moeinmohammadi نوشته شده: چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳, ۴:۲۱ ق.ظ سلام و خیلی ممنونم از راهنمایی های مفید و علمی شما.
این دو تا عکس رو براتون گرفتم ... اینها همون شمع های کارکرده قبلی ماشین هستند و از نوع سوزنی پلاتینیوم شماره پنج و گرم ان جی کا. و هشتاد و هفت هزار تا هم کار کردن.
تو سایت ها زده از روی شمع کهنه میشه نوع کار موتور و احیاناً خرابی و مشکلاتش رو فهمید.
خواهش میکنم شما بگین این شمع ها چی رو نشون میدن و چکار باید کرد؟
به نظر شما یعنی دو تا سیلندر مثلا انژکتورشون مشکل داره یا مثلا کویل اونها مشکل داره ؟
دو تا عکس گرفتم که هم الکترود خورده شده و هم داخلشون مشخص باشه .
خیلی خیلی ممنون
یه مشکل که بعد از تعویض شمع و وایر هم هنوز هست اینه که موتور تو حالت درجا مقداری لرزش داره
و مشکل اصلی و اعصاب خورد کن هم اینه که تو دنده یک و دو وقتی کلاچ نگیری و کاری به کلاچ نداشته باشی و موقعی که میخوای گاز بدی یا پا رو از رو گاز برداری ماشین تکون میخوره یعنی مثلا فرض کنید من دارم با سرعت ۲۰ کیلومتر با دنده یک میرم و یک لحظه پام رو از رو گاز برمیدارم تکون میخوره و دوباره چند لحظه بعد که پام رو روی گاز میذارم باز هم تکون میخوره ..
سلام
خواهش میکنم
عکسهای واضح و مرتب و خوبی گرفتین .
★ اگر چربی هست پس علامت نشت روغن از جایی به درون سیلندر هست که یا از واشر سرسیلندر هست و یا از جای سوپاپها یعنی کاسه نمد یا همون سیلِ ساقِ سوپاپ (Seal) خرابه و روغن از محفظه ای که میل بادامک و فنرهای سوپاپها و سوپاپها در اون قرار داره نشت میکنه و از روی ساق سوپاپ میاد داخل سیلندر.
ایریدیوم بسیار مقاوم در برابر حرارت و خوردگی و زنگ زدگی (اکسیده شدن) هست و نقطه ضعفش فقط اینه که ترد و شکننده هست یعنی مقاومتش در برابر ضربه کم هست مثل چدن
★ ★ حرارت زیاد هم اولین علتش ، سوخت رقیق هست یعنی هوای زیاد و سوختِ کم .
پس احتمال کثیفی انژکتورهای اون ۲ سیلندر زیاد هست .
★ سوخت کم و خیلی رقیق باعث سوختن لبه ی سوپاپها هم میشه که مکانیکها بهش میگن « ترسیدنِ سوپاپ »
★ از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ اهم علامت باکیفیت بودن وایر هست
★ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ اهم قابل قبول هست
★ بیشتر از اون یعنی وایر معیوب و نیم سوز و یا بنجل
★ وایرها رو تک تک بردارین و مقاومتش رو یادداشت کنید و دوباره نصبش کنید و برید سراغ وایر بعدی .
★برداشتن همهی وایرها با همدیگه ممکنه باعث اشتباه و جابجایی در نصبشون بشه .
★ روش بررسی سلامتش رو هم قبلاً توضیح دادهام.
★با قرض گرفتنِ یک سنسور سالم هم میشه امتحان کرد . اگر مشکل حل شد پس معیوب هست .
تنظیم نبودن گپِ شمعها یعنی فاصله ی الکترود مرکزی با کناری که باید طبق دستور سازنده ی موتور تنظیم بشه
خرابی و یا تنظیم نبودن اِستِپِر موتور (موتور پلهای Stepper motor)
اگر مشکلی از تنظیم نبودن سر استپر باشه پس به احتمال زیاد با ریست کردنش درست میشه
روش ریست :
با موتور کاملاً سرد ؛
برداشتن سر منفی باتری برای ۱ دقیقه و سپس نصبش
همه وسایل برقی و چراغهای ماشین باید خاموش باشه
سوییچ ۵ ثانیه باز
سوییچ ۵ ثانیه بسته
سوییچ ۵ ثانیه باز
استارت زدن بدون گاز دادن
انتظار تا گرم شدن موتور بدون گاز دادن
بعدش اگر خودرو دارای کولر هست ، کولر ۱۰ ثانیه روشن ، کولر ۱۰ ثانیه خاموش بدون گاز دادن
خاموش کردن موتور
کار تمامه
اگر استپر سالم باشه با این روش ، مشکل تنظیم نبودنش حل میشه .
★ اگر دور موتور بیش از حد افت داره در دور آرام ، کاهی با پیچ تنظیم دریچه ی گاز هم میشه کمی دور موتور رو بالا برد تا لرزش رفع بشه ولی اگر زیادی گاز بخوره اونوقت باعث دیر روشن شدن موتور با موتور سرد و لرزش زیاد بعد از روشن شدن و لرزش زیاد موقع خاموش شدن و لرزش هنگام گاز دادن میشه
بعضیها به جای حل سایر مشکلاتی که باعث لرزش در دور آرام میشه ، میخوان با پیچ تنظیم دریچه ی گاز مشکل رو حل کنند و پیچ رو خیلی سفت میکنند و در نتیجه دریچه ی گاز زیادی باز میشه و کلی مشکلات به وجود میاره موقع گاز دادن یا رها کردن گاز یا استارت زدن
دیر بسته شدن سوپاپ هوا و سوخت میتونه باعث سوختن لبه ی همون سوپاپ بشه و دیگه سوپاپ خوب بسته نمیشه و مشکلات دیگه ای به وجود میاره