نوشته و در سایت آوس ایر پاور این میزان رو برای دیگر اعضای موشکهای خانواده RIM-66 و 67 همین میزان اعلام کرده و در جای دیگه به مقایسه لودفکتور موشکهایی مثل PAC-3 و 9M96E2 و ASTER-30 پرداخته که همگی در رنج 50 تا 60 G در اتمسفر هستن :

kombiniert mit einer verstärkten Flugzelle, Manöver mit bis zu 50g durchführen kann
g-Limit: 50g
[External Link Removed for Guests]

باز مطلبی که در لود فاکتور اهمیت دارد برد و سرعت درگیری است چرا که موشک های پدافندی تا رسیدن به حداکثر سرعت مسافت قابل توجهی را باید طی کنند در غیر اینصورت مانور پذیری پایین میاد و برای همین است که بهتر است در بردی بیش از 15 کیلومتر اقدام به کشف و رهگیری موشک های ضد کشتی کرد تا زمان لازم برای سرعت گیری و رسیدن به حداکثر مانور برای موشک فراهم شود.

اما در رابطه با کاهش سرعت موشک و ارتباط اون با لود فکتور( قدرت مانور بر حسب G ) یا کم شدن قدرت مانور با کم شدن سرعت باید گفت که این یه اصل بدیهیه فیزیک هست که از رابطه زیر به دست میاد:

تصویر
که در این رابطه :

n =لود فاکتورL = لیفتW = وزن
منبع : [External Link Removed for Guests]

علاوه بر سامانه های پدافند موشکی فوق سامانه پدافند توپخانه ای فالانکس رو هم باید اضافه کرد.

علاوه بر این ناو های امریکایی دارای سیستم های جنگ الکترونیک قدرتمندی هستند نظیر سامانه
AN/SLQ-32



[External Link Removed for Guests]



این هم منبع در مورد این سامانه : [External Link Removed for Guests]



ناو های هواپیما بر در کلاس نیمیتز از بدنه ای از جنس ورقه های فولاد و کولار (در قسمت های حساس) به قطر 64 میلیمتر ساخته شده اند . مهمترین نکته در طراحی بدنه ناو هواپیمابر تقسیم قسمت خارجی بدنه به بخش های متعدد و ایجاد یک یا دو فضای باز و گسترده در داخل ناو به منظور نگهداری هواپیما و تجهیزات است. به این صورت که چنانچه موشکی به بدنه ناو اصابت کند به دلیل بخش بندی خارجی بدنه ، خسارت محدود شده و قابل کنترل خواهد بود و چنانچه موشکی به قسمت نگهداری هواپیما ها نفوذ کرده و منفجر شود (که خیلی خیلی بعیده) به دلیل فضای گسترده و باز داخلی قدرت تخریب امواج حاصل از انفجار آن کاهش میابد . در حقیقت ناو هواپیما بر صدمه چندانی نمیبیند ولی تجهیزات داخل آن از جمله هواپیما ها و..... خسارت میبینند.



منبع در مورد بدنه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز : [External Link Removed for Guests]



در مورد تقسیم بخش ها های ناو هاویپما بر نظر شما رو به این دو تصویر جلب میکنم :




تصویر
تصویر







اما در مقابله با موشک های ضد کشتی بحث توان راداری هم مطرحه ، مثلا کلاس تیکوندروگا از رادار چند منظوره AN/SPY-1A/B با قابلیت مقابله با بیش از 100 هدف برخوردار است. عکسی از سایت معتبر ausairpower
برای شما قرار میدم که تا حدودی توان کشف این رادار در مورد اهداف در ارتفاع پست نظیر موشک های کروز ضد کشتی رو نشان میده :



تصویر

این هم منبع در مورد رادار فوق : [External Link Removed for Guests]

که نوشته است :

The heart of the AEGIS systems is an advanced, automatic detect and track, multifunctional phased-array radar, the AN/SPY-1. This high-powered (4 MW) radar is able to perform search, track and missile guidance functions simultaneously with a capability of over 100 targets


سیستم راداری فوق تنها یکی از چندین و چند سیستم راداری ناو های هواپیمابر و ناو های محافظ آن ها است. از همه مهمتر ناو های هواپیما بر آواکس هم حمل میکنند که این مقایسه تصویری از توان کشف اواکس و رادار ناو برای اهداف در ارتفاع پست است :

تصویر

این از توانایی های شناور های آمریکایی اما توانایی های تهاجمی ما هم بماند برای پست دیگری


سلام...با تشکر از شما اقای گوبلز ولی این مطلب ارسالی شما بیشتر ذکر خصوصیات تدافعی ناو هواپیمابر بود تا راهکار مقابله با آن....

به نظر من بیشترین نقطه ضعف این غولهای ابی مربوط به تهدیدات زیر سطحی میباشد....شاید شلیک همزمان مثلا 30 اژدر پر سرعت بتونه راهگشا باشه
ارسال پست

بازگشت به “ناوهاي هواپيمابر”