moeinmohammadi نوشته شده: چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳, ۴:۲۱ ق.ظ سلام و خیلی ممنونم از راهنمایی های مفید و علمی شما.
این دو تا عکس رو براتون گرفتم ... اینها همون شمع های کارکرده قبلی ماشین هستند و از نوع سوزنی پلاتینیوم شماره پنج و گرم ان جی کا. و هشتاد و هفت هزار تا هم کار کردن.
تو سایت ها زده از روی شمع کهنه میشه نوع کار موتور و احیاناً خرابی و مشکلاتش رو فهمید.
خواهش میکنم شما بگین این شمع ها چی رو نشون میدن و چکار باید کرد؟
به نظر شما یعنی دو تا سیلندر مثلا انژکتورشون مشکل داره یا مثلا کویل اونها مشکل داره ؟
دو تا عکس گرفتم که هم الکترود خورده شده و هم داخلشون مشخص باشه .
خیلی خیلی ممنون
یه مشکل که بعد از تعویض شمع و وایر هم هنوز هست اینه که موتور تو حالت درجا مقداری لرزش داره
و مشکل اصلی و اعصاب خورد کن هم اینه که تو دنده یک و دو وقتی کلاچ نگیری و کاری به کلاچ نداشته باشی و موقعی که میخوای گاز بدی یا پا رو از رو گاز برداری ماشین تکون میخوره یعنی مثلا فرض کنید من دارم با سرعت ۲۰ کیلومتر با دنده یک میرم و یک لحظه پام رو از رو گاز برمیدارم تکون میخوره و دوباره چند لحظه بعد که پام رو روی گاز میذارم باز هم تکون میخوره ..
سلام
خواهش میکنم
عکسهای واضح و مرتب و خوبی گرفتین .
موتور باید همه اجزا و قطعاتش سالم و تنظیم باشه تا موتور در دور آرام و هنگام گاز دادن و حرکت درست کار کنه
سیاهی روی رزوهها اگر دوده باشه پس علامت پاشش بیش از حدِ سوخت هست .
★ اگر چربی هست پس علامت نشت روغن از جایی به درون سیلندر هست که یا از واشر سرسیلندر هست و یا از جای سوپاپها یعنی کاسه نمد یا همون سیلِ ساقِ سوپاپ (Seal) خرابه و روغن از محفظه ای که میل بادامک و فنرهای سوپاپها و سوپاپها در اون قرار داره نشت میکنه و از روی ساق سوپاپ میاد داخل سیلندر.
خیلی احتمال میدم که این شمعها از فلز ایریدیوم ساخته نشده .
ایریدیوم بسیار مقاوم در برابر حرارت و خوردگی و زنگ زدگی (اکسیده شدن) هست و نقطه ضعفش فقط اینه که ترد و شکننده هست یعنی مقاومتش در برابر ضربه کم هست مثل چدن
مشخصه که رنگِ سرامیکِ اطراف الکترود وسطی در ۲ سمعی که الکترودش خورده شده قرمزتر از ۲ تا شمعهای سالم هست .
★ ★ حرارت زیاد هم اولین علتش ، سوخت رقیق هست یعنی هوای زیاد و سوختِ کم .
پس احتمال کثیفی انژکتورهای اون ۲ سیلندر زیاد هست .
★ سوخت کم و خیلی رقیق باعث سوختن لبه ی سوپاپها هم میشه که مکانیکها بهش میگن « ترسیدنِ سوپاپ »
البته مشخص نیست که خوردگی از کیلومترِ چند شروع شده و برای دانستنش لازم بوده که هر ۵,۰۰۰ یا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر ، شمعها باز و بررسی میشده و ازشون عکس گرفته میشده .
بهتره مقاومت وایرشمعها و همچنین وایرِ کویل به دلکو یا کویل به ماژولِ سیستم تقسیم برق رو هم تک تک چک کنید چون نیم سوز بودن وایر شمع هم تأثیر زیاد داره در قدرت اون سیلندر و لرزش موتور خصوصاً در هنگام گاز دادن و یا راندن با دور موتور بالای ۱۲۰۰ دور در دقیقه .
★ از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم علامت باکیفیت بودن وایر هست
★ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اهم قابل قبول هست
★ بیشتر از اون یعنی وایر معیوب و نیم سوز و یا بنجل
★ وایرها رو تک تک بردارین و مقاومتش رو یادداشت کنید و دوباره نصبش کنید و برید سراغ وایر بعدی .
★برداشتن همهی وایرها با همدیگه ممکنه باعث اشتباه و جابجایی در نصبشون بشه .
همانطور که قبلاً هم نوشتم ، معیوب بودن سنسور دریچه گاز میتونه باعث لرزش هنگام گاز دادن بشه و یا برداشتن پا از روی پدال گاز.
★ روش بررسی سلامتش رو هم قبلاً توضیح دادهام.
★با قرض گرفتنِ یک سنسور سالم هم میشه امتحان کرد . اگر مشکل حل شد پس معیوب هست .
کلاً همه ی قطعات و اجزای موتور باید سالم و تنظیم باشه تا موتور درست کار کنه
لرزش در دور آرام هم به خیلی چیزها بستگی داره :
تنظیم نبودن گپِ شمعها یعنی فاصله ی الکترود مرکزی با کناری که باید طبق دستور سازنده ی موتور تنظیم بشه
خرابی و یا تنظیم نبودن اِستِپِر موتور (موتور پلهای Stepper motor)
اگر مشکلی از تنظیم نبودن سر استپر باشه پس به احتمال زیاد با ریست کردنش درست میشه
روش ریست :
با موتور کاملاً سرد ؛
برداشتن سر منفی باتری برای ۱ دقیقه و سپس نصبش
همه وسایل برقی و چراغهای ماشین باید خاموش باشه
سوییچ ۵ ثانیه باز
سوییچ ۵ ثانیه بسته
سوییچ ۵ ثانیه باز
استارت زدن بدون گاز دادن
انتظار تا گرم شدن موتور بدون گاز دادن
بعدش اگر خودرو دارای کولر هست ، کولر ۱۰ ثانیه روشن ، کولر ۱۰ ثانیه خاموش بدون گاز دادن
خاموش کردن موتور
کار تمامه
اگر استپر سالم باشه با این روش ، مشکل تنظیم نبودنش حل میشه .
★ اگر دور موتور بیش از حد افت داره در دور آرام ، کاهی با پیچ تنظیم دریچه ی گاز هم میشه کمی دور موتور رو بالا برد تا لرزش رفع بشه ولی اگر زیادی گاز بخوره اونوقت باعث دیر روشن شدن موتور با موتور سرد و لرزش زیاد بعد از روشن شدن و لرزش زیاد موقع خاموش شدن و لرزش هنگام گاز دادن میشه
بعضیها به جای حل سایر مشکلاتی که باعث لرزش در دور آرام میشه ، میخوان با پیچ تنظیم دریچه ی گاز مشکل رو حل کنند و پیچ رو خیلی سفت میکنند و در نتیجه دریچه ی گاز زیادی باز میشه و کلی مشکلات به وجود میاره موقع گاز دادن یا رها کردن گاز یا استارت زدن
در ماشینهایی که فیلرگیری دارند هم تنظیم نبودن یک یا چند فیلر باعث بد کار کردن موتور میشه. چون سوپاپها به موقع باز و بسته نمیشه .
دیر بسته شدن سوپاپ هوا و سوخت میتونه باعث سوختن لبه ی همون سوپاپ بشه و دیگه سوپاپ خوب بسته نمیشه و مشکلات دیگه ای به وجود میاره
معیوب بودن سنسور دمای موتور یا سنسور دمای هوا هم باعث میشه اطلاعات غلط بده به کامپیوتر و درنتیجه کامپیوتر هم دستورات غلط میده به انژکتورها و استپر موتور و باعث بد کار کردن موتور میشه .
ضعیف یا شل بودن سیم منفی باتری هم مشکلات زیاد در کار موتور و برق خودرو به وجود میاره.
حتی یک دنده اشتباه نصب شدن تسمه تایم هم مشکلات به وجود میاره.