ali.ah64 نوشته شده: سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱, ۹:۲۷ ق.ظ
با سلام و سپاس
مدار بوق برای چراغ هشدار روغن و همچنین مدار نشانگر دیجیتال دمای آب موتور برای mvm 550درخواست دارم
چون از کارخانه فاقد نشانگر دما میباشد.
ممنونم از سایت بینظیرتون
سلام علیکم

در بازارِ قطعات الکترونیکی یک قطعه هست به نام بازِر یا بیزِر (Buzzer)
بازر یک صدای صوت و یا ویز ویز تولید میکنه که صداش هم نسبتاً بلند هست و راحت شنیده میشه.
البته اگه صدای موسیقی در خودرو خیلی بلند باشه دیگه نه صدای بازر و نه خیلی صداهای دیگه شنیده میشه !!
بازر حدوداً اندازهش ۱۵ میلیمتر در ۱۰ میلیمتر هست یعنی کوچک هست و در هر جایی در زیر داشبورد میشه نصبش کرد با چسب نواری یا چسب تینریِ مثل رازی و غفاری و غیره .
ولتاژ کارش متفاوت هست . معمولاً از ۵ ولت دیگه صداش درمیاد تا ۱۲ ولتِ . برقش هم باید مستقیم باشه (DC)
قیمتش هم خیلی کم هست .


به نظر بنده به راحتی میشه موازیش کرد با لامپ چراغ روغن تا هر وقت که چراغ روغن روشن میشه، بازر هم صدا بده .
موازی یعنی مثبتش به مثبتِ چراغ روغن و منفیش به منفی چراغ روغن وصل بشه .

دقت کنید که نمیشه منفی بازر رو به بدنه ماشین وصل کرد وگرنه با بازکردن سوییچ ، همیشه صوت میزنه چون منفی چراغ روغن از طریق فشنگی روغن وصل میشه به بدنه و باعث روشن شدن چراغ رغن میشه .
مثبتِ چراغ روغن هم با بازکردن سوییچ ، همیشه برق داره .
============================================

در مورد نصب بازر برای آمپر حرارت موتور تا همون آمپر آب ، مسئله یه مقدار متفاوت هست .
آمپر حرارت موتور دائماً داره برق میگیره ولی با ولتاژهای متفاوت .
بیشترین ولتاژ رو وقتی از سنسور حرارت موتور میگیره که آمپر رفته روی قرمز .
پس با استفاده از همین اطلاعات شاید بشه مثبتِ بازر رو از مثبتِ آمپر حرارت موتور گرفته و منفیش رو مستقیماً از بدنه گرفت.
حالا وقتی که ولتاژِ آمپر حرارت موتور خیلی بالا بره ، بازر هم به صدا درمیاد.
حتی ممکنه طوری بشه که آمپر به وسط هم که برسه بازر صدا میده که خیلی بهتر هست چون قبل از اینکه حرارت موتور خیلی بالا بره ، راننده مطلع میشه .
اینها بستگی به این داره که وقتی موتور سرد هست و وقتی که نیمه گرم هست و وقتی خیلی داغ و خطرناک میشه ، سنسور حرارت موتور چند ولت میده به آمپر آب.
نکته مهم :
★ در بعضی از خودروها ۲ سنسور حرارت موتور نصب شده روی موتور .
★ یکیش به آمپر حرارت موتور برق میده .
★ دومی به کامپیوتر (ECU)
★ ★ مراقب باشید به اونی که برق میده به کامپیوتر کاری نداشته باشید.
★ سنسوری که برق میده به آمپر ، معمولاً تک سیمه هست یعنی فقط یک سیم بهش وصل شده که معمولاً هم منفی هست و اگر مستقیماً بزنینش به بدنه ی موتور ، آمپر آب میره روی قرمز .
اونی که به کامپیوتر برق میده معمولاً ۲ سیمه هست چون یکیش از کامپیوتر ولتاژِ ثابت میگیره و دومی ولتاژ متغیر برمیگردونه به کامپیوتر یعنی با زبان ولتاژ با کامپیوتر حرف میزنه .
اکثر سنسورهای خودروها با زبان ولتاژ حرف میزنند با کامپیوتر یعنی بهش اطلاعات میدند در مورد فشار هواب محیط ، حرارت هوا ، میزان رطوبت هوای محیط ، حرارت موتور ، میزان باز بودن دریچه ی گاز ، فشار سوخت در پشت انژکتورها ، فشار روغن , سرعت خودرو و غیره

میتونید یک بازرِ بخرید و باهاش اینها رو تست کنید .
هزینه ی چندانی هم نداره

نکته مهم:
براق تستِ حرارتِ زیاد موتور کافی هست که سیم منفی سنسور حرارت موتور رو مستقیماً و برای دو سه ثانیه بزنید به بدنه ی موتور تا آمپر حرارت بره بچسبه به قرمز
به همین سادگی میشه فهمید آیا بازر به صدا درمیاد یا نه و در چه حرارتی . چون حرارت بیشتر یعنی رسیدن ولتاژِ بیشتر به آمپر و بازر
اکثر بازرها از ۵ ولت تا ۱۲ ولت روشن میشه و صدا میده
در خانه هم با آداپتوری که از ۳ ولت تا ۱۲ ولت داره میشه تستش کرد که در چه ولتاژی صداش درمیاد