[COLOR=#000080]شبيه ساز پرواز چيست؟ شبیهساز پرواز سیستمی است که برای تقلید (یا [External Link Removed for Guests]) رفتار [External Link Removed for Guests] به ویژه [External Link Removed for Guests] ساخته میشود. شبیهساز پرواز از حد [External Link Removed for Guests] تا دستگاههای بزرگ چند میلیون دلاری ساخته میشود. شبیهسازهای قدیمی عمدتاً سیستمهای مکانیکی و الکترومکانیکی بودند. با پیشرفت فنآوری [External Link Removed for Guests] و کاربرد [External Link Removed for Guests]، شبیهسازهای امروزی توانائی تقلید تقریباً تمام جنبههای [External Link Removed for Guests] هواپیما را دارند. از شبیهساز پرواز برای تربیت [External Link Removed for Guests] و نیز پژوهش استفاده میشود. نرمافزارهای شبیهسازی نیز برای [External Link Removed for Guests] ساخته شدهاست.
آشنايي با فناوري سيميلاتور و كاربردهاي آن در صنعت هوايي خبرگزاري فارس:كلمه انگليسي SIMULATOR به فارسي شبيهساز ترجمه شده است. در صنعت حمل ونقل هواپيمايي سنگين آموزش كاركنان پروازي فقط با استفاده از شبيه سازي همان هپيما امكان پذير است. كارشناس حمل ونقل هوايي در يادداشت خود كاركردهاي شبيه ساز را تشريح ميكند
كلمه انگليسي SIMULATOR به فارسي شبيهساز ترجمه شده است. در صنعت حمل ونقل هواپيمايي سنگين آموزش كاركنان پروازي فقط با استفاده از شبيه سازي همان هپيما امكان پذير است. كارشناس حمل ونقل هوايي در يادداشت خود كاركردهاي شبيه ساز را تشريح ميكند.
شبيهسازهاي پيشرفتهي امروزي توسط شركتهاي هواپيمايي به كارخانجات سازنده دقيقاً مطابق شكل و قرار گرفتن سوييچها و نشاندهندهها در جايگاه خلبان و بر حسب كارايي هواپيمايي PERFORMANCE)) به سازندگان شبيه ساز سفارش داده مي شود. قيمت يك شبيه ساز پيشرفته به طور معمول حدود 35-30 ميليون دلار است. شبيهساز يك هواپيماي ثابت بوده كه مانند هواپيما پرواز كرده و حتي در بعضي مواقع خلبانان فراموش مي كند كه با شبيهساز در حال پرواز است همه چيز حقيقي به نظر مي رسد. اين دستگاه حول 6 محور داوم در حال حركت بوده و صداي موتورها در داخل جايگاه خلبان مشابه هواپيما است. شبيه ساز مي تواند در شرايط مختلف جوي تكانهاي كم و زياد رعد و برق پرواز كند. شركتهاي هواپيمايي كه از يك نوع هواپيما بيش از 6 فروند هواپيما دارند بايد داراي شبيهساز همان هواپيما باشند. شبيهسازهاي نوين امروزي درست مانند هواپيما پرواز كند به خصوص تمام مانورهاي پروازي كه انجام آن با هواپيماي عملي نبوده و خطرناك است در شبيه ساز به راحتي انجام مي شود. اين دستگاه در اثر اشتباه خلبان در مانور خطرناكي مي تواند سقوط كرده و از ادامه پرواز باز بماند. كليد ديگري در كمپوتر معلم خلبان موقعي كه فعال ميشود شبيهساز به وضع عادي برميگردد. به علت اثرات رواني سانحه با فعال كردن سوئيچ ديگري در كمپوتر معلم در خلبان مي تواند از وقوع سانحه جلو گيري كرد و شبيه ساز اصلاً سقوط نخواهد كرد. سوييچ FREEZ كه در كمپوتر معلم خلبان تهيه شده هنگامي كه فعال بشود شبيهساز در هر وضعي كه بوده در همان حالت متوقف ميشود معلم خلبان مي تواند تمام اشتباهات را مطابق دستگاههاي نشان دهنده به خلبان و كمك خلبان توضيح دهد و پس از آن مي توان به پرواز ادامه داد. براي تمرين نشستن و بلند شدن و پرواز در شب حتي با ديد كم و باد شديد از سمتهاي مختلف ميتوان به راحتي برنامهريزي كرد. و براي صرفهجويي در وقت مي توان موقعيت شبيهساز هواپيما را تغيير داده در نزديك باند پرواز و يا در زمان چند ثانيه آن را در ارتفاع 35000 پا و با سرعت دل خواه قرار داد و در اين ارتفاع مانورهاي مربوط به ارتفاع كه ممكن است به علت كار نكردن سامانه تهيه فشار داخل كابين ايجاد شود كه داراي دستورالعمل به خصوص است تمرين كرد. معلم مهندسي پرواز ميتواند از كمپوتر خود از كار افتادگي بعضي از دستگاهها را تمرين كند. تعداد مانورهايي تمرين ميشود كه در پرواز بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد. مشكلات موتور آتشسوزي، دود بالا رفتن درجه حرارتها و كم شدن فشارها و مشكلات چرخ، مشكلات دود در جايگاه خلبان و كابين مسافر، مشكلات روشن كردن موتورها، انجام مانورهاي عادي و اضطراري، نشستن در هواهاي بد، نشستن با 3 موتور و دو موتور در هواپيما براي كم شدن وزن (در هواپيمايي كه داراي اين سامانه هستند). سازمانهايي هواپيمايي كشوري اجازه نميدهند خلياني با هواپيماهاي حمل ونقل پرواز كند مگر آنكه تعليمات شبي ساز هواپيماهاي مربوط را تكميل كرده باشد. براي خلبانان با تجربه هنگامي كه با هواپيماي جديدي بايد پرواز كند معمولاً بيشتر از 12 ساعت تعليمات شبيه ساز در نظر گرفته مي شود. امروزه در كشورهاي مترقي و با شبيه سازهاي مدرن، رتبه بندي هواپيما فقط توسط پرواز با شبيه ساز داده مي شود و احتياج به پرواز نيست. قيمت يك ساعت پرواز آموزشي با هواپيما 747.B در حدود 12000 دلار و در حالي كه قيمت يك ساعت شبيه سازاين هواپيما 500 دلار است. تعداد قابل توجهي از مانورها وجود دارد كه انجام آنها در هواپيما امكان پذير نبوده و بسيار خطرناك هستند و بايد در شبيهساز انجام داد. با شبيهساز مي توان پروازهاي مسافرتي انجام داد. در سالهاي قبل از 1950 به علت كم بود شبيهساز هواپيماهاي مسافربري مقدار زيادي از تعليمات پروازي با هواپيما انجام ميشد. آموزشي و به معني واقعي آن انجام نميشد. تا قبل از ورود شبيهسازهاي مدرن سوانح آموزش در هواپيما رقم قابل توجهي بود با پيشرفت كاربرد شبيهساز در شركتهاي هواپيمايي سالهاست كه به علت حذف آموزش با هواپيما ديگر اين سوانح اتفاق نميافتد و تعليمات با شبيه ساز با كارايي بالايي انجام ميشود. در موقع استخدام خلبان و يا كمك خلبان و يا كمك خلبان با 2 ساعت پرواز شبيهساز براي هر نفر به راحتي مهارت پروازي هر نفر را مي توان تشخيص داد. هستند افرادي كه پرواز با شبيهساز را خيلي بهتر از پرواز با هواپيما انجام ميدهند و بر عكس با وجود اين تشخيص مهارت كلي خلبان با شبيه ساز كار آساني است. دستگاههاي ضبط كننده مانورهاي پروازي در شبيهساز در صورت لزوم مي تواند تمام مانورهاي انجام شده در 4 ساعت آموزش و آزمايش را ضبط كند و در صورت عدم رضايت از پرواز خلبان ميتوان به ضبط مانورها استناد كرد. با اختراع و بكارگيري شبيه ساز براي تعليم كاركنان پروازي كه امروزه به اوج پيشرفت خود رسيده ضمن از بين رفتن سوانح هواپيمايي خدمت بزرگي به آموزش و آزمايش فن و مهارت خلباني هواپيماهاي سنگين در سراسر جهان صورت گرفته است و به كار گيري حداكثري شبيه ساز با حركت در تمام محورهاي آموزش توام با سامانه vision ايمني پرواز به بالاترين درجه خود رسيده است. دستگاه VISION كه جلوي شبيه ساز نصب است در موقع نشستن باند فرود و نقاطي كه هواپيما بايد از باند خارج شود و در موقع بلند شدن مسيرهاي هواپيما را از نقطه پارك براي رفتن به طرف باند پرواز به وسيله شبيه ساز با انتخاب يك شماره براي مثال 127 فرودگاه مهرآباد و VISION با تمام امكانات راديويي و طول موج دستگاههاي مختلف راديويي در اختيار خلبان قرار مي گيرد شبيهساز ميتواند تعداد زيادي از اين فرودگاهها را آماده براي استفاده داشته باشد. در موقع نشستن مادامي كه هواپيما در ابر است باند فرودگاه ديده نمي شود و به موقعي كه هواپيما از ابر خارج شد بستگي به ديد فرودگاه و اطراف آن باند پرواز ديده مي شود تعليم و آزمايش معلم خلبان و معلم مهندس پرواز در شبيهساز انجام مي شود. براي تمديد گواهينامه خلبان و مهندسان پرواز در 6 ماه هر كدام بايد 8 ساعت آموزش ببنيد و آزمايش بشنود. همه خلبانان وكاركنان پروازي پس از اين آموزشهاي 6 ماهه با يك نيروي احيا شده و آماده تر به كار خود ادامه خواهند داد. معلم خلبانان در حين آموزش و آمايش نحوه همكاري سه نفري كه هواپيما را هدايت مي كنند و استفاده و انجام دستورالعملها طبق فهرستهاي بازبيني مربوطه را ارزيابي مي كند براي انجام دستورالعملها طبق فهرستهاي بازبيني مربوطه مي تواند وزن هواپيما را تغيير داده سوخت هواپيما را كم و زياد كند. البته اين عمل به اطلاع همه مي رسد. از كار افتادن يك موتور به خصوص موتور شماره 1 و يا 4 در وزنهاي حداكثر براي هواپيماهاي747 .B در سرعتهاي بحراني (CRITECAL SPEED ) حتي در شبيهساز مهارت و دقت به خصوصي را ميطلبد. شبيهسازهاي اوليه داراي VISION نبودند ولي بعدها اين سامانه نصب و از آنها استفاده ميشد. اولين VISIONها فيلمهايي بود كه از فرودگاه گرفته شده بود و تمام فرودگاه و اطراف آن هواپيماها در حال حركت و خودروها و وسايل ديگر حتي مسافرين براي سوار شدن و جادههاي اطراف و ساختمانها در قبلم ديده مي شد به علت گراني تهيه اين گونه فيلمها استفاده نكردن از آن كيفيت فيلمها مرتب كم مي شد و بالاخره با ورود كمپوتور ديگر از فيلم استفاده نشد امروزه كمپوتور نقش اصلي را ايفا كرده فرودگاه و اطراف آن را با قرار دادن چراغهاي متعدد مي توان مورد استفاده قرار داد به خصوص باند پرواز و خزش راههاي(TAXIWAY) آن. بايد يادآوري كرد كه عمر مفيد شبيهساز در دود 30 سال و يك نبع آموزشي كامل و درآمدزا است. آنچه كه شبيه ساز مي آموزد يك آموزش عملي مفيد است. منبع : ويكي پديا و [External Link Removed for Guests]
انواع شبیه سازی شبیه سازی نسخهای از بعضی وسایل حقیقی یا موقعیتهای کاری است. شبیه سازی تلاش دارد تا بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیله رفتار سیستم دیگری نمایش دهد. شبیه سازی در بسیاری از متون شامل مدل سازی سیستمهای طبیعی و سیتمهای انسانی استفاده میشود. برای به دست آوردن بینش نسبت به کارکرد این سیستمها در تکنولوژی و مهندسی ایمنی که هدف، آزمون بعضی سناریوهای عملی در دنیای واقعی است از شبیه سازی استفاده میشود. در شبیه سازی با استفاده از یک شبیه ساز یا وسیله دیگری در یک موقعیت ساختگی میتوان آثار واقعی بعضی شرایط احتمالی را بازسازی کرد. 1- شبیه سازی فیزیکی و متقابل (شبیه سازی فیزیکی، به شبیه سازی اطلاق میشود که در آن اشیای فیزیکی به جای شی واقعی جایگزین میشوند و این اجسام فیزیکی اغلب به این خاطر استفاده میشوند که کوچکتر و ارزان تر از شی یا سیستم حقیقی هستند. شبیه سازی متقابل (تعاملی) که شکل خاصی از شبیه سازی فیزیکی است و غالباً به انسان در شبیه سازیهای حلقهای اطلاق میشود یعنی شبیه سازیهای فیزیکی که شامل انسان میشوند مثل مدل استفاده شده در شبیه ساز پرواز.) 2- شبیه سازی در آموزش (شبیه سازی اغلب در آموزش پرسنل شهری و نظامی استفاده میشود. معمولاً هنگامی رخ میدهد که استفاده از تجهیزات در دنیای واقعی از لحاظ هزینه کمرشکن یا بسیار خطرناک است تا بتوان به کارآموزان اجازه استفاده از آنها را داده. در چنین موقعیتهایی کارآموزان وقت خود را با آموزش دروس ارزشمند در یک محیط واقعی «ایمن» میگذرانند. غالباً این اطمینان وجود دارد تا اجازه خطا را به کارآموزان در طی آموزش داد تا ارزیابی سیستم ایمنی– بحران صورت گیرد.) شبیه سازیهای آموزشی به طور خاص در یکی از چهار گروه زیر قرار میگیرند : الف - شبیه سازی زنده (جایی که افراد واقعی از تجهیزات شبیه سازی شده (یا آدمک) در دنیای واقعی استفاده میکنند.) ب - شبیه سازی مجازی (جایی که افراد واقعی از تجهیزات شبیه سازی شده در دنیای شبیه سازی شده (یا محیط واقعی) استفاده میکنند.) یا ج - شبیه سازی ساختاری (جایی که افراد شبیه سازی شده از تجهیزات شبیه سازی شده در یک محیط شبیه سازی شده استفاده میکنند. اغلب به عنوان بازی جنگی نامیده میشود زیرا که شباهتهایی با بازیهای جنگی رومیزی دارد که در آنها بازیکنان، سربازان و تجهیزات را اطراف یک میز هدایت میکنند .) د - شبیه سازی ایفای نقش (جایی که افراد واقعی نقش یک کار واقعی را بازی میکنند.) 3 - شبیه سازیهای پزشکی (شبیه سازهای پزشکی به طور فزایندهای در حال توسعه و کاربرد هستند تا روشهای درمانی و تشخیص و همچنین اصول پزشکی و تصمیم گیری به پرسنل بهداشتی آموزش داده شود. طیف شبیه سازها برای آموزش روشها از پایه مثل خونگیری تا جراحی لاپاراسکوپی و مراقبت از بیمار دچار ضربه، وسیع و گسترده است. بسیاری از شبیه سازهای پزشکی دارای یک رایانه هستند که به یک ماکت پلاستیکی با آناتومی مشابه واقعی متصل است. در بعضی از آنها، ترسیمهای کامپیوتری تمام اجزای قابل رؤیت را به دست میدهد و با دستکاری در دستگاه میتوان جنبههای شبیه سازی شده کار را تولید کرد. بعضی از این دستگاهها دارای شبیه سازهای گرافیکی رایانهای برای تصویربرداری هستند مانند پرتو ایکس یا سایر تصاویر پزشکی. بعضی از شبیه سازهای بیمار، دارای یک مانکن انسان نما هستند که به داروهای تزریق شده واکنش میدهد و میتوان آن را برای خلق صحنههای مشابه فوریتهای پزشکی خطرناک برنامه ریزی کرد. بعضی از شبیه سازهای پزشکی از طریق شبکه اینترنت قابل گسترش هستند و با استفاده از جستجوگرهای استاندارد شبکه به تغییرات جواب میدهند. در حال حاضر، شبیه سازیها به موارد غربال گری پایه محدود شدهاند به نحوی که استفاده کنندگان از طریق وسایل امتیازدهی استاندارد با شبیه سازی در ارتباط هستند.) 4 - شبیه سازهای پرواز (یک شبیه ساز پرواز برای آموزش خلبانان روی زمین مورد استفاده قرار میگیرد. به خلبان اجازه داده میشود تا به هواپیمای شبیه سازی شده اش آسیب برساند بدون آن که خود دچار آسیب شود. شبیه سازهای پرواز اغلب برای آموزش خلبانان استفاه میشوند تا هواپیما را در موقعیتهای بسیار خطرناک مثل زمین نشستن بدون داشتن موتور یا نقص کامل الکتریکی یا هیدرولیکی هدایت کنند. پیشرفتهترین شبیه سازها دارای سیستم بصری با کیفیت بالا و سیستم حرکت هیدرولیک هستند. کار با شبیه ساز به طور معمول نسبت به هواپیمای واقعی ارزان تر است.) 5 - شبیه سازی و بازی ها(هم چنین بسیاری از بازیهای ویدئویی شبیه ساز هستند که به طور ارزان تر آماده سازی شده اند. بعضی اوقات از اینها به عنوان بازیهای شبیه سازی (sim) نامبرده میشود. چنین بازیهایی جنبههای گوناگون واقعی را شبیه سازی میکنند از اقتصاد گرفته تا وسایل هوانوردی مثل شبیه سازهای پرواز.) 6 - شبیه سازی مهندسی (شبیه سازی یک مشخصه مهم در سیستمهای مهندسی است. برای مثال در مهندسی برق، از خطوط تأخیری استفاده میشود تا تأخیر تشدید شده و شیفت فاز ناشی از خط انتقال واقعی را شبیه سازی کنند. مشابهاً، از بارهای ظاهری میتوان برای شبیه سازی مقاومت بدون شبیه سازی تشدید استفاده کرد و از این حالت در مواقعی استفاده میشود که تشدید ناخواسته باشد. یک شبیه ساز ممکن است تنها چند تا از کارکردهای واحد را شبیه سازی کند که در مقابل با عملی است که تقلید نامیده میشود. 7 - اغلب شبیه سازیهای مهندسی مستلزم مدل سازی ریاضی و بررسیهای کامپیوتری هستند. به هر حال موارد زیادی وجود دارد که مدل سازی ریاضی قابل اعتماد نیست. شبیه سازی مشکلات مکانیک سیالات اغلب مستلزم شبیه سازیهای ریاضی و فیزیکی است. در این موارد، مدلهای فیزیکی نیاز به شبیه سازی دینامیک دارند.) 8 - شبیه سازی کامپیوتری (شبیه سازی رایانه، جزو مفیدی برای بسیاری از سیستمهای طبیعی در فیزیک، شیمی و زیستشناسی و نیز برای سیستمهای انسانی در اقتصاد و علوم اجتماعی (جامعهشناسی کامپیوتری) و همچنین در مهندسی برای به دست آوردن بینش نسبت به عمل این سیستمها شده است. یک نمونه خوب از سودمندی استفاده از رایانهها در شبیه سازی را میتوان در حیطه شبیه سازی ترافیک شبکه جستجو کرد. در چنین شبیه سازیهایی رفتار مدل هر شبیه سازی را مطابق با مجموعه پارامترهای اولیه منظور شده برای محیط تغییر خواهد داد.شبیه سازیهای کامپیوتری] اغلب به این منظور به کار گرفته میشوند تا انسان از شبیه سازیهای حلقهای در امان باشد. به طور سنتی، مدل برداری رسمی سیستمها از طریق یک مدل ریاضی بوده است به نحوی که تلاش در جهت یافتن راه حل تحلیلی برای مشکلات بوده است که پیش بینی رفتار سیستم را با استفاده از یک سری پارامترها و شرایط اولیه ممکن ساخته است. شبیه سازی کامپیوتری اغلب به عنوان یک ضمیمه یا جانشین برای سیستمهای مدل سازی است که در آنها راه حلهای تحلیلی بسته ساده ممکن نیست. انواع مختلفی از شبیه سازی کامپیوتری وجود دارد که وجه مشترک همه آنها در این است که تلاش میکند تا یک نمونه از برنامهای برای یک مدل تولید کنند که در آن امکان محاسبه کامل تمام حالات ممکن مدل مشکل یا غیر ممکن است.) به طور رو به افزونی معمول شده است که نام انواع مختلفی از شبیه سازی شنیده میشود که به عنوان «محیطهای صناعی» اطلاق میشوند. این عنوان اتخاذ شده است تا تعریف شبیه سازی عملاً به تمام دستاوردهای حاصل از رایانه تعمیم داده شود.
9 - شبیه سازی در علم رایانه (در برنامه نویسی کامپیوتری، یک شبیه ساز اغلب برای اجرای برنامهای مورد استفاده قرار میگیرد که انجام آن برای رایانه با مقداری دشواری همراه است. برای مثال، شبیه سازها معمولاً برای رفع عیب یک ریزبرنامه استفاده میشوند. از آن جایی که کار کامپیوتر شبیه سازی شده است، تمام اطلاعات در مورد کار رایانه مستقیماً در دسترس برنامه دهنده است و سرعت و اجرای شبیه سازی را میتوان تغییر داد. همچنین شبیه سازها برای تفسیر درختهای عیب یا تست کردن طراحیهای منطقی VLSI قبل از ساخت مورد استفاده قرار میگیرند. در علم رایانه نظریه، عبارت شبیه سازی نشان دهنده یک رابطه بین سیستمهای انتقال وضعیت است که این در مطالعه مفاهیم اجرایی سودمند است.) 10 - شبیه سازی در تعلیم و تربیت (شبیه سازیها در تعلیم و تربیت گاهی مثل شبیه سازیهای آموزشی هستند. آنها روی وظایف خاص متمرکز میشوند. در گذشته از ویدئو برای معلمین و دانش آموزان استفاده میشود تا مشاهده کنند، مسائل را حل کنند و نقش بازی کنند؛ هرچند، یک استفاده جدید تر از شبیه سازیها در تعلیم و تربیت شامل فیلمهای انیمیشن است (ANV .(ANVها نوعی فیلم ویدئویی کارتون مانند با داستانهای تخیلی یا واقعی هستند که برای آموزش و یادگیری کلاس استفاده میشوند.ANVها برای ارزیابی آگاهی، مهارتهای حل مسئله و نظم بچهها و معلمین قبل و حین اشتغال کارایی دارند.) شکل دیگری از شبیه سازی در سالهای اخیر با اقبال در آموزش بازرگانی مواجه شده است. شبیه سازی بازرگانی که دارای یک مدل پویا است که آزمون استراتژیهای بازرگانی را در محیط فاقد خطر مهیا میسازد و محیط مساعدی برای مباحث مطالعه موارد ارائه میدهد.
نرم افزار شبیه ساز پرواز در ایران در [External Link Removed for Guests] نرم افزار [External Link Removed for Guests] و [External Link Removed for Guests] بسیار پر طرفدار است و جوانان علاقه مند به خلبانی بسیار از آن استفاده میکنند . سایتهای ایرانی زیادی هم در ضمینه پشتیبانی و به روز کردن این نرم افزار در ایران وجود دارد . لازم به ذکر است که سایت ایرانسیم نماینده شرکت سازنده شبیه ساز در ایران میباشد .
منبع : ويكي پديا و
[External Link Removed for Guests]
Microsoft Flight Simulator X - شبیه ساز پرواز مایکروسافت
علاقمندان به پرواز و خلبانی در سرتاسر دنیا مطمئنا با بازی فوق العاده کمپانی مایکروسافت در این زمینه با نام Flight Simulator آشنا هستند. پس از گذشت چند سال سرانجام نسخه ی جدید این بازی فوق العاده که تبلیغات گسترده ای نیز در طول سال بر روی آن صورت گرفته بود، عرضه شد .گرافیک بالا، صدایی فراگیر، محیطی زیبا و حقیقی و بسیاری ویژگی های عالی دیگر در این بازی بسیار حجیم گنجانده شده است . لازم به ذکر است که این بازی پرطرفدار و حرفه ای در بسیاری از آموزشگاههای پرواز در دنیا برای تست خلبانی و گرفتن آزمون های پرواز و شبیه سازی محیط واقعی آسمان و کمپنترل هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. Microsoft's Flight Simulator X حاصل تلاش 25 ساله متخصصان این فن است و توانست پس از عرضه نمره ی عالی و فوق عالی را از بسیاری از وب سایتهای نقد بازی دنیا از آن خود کند . جالب است بدانید که نسخه ی X از این بازی حجیم و قدرتمند در قالب دو دی وی دی عرضه شده که نشان از گستردگی فراوان آن دارد . سازنده : كمپاني Microsoft Game Studios ناشر : كمپاني Microsoft Game Studios تاريخ انتشار : Oct 17, 2006 وب سايت اختصاصي : [External Link Removed for Guests] رده بندي ژانر : خلبانی ميزان دشوار بودن : متوسط زمان مورد نياز براي آشنايي كامل با محيط بازي : حدود نیم ساعت . درجه بندي ESRB در مورد محتواي بازي : Everyone - مناسب برای تمامی افراد و گروههای سنی .
نقاط مثبت و منفی بازی Microsoft Flight Simulator X از دیدگاه منتقدان : نقاط قدرت : داشتن محتوا بسیار غنی که از آیتم های بیشماری متشکل است، آن قدر حقیقیست که می تواند به عنوان یک تجربه پرواز حقیقی ثبت شود، بازی و سرگرم کننده بودن برای علاقمندان به بازی و آموزنده بودن برای علاقمندان به پرواز، طراحی بسیار دقیق و جزئی دنیا در قالب این بازی، نقاط ضعف : سنگینی بازی برای بسیاری از سیستم های فعلی را می توان تنها نقطه ضعف آن دانست. سيستم مورد نياز براي اجراي بازي Microsoft Flight Simulator X : اطلاعات مورد نیاز بازی : Customization: Editing Tools Number of Players: 1 Player Number of Online Players: 32 Online DirectX Version: v9.0 Operating System: Windows XP حداقل سیستم مورد نیاز : System: 1.0 Ghz or equivalent RAM: 256 MB Video Memory: 32 MB Hard Drive Space: 14000 MB سیستم توصیه شده : System: 3.6 GHz CPU or equivalent RAM: 2048 MB Video Memory: 512 MB Hard Drive Space: 14000 MB تصاويري از محيط بازي Microsoft Flight Simulator X :
[External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests][External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]
خیلی ممنون از مطلب خوبتون . می خواستم بگم هم اکنون انواع simulator ها در هوانیروز ایران در بخش هلیکوبتر موجود می باشدو در بخش هوابیماها هم بعضی از شرکتها که اموزش میدهند مانند ارتا کیش ..... موجود میباشد.
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتر اوج بگیری کوچکتر دیده میشوی