مشکل ترمز تیبا 2
مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت
مشکل ترمز تیبا 2
با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید و کاربران انجمن. بنده تیبا2 94 دارم و به شدت از داشتن این ماشین پشیمانم. حدود یک سال میشه که ترمز یکی از چرخ های جلو کاملا درگیره.جوری که وقتی پامو رو پدال ترمز میزارم و برمیدارم پیستون سرجاش برنمیگرده و به لنت فشار وارد میکنه و عمونجا میمونه تا لنت اون طرف تموم بشه. بارها و بارها به افرادی مراجعه کردم که تو این ضمینه ادعاشون میشد. و چندین بار سیستم ترمز را هواگیری کردن و لوازم سیلندر ترمز را عوض کردن اما هیچ تفاوتی بوجود نیومد.از اساتید محترم خواهشمندم بنده را راهنمایی کنن تا از شر مکانیک های به ظاهر کاربلد رها بشم.با تشکر.
- پست: 409
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
- محل اقامت: ماهشهر-شیراز
- سپاسهای ارسالی: 29 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
سلام
دو عدد پین های راهنما را گریس نسوز بزنید تا مشکل برای همیشه برطرف شود
دو عدد پین های راهنما را گریس نسوز بزنید تا مشکل برای همیشه برطرف شود
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
- پست: 4489
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 4686 بار
- سپاسهای دریافتی: 8719 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
نبی6 نوشته شده: ↑دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸, ۵:۱۱ ب.ظ با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید و کاربران انجمن.
بنده تیبا2 94 دارم و به شدت از داشتن این ماشین پشیمانم. حدود یک سال میشه که ترمز یکی از چرخ های جلو کاملا درگیره . جوری که وقتی پام رو رو پدال ترمز میذارم و برمیدارم پیستون سرجاش برنمیگرده و به لنت فشار وارد میکنه و همونجا میمونه تا لنت اون طرف تموم بشه.
بارها و بارها به افرادی مراجعه کردم که تو این زمینه ادعاشون میشد. و چندین بار سیستم ترمز را هواگیری کردن و لوازم سیلندر ترمز را عوض کردند اما هیچ تفاوتی بوجود نیومد.
از اساتید محترم خواهشمندم بنده را راهنمایی کنن تا از شر مکانیک های به ظاهر کاربلد رها بشم.با تشکر.
سلام
نظر آقای طاهری درست هست
خیلی احتمال داره که پیچهای کالیپر خشک و بی گریس هست و کالیپرها گیر میکنه و برنمیگرده عقب
.
کلاً هر وقت که یک لنت بیشتر سابیده میشه پس کالیپر مشکل داره و نرم و روان حرکت نمیکنه
.
اطلاعات بیشتر در مورد کالیپر و سرویس و نگهداریش در این صفحه
.
http://www.centralclubs.com/topic-t107118-1008.html
.
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای خودرو
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
این مشکل تو ماشین بنده هم هست . سمتی که سمت پیستون هست به شدت میچسبه و داغ میکنه .
روغن ترمز عوض شده
لنت تعویض شده
گریس سیلیکون مرغوب برای پین های کالیپر استفاده شده
ولی هیچ تغییری تو وضعیت ایجاد نشده که هیچ بدتر هم شده
تمام تست های مربوط به سلامت بوستر هم انجام دادم و مشکل خاصی نداره
از دوستان صاحب فن درخواست دارم راهنمایی کنن
روغن ترمز عوض شده
لنت تعویض شده
گریس سیلیکون مرغوب برای پین های کالیپر استفاده شده
ولی هیچ تغییری تو وضعیت ایجاد نشده که هیچ بدتر هم شده
تمام تست های مربوط به سلامت بوستر هم انجام دادم و مشکل خاصی نداره
از دوستان صاحب فن درخواست دارم راهنمایی کنن
آخرین ويرايش توسط 1 on bahman13671367, ويرايش شده در 0.
- پست: 4489
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 4686 بار
- سپاسهای دریافتی: 8719 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
سلام دوست عزیزbahman13671367 نوشته شده: ↑پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۴۵ ب.ظ این مشکل تو ماشین بنده هم هست . سمتی که سمت پیستون هست به شدت میچسبه و داغ میکنه .
روغن ترمز عوض شده
لنت تعویض شده
گریس سیلیکون مرغوب برای پین های کالیپر استفاده شده
ولی هیچ تغییری تو وضعیت ایجاد نشده که هیچ بدتر هم شده
تمام تست های مربوط به سلامت بوستر هم انجام دادم و مشکل خاصی نداره
از دوستان صاحب فن درخواست دارم راهنمایی کنن
این تست رو انجام بدین و نتیجه رو اعلام کنید:
با رعایت تمام نکات ایمنی و کشیدن ترمز دستی و آجر گذاشتن پشت و جلوی چرخهای عقب :
همون چرخی که لنتش میچسبه ، پیچهای چرخش رو کمی شل کنید و بعدش جک بزنید تا فقط ۱ سانت از زمین فاصله بگیره .
چرخ رو باز کنید و بردارید
با دستتون دیسکش رو بچرخونید ببینید آیا راحت میچرخه .
باید راحت بچرخه
اگه گیر داره ، با پیچگوشتی دوسو بزرگ ، کمی لنتها رو اهرم کنید تا از دیسک یکی دو میلیمتر فاصله بگیرند و دیسک راحت بچرخه ( همونطور که دارین با پیچگوشتی ، لنت رو هل میدین ، ببینید آیا پیستونش نرم و راحت برمیگرده داخل جاش یا سفت و محکم هست و خیلی نیرو میخواد ؟ )
حالا خلاص کنید و موتور رو روشن کنید
با تمام قدرت پدال ترمز رو فشار بدین
حالا همونطور که موتور روشن هست ببینید آیا دیسک آزاد میچرخه یا گیر کرده ؟
اگر آزاد میچرخه پس دوباره ترمز بگیرید و تست کنید
اگر هر بار دیسک آزاد هست پس مشکلی نداره !
اگر با خاموش شدنِ موتور ، دیسک آزاد میشه پس مشکل در بوستر ترمز هست که فشار مستمر میاره به روغن ترمز و با برداشتن پا از روی پدال ترمز ، باز هم این فشار ادامه داره !!!
اگر با موتور خاموش هم دیسک آزاد نمیشه پس اون پیستون گیر داره و هنگامی که پاتون رو از روی پدال ترمز برمیدارین برنمیگرده عقب .
اگه مشکل از پیستون باشه پس پیستون اندکی بزرگتر از جاش ساخته شده وگرنه دلیل دیگه ای وجود نداره که نذاره آزادانه برگرده عقب و بره داخل جاش .
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای خودرو
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
- پست: 409
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
- محل اقامت: ماهشهر-شیراز
- سپاسهای ارسالی: 29 بار
- سپاسهای دریافتی: 389 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
مشکل فقط مربوط به پینهای راهنمای کالیپر هست. جنس پینها از ملیبیل آیرون یعنی آهن نرم با روکش گالوانیزه از فلز روی هست. از نظر فیزیکی شباهت به بوش یا همان لوله تو خالی دارد.
ترمز گیری ناگهانی باعث بکار افتادن، ا-بی-اس شده و تقه و ضربه، روکش گالوانیز را خراش می اندازد. باید روکش پین نیکل آبدیده باشد. اخیرا برای خودروی کوئیک همسایه لقمه لنت عوض کردم. کوئیک جزو خانواده تیبا با قطعات مشترک زیاد هست. متوجه شدم پین راهنما بشکل یک پیچ آلن از آهن سخت شده و روکش آبدیده نیکلی هست. حرکت کشوئی کالیپر بعد از چهل و پنج هزار کیلومتر رانندگی شهر و جاده ایی، روان بود.
پیشنهاد مینمایم به مکانیک مراجعه و اگر کالیپر کوئیک را میشود روی تیبا وصل کرد، رفع مشکل شود در غیر اینصورت پینها را عوض و هنگام رانندگی ترمز ملایم بگیرید تا ضربه حاصل از عملکرد ABS پینها را از حالت لغزندگی با ایجاد خراش، خراب نکند.
متاسفانه گریس سیلیکونی برای روانکاری پینهای راهنما بسیار گران هست. از روغن ترمز بوسیله سرنگ استفاده کنید. لاستیکهای خرطومی گردگیر پینها، خوشبختانه برحسب تجربه دو دستگاه تیبا که داشته ام در مقابل روغن ترمز دوام دارند و خراب نمیشوند.
ترمز گیری ناگهانی باعث بکار افتادن، ا-بی-اس شده و تقه و ضربه، روکش گالوانیز را خراش می اندازد. باید روکش پین نیکل آبدیده باشد. اخیرا برای خودروی کوئیک همسایه لقمه لنت عوض کردم. کوئیک جزو خانواده تیبا با قطعات مشترک زیاد هست. متوجه شدم پین راهنما بشکل یک پیچ آلن از آهن سخت شده و روکش آبدیده نیکلی هست. حرکت کشوئی کالیپر بعد از چهل و پنج هزار کیلومتر رانندگی شهر و جاده ایی، روان بود.
پیشنهاد مینمایم به مکانیک مراجعه و اگر کالیپر کوئیک را میشود روی تیبا وصل کرد، رفع مشکل شود در غیر اینصورت پینها را عوض و هنگام رانندگی ترمز ملایم بگیرید تا ضربه حاصل از عملکرد ABS پینها را از حالت لغزندگی با ایجاد خراش، خراب نکند.
متاسفانه گریس سیلیکونی برای روانکاری پینهای راهنما بسیار گران هست. از روغن ترمز بوسیله سرنگ استفاده کنید. لاستیکهای خرطومی گردگیر پینها، خوشبختانه برحسب تجربه دو دستگاه تیبا که داشته ام در مقابل روغن ترمز دوام دارند و خراب نمیشوند.
داستانهای فاطمه امیری کهنوج
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
آقا محمد عزیز ، مشکل نه پین راهنما هست نه پیستون .MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده: ↑سهشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲, ۸:۰۳ ب.ظسلام دوست عزیزbahman13671367 نوشته شده: ↑پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۴۵ ب.ظ این مشکل تو ماشین بنده هم هست . سمتی که سمت پیستون هست به شدت میچسبه و داغ میکنه .
روغن ترمز عوض شده
لنت تعویض شده
گریس سیلیکون مرغوب برای پین های کالیپر استفاده شده
ولی هیچ تغییری تو وضعیت ایجاد نشده که هیچ بدتر هم شده
تمام تست های مربوط به سلامت بوستر هم انجام دادم و مشکل خاصی نداره
از دوستان صاحب فن درخواست دارم راهنمایی کنن
این تست رو انجام بدین و نتیجه رو اعلام کنید:
رعایت تمام نکات ایمنی و کشیدن ترمز دستی و آجر گذاشتن پشت و جلوی چرخهای عقب :
همون چرخی که لنتش میچسبه ، پیچهای چرخش رو کمی شل کنید و بعدش جک بزنید تا فقط ۱ سانت از زمین فاصله بگیره .
چرخ رو باز کنید و بردارید
......
پین های کالیپر رو روغن سیلیکون درجه یک زدم ، فرقی نکرد
کالیپر رو عوض کردم و یدونه نو انداختم باز قفل میکنه ( به پیشنهاد یک اهل فن که میگفتن کسی ماهرتر از این نیست! که الکی هزینه کردم )
با خاموش شدن موتور هم دیسک آزاد نمیشه.
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
جعفر طاهري نوشته شده: ↑سهشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۴۰ ب.ظ مشکل فقط مربوط به پینهای راهنمای کالیپر هست. جنس پینها از ملیبیل آیرون یعنی آهن نرم با روکش گالوانیزه از فلز روی هست. از نظر فیزیکی شباهت به بوش یا همان لوله تو خالی دارد.
ترمز گیری ناگهانی باعث بکار افتادن، ا-بی-اس شده و تقه و ضربه، روکش گالوانیز را خراش می اندازد. باید روکش پین نیکل آبدیده باشد. اخیرا برای خودروی کوئیک همسایه لقمه لنت عوض کردم. کوئیک جزو خانواده تیبا با قطعات مشترک زیاد هست. متوجه شدم پین راهنما بشکل یک پیچ آلن از آهن سخت شده و روکش آبدیده نیکلی هست. حرکت کشوئی کالیپر بعد از چهل و پنج هزار کیلومتر رانندگی شهر و جاده ایی، روان بود.
پیشنهاد مینمایم به مکانیک مراجعه و اگر کالیپر کوئیک را میشود روی تیبا وصل کرد، رفع مشکل شود در غیر اینصورت پینها را عوض و هنگام رانندگی ترمز ملایم بگیرید تا ضربه حاصل از عملکرد ABS پینها را از حالت لغزندگی با ایجاد خراش، خراب نکند.
متاسفانه گریس سیلیکونی برای روانکاری پینهای راهنما بسیار گران هست. از روغن ترمز بوسیله سرنگ استفاده کنید. لاستیکهای خرطومی گردگیر پینها، خوشبختانه برحسب تجربه دو دستگاه تیبا که داشته ام در مقابل روغن ترمز دوام دارند و خراب نمیشوند.
نه کلا کالیپر رو عوض کرم بازم فرقی نکرد متاسفانه
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
یه چیز جالب بگم خدمتتون ، با اینکه کالیپر رو عوض کردم ، ولی باز فکر میکنم مشکل از کالیپره
چرا؟!
چون چرخ مقابل رو باز کردم تا ببینم عملکرد اون چطوریه ، در کمال ناباوری با اینکه پین های کالیپر بدون روغن بودن و خیلی سفت شده بودن ولی کالیپر برمیگشت عقب بعد اینکه ترمز رو ول میکردی . باز کردم روغن کاری کردم خیلی بهتر هم شد .
خلاصه پیستون رو دادم عقب و با دست کالیپر رو جلو عقب کردم و دیدم حرکت میکنه راحت .
ولی چرخی که کالیپر نو انداختم روش ، کالیپر بعد اینکه پیچ هاشو میبندم کامل اصلا از جاش تکون نمیخوره ! کالیپر قدیمی هم با اینکه پین هاش روون بود بازم تکون نمیخورد و انگار گیر میکرد مثل این .
مورد دیگه اینکه من فکر میکردم سمت پیستون گیر میکنه ولی سمت پیستون آزاده کاملا ! و پیستون جلو عقب میشه ولی سمت مقابلش حرکتی نداره .
با کنار هم گذاشتن این موارد دوستان نظرتون چیه؟
من خودم به تاب داشتن دیسک شک میکنم . آیا ممکنه ؟
این چرخ مدتی پیش تو چاله هم افتاده ، آیا ممکنه سگدست چند میل خم شده باشه ؟ و این خم شدن باعث بشه وقتی کالیپ ربسته میشه روش ، تراز نباشه؟
یا دیگر قطعاتی که چرخ بهش وصله ممکنه ایرادش باعث حرکت نکردن کالیپر بشه با اینکه خیلی روونه پین هاش ؟!
چرا؟!
چون چرخ مقابل رو باز کردم تا ببینم عملکرد اون چطوریه ، در کمال ناباوری با اینکه پین های کالیپر بدون روغن بودن و خیلی سفت شده بودن ولی کالیپر برمیگشت عقب بعد اینکه ترمز رو ول میکردی . باز کردم روغن کاری کردم خیلی بهتر هم شد .
خلاصه پیستون رو دادم عقب و با دست کالیپر رو جلو عقب کردم و دیدم حرکت میکنه راحت .
ولی چرخی که کالیپر نو انداختم روش ، کالیپر بعد اینکه پیچ هاشو میبندم کامل اصلا از جاش تکون نمیخوره ! کالیپر قدیمی هم با اینکه پین هاش روون بود بازم تکون نمیخورد و انگار گیر میکرد مثل این .
مورد دیگه اینکه من فکر میکردم سمت پیستون گیر میکنه ولی سمت پیستون آزاده کاملا ! و پیستون جلو عقب میشه ولی سمت مقابلش حرکتی نداره .
با کنار هم گذاشتن این موارد دوستان نظرتون چیه؟
من خودم به تاب داشتن دیسک شک میکنم . آیا ممکنه ؟
این چرخ مدتی پیش تو چاله هم افتاده ، آیا ممکنه سگدست چند میل خم شده باشه ؟ و این خم شدن باعث بشه وقتی کالیپ ربسته میشه روش ، تراز نباشه؟
یا دیگر قطعاتی که چرخ بهش وصله ممکنه ایرادش باعث حرکت نکردن کالیپر بشه با اینکه خیلی روونه پین هاش ؟!
-
- پست: 5
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲, ۱۱:۳۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4 بار
- سپاسهای دریافتی: 1 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
خب امروز رفتم هم سگدست هم توپی و هم بلبرینگ رو دادم چک کردن ، مشکلی نداشتن هیچ کدوم .
با توجه به اینکه بوستر مشکل نداشت ، مسیرهای عبور روغن هم بدون مشکل بود ، کالیپر هم نو خریده بودم ، بوستر ساز هم گیج شد دیگه .
در نهایت دلو زدم به دریا و رفتم یه کالیپر دیگه خریدم که نه بسته بندی داشت نه شرکتی بود نه اسم داشت . پین هاش فرق داشت و با آچار آلن بسته میشد .
با بستن این کالیپر ، مشکل به کل رفع شد !
جالب نیست یک قطعه رو شرکت تولیدکننده از کارخونه بدون چک کردن میده بیرون و در نهایت گارانتی هم نمیکنه ؟!
و جالب تر اینکه یک جنس ارزون و بی نام ونشان خیلی بهتر از جنس گرون تر کار میکنه !
من فروم های زیادی رو گشتم تا ببینم این مشکل واقعا از چی میتونه باشه که در نهایت جوابی براش یدا نکردم و با خطا و ازمون تونستم مشکل رو پیدا کنم ، هر چند الان یه کالیپر نو که خرابه و فروشنده هم پس نمیگیره موند رو دستم .
خواستم تجربیاتمو به اشتراک بذارم تا دوستانی که از این به بعد میان این تاپیک رو میخونن دیگه اینقدر اذیت نشن و راه هایی که من رفتم رو دوباره از صفر نرن .
خلاصه کلام و روش حل مشکل قفل کردن ترمز یکی از چرخ های جلوی تیبا :
امیدوارم کسی گیر این مکانیک های ایرانی نیفته ، مخصوصا شهرستان ها که واقعا هیچی نمیدونن ، نه مطالعه ای دارن ، نه فیلم های آموزشی میبینن ، نه تو اینترنت میگردن تا اطلاعاتشون رو اضافه کنن ، هر چی بلدن رو از شاگردی کنار مکانیک های قدیمی یاد گرفتن . به قول دوستی که میگفت ، اینا تعمیرکار نیستن ، تعویض کارن
در نهایت یک تشکر ویژه از جناب جعفر طاهري, عزیز
دارم که وقتی میخواستم کالیپر جدیدتر بخرم ( کالیپر دوم ) یاد حرفای ایشون افتادم که گفته بودن مال کوییک آلن هست پیچش و همون مدلی خریدم و مشکل رفع شد .
با توجه به اینکه بوستر مشکل نداشت ، مسیرهای عبور روغن هم بدون مشکل بود ، کالیپر هم نو خریده بودم ، بوستر ساز هم گیج شد دیگه .
در نهایت دلو زدم به دریا و رفتم یه کالیپر دیگه خریدم که نه بسته بندی داشت نه شرکتی بود نه اسم داشت . پین هاش فرق داشت و با آچار آلن بسته میشد .
با بستن این کالیپر ، مشکل به کل رفع شد !
جالب نیست یک قطعه رو شرکت تولیدکننده از کارخونه بدون چک کردن میده بیرون و در نهایت گارانتی هم نمیکنه ؟!
و جالب تر اینکه یک جنس ارزون و بی نام ونشان خیلی بهتر از جنس گرون تر کار میکنه !
من فروم های زیادی رو گشتم تا ببینم این مشکل واقعا از چی میتونه باشه که در نهایت جوابی براش یدا نکردم و با خطا و ازمون تونستم مشکل رو پیدا کنم ، هر چند الان یه کالیپر نو که خرابه و فروشنده هم پس نمیگیره موند رو دستم .
خواستم تجربیاتمو به اشتراک بذارم تا دوستانی که از این به بعد میان این تاپیک رو میخونن دیگه اینقدر اذیت نشن و راه هایی که من رفتم رو دوباره از صفر نرن .
خلاصه کلام و روش حل مشکل قفل کردن ترمز یکی از چرخ های جلوی تیبا :
- چون فقط یکی از چرخ ها ایراد داره احتمال زیاد مشکل از خود کالیپر هست ،
- اگه لنت بیرونی چرخ بیشتر خورده شده ، مشکل 90 درصد از کالیپر هست که نمیتونه برگرده عقب.
- اگه هر دو لنت یا لنت داخلی بیشتر خورده شده ، مشکل از پیستون کالیپر میتونه باشه
- اگه خواستین کالیپر بخرین برای تیبا ، حتما کالیپری که نوشته شده برای تیبا و ریو خریداری کنید و دقت کنید که نوعی که پین هاش آلن هست خریداری بشه.
امیدوارم کسی گیر این مکانیک های ایرانی نیفته ، مخصوصا شهرستان ها که واقعا هیچی نمیدونن ، نه مطالعه ای دارن ، نه فیلم های آموزشی میبینن ، نه تو اینترنت میگردن تا اطلاعاتشون رو اضافه کنن ، هر چی بلدن رو از شاگردی کنار مکانیک های قدیمی یاد گرفتن . به قول دوستی که میگفت ، اینا تعمیرکار نیستن ، تعویض کارن

در نهایت یک تشکر ویژه از جناب جعفر طاهري, عزیز

- پست: 4489
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 4686 بار
- سپاسهای دریافتی: 8719 بار
Re: مشکل ترمز تیبا 2
سلامbahman13671367 نوشته شده: ↑شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲, ۱۲:۲۸ ق.ظ یه چیز جالب بگم خدمتتون ، با اینکه کالیپر رو عوض کردم ، ولی باز فکر میکنم مشکل از کالیپره
چرا؟!
چون چرخ مقابل رو باز کردم تا ببینم عملکرد اون چطوریه ، در کمال ناباوری با اینکه پین های کالیپر بدون روغن بودن و خیلی سفت شده بودن ولی کالیپر برمیگشت عقب بعد اینکه ترمز رو ول میکردی . باز کردم روغن کاری کردم خیلی بهتر هم شد .
خلاصه پیستون رو دادم عقب و با دست کالیپر رو جلو عقب کردم و دیدم حرکت میکنه راحت .
ولی چرخی که کالیپر نو انداختم روش ، کالیپر بعد اینکه پیچ هاشو میبندم کامل اصلا از جاش تکون نمیخوره ! کالیپر قدیمی هم با اینکه پین هاش روون بود بازم تکون نمیخورد و انگار گیر میکرد مثل این .
مورد دیگه اینکه من فکر میکردم سمت پیستون گیر میکنه ولی سمت پیستون آزاده کاملا ! و پیستون جلو عقب میشه ولی سمت مقابلش حرکتی نداره .
با کنار هم گذاشتن این موارد دوستان نظرتون چیه؟
من خودم به تاب داشتن دیسک شک میکنم . آیا ممکنه ؟
این چرخ مدتی پیش تو چاله هم افتاده ، آیا ممکنه سگدست چند میل خم شده باشه ؟ و این خم شدن باعث بشه وقتی کالیپ ربسته میشه روش ، تراز نباشه؟
یا دیگر قطعاتی که چرخ بهش وصله ممکنه ایرادش باعث حرکت نکردن کالیپر بشه با اینکه خیلی روونه پین هاش ؟!
خدا رو شکر که مشکل حل شد
فقط لنتها به دیسک میچسبه .
★ با رعایت تمام نکات ایمنی ، ماشین رو میزنیم روی جک و چرخ رو برمیداریم
یک میخ نوک تیز یا سوزن رو باید با چیزی بچسبونیم به کالیپر یا ساق کمک به طوری که نوک سوزن فقط یک میلیمتر با دیسک فاصله داشته باشه
حالا دیسک رو خیلی آرام میچرخونیم و فاصله سوزن با دیسک رو زیر نظر میگیریم.
فاصله ی نوک سوزن با دیسک ترمز باید ثابت بمونه وگرنه دیسک تاب داده
موضوع دیگه :
ولی موقع تراشکاری گند میزنند و دیسک به صورت یکنواخت تراشیده نمیشه و بعدش موقع ترمز زدن ، همه چیزِ ماشین به شدت میلرزه و دیگه هم درست نمیشه جز با نصب دیسک سالم
★ لنت نو هم بعد از مدت کوتاهی شکلِ همون شیارها رو به خودش میگیره و کامل میشینه روی دیسک .
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحيم
وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا
و بگو پروردگارا دانش مرا افزون فرما
صَدَقَ اللَّهُ الْعَلِيمُ الْحَكِيم
سوره مبارکه طه - آیه شریفة ۱۱۴
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای خودرو
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا
صرفهجویی دهها میلیونیِ هزینههای زندگی
برنامههای کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیههای بسیار مهم امنیتی
توصیههای بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهاینصب،عیبیابی،تعمیر،هشدارها،توصیهها)
دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست.
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست
اگه باور نمیکنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا