عيب يابی خودرو

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, RAHVAR, شوراي نظارت

New Member
پست: 7
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام
ایراد از بلبرینگ چرخ عقب بود.
تو یه وقتی که سر و صدای محیطی زیاد نبود جک زدم و با دست چرخ رو چرخوندم و سرمو چسبوندم به بدنه و دیدم متاسفانه بلبرینگ خرابه.
من کلی پول داده بودم بلبرینگ به اصلاح برند کویو خریده بودم و کاسه نمد هم ژاپنی گذاشته بودم.
مثل اینکه بلبرینگ فیک بود که الان بعد از یه کارکرد پایین خراب شده.
مواظب باشید جنس فیک خیلی زیاده و تشخیص هم سخته متاسفانه.
البته من مطالب آقا محمد آسمونی رو خونده بودم و یه جا گفته بودن اگه بلبربنگ صدای تانک بده فقط گریسش کمه ولی این بلبرینگ صداش فرق داشت و تازه روی یه قسمتش هم خط و خوردگی افتاده بود وفیک هم بود.
New Member
پست: 7
تاریخ عضویت: جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲, ۴:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط javadasghari »

سلام
چند روزی هست وقتی شروع به حرکت میکنم موقعی که دور موتور رو میخوام ببرم بالای سه هزار، ماشین شتاب منفی میگیره انگار یکی ماشینو از عقب گرفته باشه و دو ثانیه این جوری هست و بعد کلا اوکی میشه و در هر بار استفاده از ماشین هم فقط یکبار این اتفاق میفته.
من کلا داخل شهر بودم و سرعت زیاد با ماشین نمی رفتم و هم کیلومتر شمار و هم دور موتور درست بود و بعدش که مسیر تهران تا اصفهان رو رفتم دیدم موقعی که سرعت بالای صد و بیست تا میرم کیلومترشمار بازی در میاره و گیج میشه.
بارها تست کردم وقتی که مثلا 130 تا میرم و بعد یکدفعه پامو از گاز برمیدارم یکدفعه سرعت میاد نود تا و سریع بعدش که گاز میدم یکدفعه میره رو 120تا و کلا تو همین محدوده ها بازی میکنه و تو سرعت های کم اکی هست.
یه ایراد دیگه هم هست که مطمئن نیستم ولی فکر میکنم ای بی اس هم اشکال پیدا کرده باشه ک نمیدونم به این قضیه مربوط هست یا نه . چون چند بار مجبور شدم سنگین ترمز بزنم ای بی اس نداشتم ولی قبلا داشتم .
هیچ چراغ چک و ترمزی هم روشن نشده.
با تشکر فراوان از راهنمایی های شما
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4617
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4714 بار
سپاس‌های دریافتی: 8750 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

javadasghari نوشته شده: دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳, ۴:۵۲ ب.ظ سلام
چند روزی هست وقتی شروع به حرکت میکنم موقعی که دور موتور رو میخوام ببرم بالای سه هزار، ماشین شتاب منفی میگیره انگار یکی ماشینو از عقب گرفته باشه و دو ثانیه این جوری هست و بعد کلا اوکی میشه و در هر بار استفاده از ماشین هم فقط یکبار این اتفاق میفته.
من کلا داخل شهر بودم و سرعت زیاد با ماشین نمی رفتم و هم کیلومتر شمار و هم دور موتور درست بود و بعدش که مسیر تهران تا اصفهان رو رفتم دیدم موقعی که سرعت بالای صد و بیست تا میرم کیلومترشمار بازی در میاره و گیج میشه.
بارها تست کردم وقتی که مثلا 130 تا میرم و بعد یکدفعه پامو از گاز برمیدارم یکدفعه سرعت میاد نود تا و سریع بعدش که گاز میدم یکدفعه میره رو 120تا و کلا تو همین محدوده ها بازی میکنه و تو سرعت های کم اکی هست.
یه ایراد دیگه هم هست که مطمئن نیستم ولی فکر میکنم ای بی اس هم اشکال پیدا کرده باشه ک نمیدونم به این قضیه مربوط هست یا نه . چون چند بار مجبور شدم سنگین ترمز بزنم ای بی اس نداشتم ولی قبلا داشتم .
هیچ چراغ چک و ترمزی هم روشن نشده.
با تشکر فراوان از راهنمایی های شما

سلام

◼️ اگه مشکل رو درست متوجه شده باشم و ماشینتون هم از نوعی هست که وایرشمع داره ، بهتره مقاومت تک تک وایرها رو با اهم متر چک کنید . همچنین اگر ماشینتون دلکو داره ، مقاومت وایرِ بین کویل و دلکو رو هم چک کنید .

◼️ ◼️ وایرها رو یکی یکی بردارین برای چک کردن و بعد از چک کردنش دوباره نصبش کنین سر جاش و بعدش وایر بعدیش رو بردارین وگرنه در نصبشون سردرگم میشین و جابجا نصب می‌کنید

اون وایری که مقاومتش چند هزار اهم از بقیه بیشتره ، نیم سوز شده و در سرعت بالا خوب برق رسانی نمیکنه و موتور ریپ میزنه

◼️ کثیف شدن بیش از حد فیلتر بنزین هم باعث افت فشار بنزین در سرعتهای بالا میشه و موتور کم میاره و کم جون میشه
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4617
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4714 بار
سپاس‌های دریافتی: 8750 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام

خرابیِ بوشهای طَبَق چرخهای جلو ، علامتهاش و ضررهاش:

◼️ اگر چرخ جلو روی دست اندازه‌ها تَلَق تَلَق صدا میده پس به احتمال زیاد ، این مشکل از خرابی بوشهای طَبَقِ چرخ جلو هست .

هر چرخ جلو یک طَبَق داره .

★ طَبَق همون قطعه‌ای هست که دوشاخه شکل هست و پایین کمکِ جلو رو به شاسی ماشین وصل کرده و متحرک هم هست یعنی وقتی چرخ جلو بالا و پایین میشه ، طبق هم حولِ محوری که وصلش کرده به شاسی ، بالا و پایین میشه . همین محور، ۲ تا بوش داره که بالاخره خراب میشه خصوصاً در جاهایی که قطعات یدکی بنجل می‌سازند و خیابان‌ها و جاده‌ها هم پر از دست‌انداز و چاله چوله هست .

◼️ اگر چرخ های جلو رو تک تک روی جک بزنیم به طوری که حدود ۲ سانت از زمین بیاد بالا و سپس چپ و راست چرخ رو بگیریم و محکم تکان بدیم ، اگر لقی داره پس به احتمالِ زیاد از خراب شدنِ بوشهای طَبَقِ همون چرخ هست و بوشها باید عوض بشه

◼️◼️ خرابی بوشهای طَبَق باعثِ لاستیک سابی هم میشه چون باعثِ میشه دو تا چرخهای جلو از حالت موازی بودن با همدیگه خارج بشه .

◼️ خرابی بوشهای طَبَق اگر زیاد باشه می‌تونه باعث بشه هنگام ترمز گرفتن هم ماشین کشیده بشه به همون سمتی که بوشهای طبقش خرابه .

◼️ خرابی بوشهای طَبَق می‌تونه باعث بشه که ماشین دائماً بکشه به یک سمت .

◼️ قبلاً نوشته بودم که این لقیِ چرخ می‌تونه از خرابیِ لاستیک سرِ کمک باشه که به بالای گلگیر وصل شده .

◼️ اما احتمالِ اولش همون خرابی بوشهای طَبَق هست به علتِ کیفیتِ پایینِ بوشها و زیادیِ چاله و چوله ها و خیابان‌ها و جاده‌ها

سوالی داشتید مطرح کنید

یا حق
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳, ۴:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 3 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط moeinmohammadi »

سلام وقت بخیر
ماشین فقط تو دنده های یک و دو اونم فقط همون لحظه که میخوام گاز بدم یا همون لحظه که میخوام پامو از رو گاز برداره دو ثانیه ریپ میزنه( کپ نمیکه بلکه ریپ میزنه و چند تا تکون میخوره) ولی تو حالت های دیگه اوکی هست.
مثلا اگه تو همین دنده های یک و دو با سرعت ثابت حرکت کنم ریپ نمیزنه و موقع شتاب گیری و گاز دادن هم فقط تو همون لحظه که پامو رو گاز میذارم ریپ میزنه و بعدش مشکلی نیست.
چه ماشین سرد باشه چه گرم فرقی نداره و غیر از این در حالت ایستاده مثل توقف پشت چراغ قرمز هم انگار یه لرزش جزیی تو موتور هست.
                                                                                                                                                                                          خیلی ممنون
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4617
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۴ ب.ظ
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4714 بار
سپاس‌های دریافتی: 8750 بار

Re: عيب يابی خودرو

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

moeinmohammadi نوشته شده: یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳, ۱:۵۹ ق.ظ   وقت بخیر
ماشین فقط تو دنده های یک و دو اونم فقط همون لحظه که می‌خوام گاز بدم یا همون لحظه که می‌خوام پام رو از روی گاز برداره دو ثانیه ریپ میزنه( کپ نمیکه بلکه ریپ میزنه و چند تا تکون میخوره) ولی تو حالت های دیگه اوکی هست.
مثلا اگه تو همین دنده های یک و دو با سرعت ثابت حرکت کنم ریپ نمیزنه و موقع شتاب گیری و گاز دادن هم فقط تو همون لحظه که پامو رو گاز میذارم ریپ میزنه و بعدش مشکلی نیست.
چه ماشین سرد باشه چه گرم فرقی نداره و غیر از این در حالت ایستاده مثل توقف پشت چراغ قرمز هم انگار یه لرزش جزیی تو موتور هست.
                                                                                                                                                                                          خیلی  

سلام

◼️ شما بایستی چند چیز رو چک کنید :

★ اگه ماشینتون وایرشمع داره ، بایستی وایرها رو تک تک بردارین و مقاومت الکتریکی رو با اهم متر چک کنید .

بعدش نصبش کنید سر جاش و وایر بعدی رو بردارین و چک کنید

از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم باکیفیت هست

از اون بالاتر تا ۵۰۰۰ قابل تحمله

از اون بالاتر وایر نیم سوز هست و یا خیلی بنجل هست

اگه مکانیک آشنا دارید نیازی به خرید وایر نو نیست .

حدود ۷۰ درصد از وایرشمع های توی مکانیکی ها سالمه و بیخودی دور انداخته شده

با اهم متر میتونید چند وایر باکیفیتِ سالم بینشون پیدا کنید

★ گپِ الکترودِ همه ی شمعها چک بشه که به یک اندازه باشند و به اندازه ی استاندارد و سفارش شده توسط خودرو ساز باشه . معمولاً یک میلیمتر یا نه دهمِ میلی‌متر باید باشه.

★ ★ خرابی سنسور دریچه گاز هم می‌تونه باعث مشکلات نوسان در کار موتور هنگام گاز دادن بشه

این سنسور در حقیقت یک ولوم هست . یعنی یک مقاومت متغیر یا همون پتانسیومتر

یک پایه اش ولتاژ ثابت از کامپیوتر می‌گیره که معمولاً ۴ و نیم ولت هست

یک پایه ش هم با توجه به اینکه راننده چقدر پاش رو روی گاز فشار داده باشه ، ولتاژی رو برمی گردونه به کامپیوتر.
یعنی با زبان ولتاژ حرف میزنه با کامپیوتر و بهش اطلاع میده که راننده چقدر پدال گاز رو فشار داده .

کامپیوتر هم با توجه به ولتاژ رسیده از سنسور دریچه گاز و اطلاعات رسیده از سنسور مپ و سنیوردمای موتور و دمای هوا و سایر سنسورها و برنامه ای که در حافظه ش وجود داره ، برق ۱۲ ولت در مدتی معین میده به انژکتورها.

انژکتور هم در حقیقت یک شیر برقی هست که وقتی برق می‌گیره از کامپیوتر ، باز میشه و چون بنزینِ پشتش فشار داره ، سوخت ازش پاشیده میشه توی مانیفولد هوا

◼️ چک کردن سنسور دریچه ی گاز باید با موتور خاموش و بعد از کشیدن فیش سنسور انجام بشه

عقربه ی اهم متر باید کاملاً تدریجی و میلیمتر میلیمتر و بدون پرش حرکت کنه موقعی که با دست ، دریچه ی گاز رو می‌چرخونیم .
◼️ اگه هنگام چرخاندن دریچه گاز ، عقربه اهم متر یهو پرش می‌کنه به بالا یا پایین پس این سنسور معیوب هست . درست مثل ولوم صدا که وقتی کثیف یا معیوب شده ، چرخاندنش باعث صدای خش خش و یا بلند و کوتاه شدن ناگهانی صدا میشه

معمولاً ولومها رو اگه کمی الکل بزنیم و چند بار بچرخونیم درست میشه .

سنسور دریچه گاز هم اگه بشه الکل بزنیم داخلش و چند باز بچرخونیمش ، احتمال درست شدنش زیاده .

بنده یک بار با درل و مته ۲ میلیمتری بغلش رو سوراخ کردن و با سرنگ کمی الکل زدم داخلش و با چند بار چرخاندنش درست شد

◼️ با یک سنسور سالم هم میتونید تست کنید . یعنی از یک آشنا که ماشینش شبیه شماست سنسور دریچه رو قرض بگیرید و نصب کنید و است کنید

◼️ ◼️ سنسور مَپ هم در افت و نوسانِ موتور هنگام گاز دادن تاثیر داره پس ممکنه از سنسور مپ هم باشه

اون هم با ولتمتر و هنگام روشن بودن موتور قابل تست هست که روش تست کردنش رو در تاپیک صرفه‌جویی در هزینه‌های خودرو توضیح داده‌ام که به طور خلاصه این هست:

باید ۲ سنجاق قفلی فرو کنید از پشت فیشش به پایه‌های ولتاژ رسیده از کامپیوتر و ولتاژ ارسالی به کامپیوتر و آرام آرام گاز رو افزایش بدین . ولتاژ باید آرام و تدریجی ، کم یا زیاد بشه که نشانه ی سالم بودن سنسور مپ هست .

◼️ اگر سنسور مپ با شیلنگ وصل شده به مانیفولد هوا پس شیلنگ هم باید چک بشه که سالم باشه و محکم هم وصل شده باشه به سنسور و به مانیفولد هوا.

◼️ نازک بودن و یا شل بودن و یا کثیف بودن سیم منفی باتری که به بدنه ماشین وصل شده هم می‌تونه مشکلات برقی و نوسان در کار موتور رو به وجود بیاره
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های خودرو
صرفه‌جویی دهها میلیونیِ هزینه‌های زندگی
برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهمِ تنظیمات اندروید
جسارتاً آموزشتوبه به زبان ساده
توصیه‌های بسیار مهم امنیتی
توصیه‌های بسیار مهم سلامتی
سرویس و تعمیر آبگرمکن و پکیج
سیستم آبرسانی ساختمان (پمپ،مخزن،روشهای‌نصب،عیب‌یابی،تعمیر،هشدارها،توصیه‌ها)

دوستِ عزیز،چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد
همه ما آسمونی هستیم و شمارش معکوس برای بازگشتمون از همون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده
و حسابرسیِ بسیار دقیقی هم در انتظارمون هست. 
یه آسمونیِ فعال باش که امتحانِ دنیا تکرار شدنی نیست که نیست

اگه باور نمی‌کنی، برو همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
باز هم قبول نداری ؟!
این شما و این هم دنیا

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”